Hadas Parush/Flash90

ועדת הבחירות: 3,000 מפקחים שיצוידו במצלמות גוף יסיירו בקלפיות

הוועדה פרסמה תוכנית לשמירה על טוהר הבחירות, שתכלול תיעוד ספירת קולות בקלפיות בעייתיות, וציינה שקיבלה את הסכמת חבר ועדה מטעם הליכוד, דוד ביטן. הליכוד בתגובה: "הוא הבהיר כי המתווה לא נותן מענה כולל לבעיית הזיופים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעקבות אישור חוק המצלמות בממשלה והכוונה לאשרו בכנסת, בוועדת הבחירות המרכזית הודיעו הערב כי "בנוסף לאמצעים שננקטו עד כה, הוועדה גיבשה 'חליפת הגנה' להבטחת טוהר הבחירות ובין היתר הפעלת סיירת פיקוח על טוהר הבחירות שתהיה מורכבת מכ-3000 מפקחים, חלקם עורכי דין ורואי חשבון, אשר יהיו מצוידים במצלמות גוף משוכללות שעומדות בתקן של המשטרה".

"מפקחים אלה, יסיירו במהלך יום הבחירות בכל הקלפיות בארץ, ויוכלו להפעיל את המצלמות רק באישור נציגי ועדת הבחירות המרכזית כל אימת שיתגלה חשש לפגיעה בטוהר הבחירות. מעבר לכך, בעת ספירת הקולות, הליך הספירה יצולם במלואו בקלפיות בעייתיות מן העבר ובקלפיות שנבחרו עפ"י קריטריונים שגובשו בוועדת הבחירות המרכזית".

דובר וועדת הבחירות מציין כי המתווה אושר ע"י יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר, וחברי נשיאות ועדת הבחירות המרכזית, בהם לא אחר מח"כ דוד ביטן מהליכוד. בנשיאות הוועדה חברים גם ח"כ משה ארבל מש"ס, ח"כ גיל סגל מ'כחול לבן' וסמי שושן ממפלגת העבודה. "נשיאות הוועדה סברה כי יש במתווה זה, הסדר מספק לכל ההסתייגויות שהועלו, וכי נקיטה בדרך אחרת עלולה לפגוע בטוהר הבחירות ובסדר התקין של הבחירות", נמסר.

דובר וועדת הבחירות אמר עוד כי, "התייחסות ועדת הבחירות להצעת חוק המצלמות הועברה בפירוט ליועמ"ש לממשלה – קודם להחלטת הממשלה מהיום, והועברה על ידי היועץ לחברי הממשלה כולם. בעקבות ההערות שנשמעו בישיבת הממשלה ופורסמו בתקשורת, ועדת הבחירות המרכזית מבהירה בזאת כי השמירה על טוהר הבחירות, הגינותן, וניהול תקין של יום הבחירות, הם בראש מעייניה".

בליכוד מיהרו למסור בתגובה כי, "ח"כ דוד ביטן הבהיר לנו שהחלטות ועדת הבחירות ביחס ליישום המתווה של השופט מלצר אינן נותנות מענה כולל לבעיית הזיופים בקלפיות. מדובר בפיקוח על מיעוט הקלפיות וגם בהן רק חלק מהזמן, מה שמשאיר פירצה ענקית לזיופים. הצבת מצלמות נותנת פתרון ראוי לבעיה זו ומבטיחה את טוהר הבחירות. לכן הממשלה תביא מחר את חוק המצלמות לאישור הכנסת. הליכוד דוחה את ההתנגדות השערוריתית של לפיד-גנץ, ליברמן והרשימה המשותפת שנובעת אך ורק מרצונם לאפשר גניבת בחירות".

ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו התייחס אחר הצהריים (ראשון) לחוק המצלמות שאושר היום בממשלה וצפוי להיות מקודם השבוע בכנסת, "גנץ ולפיד מתנגדים להצבת מצלמות. אני מבין אותם. הם רוצים לגנוב את הבחירות. ויחד איתם רוצים איימן עודה ואחמד טיבי והרשימה המשותפת ואיווט ליברמן שהצטרף אליהם. הם רוצים בניצחון הגוש שלהם, זה אני מבין".

"מה שאני לא מבין זה איך אלה שמדברים על רוממות שלטון החוק, למה הם לא מצדדים בדרישה שלנו להציב מצלמות. מה יכול להיות יותר פשוט מזה? בכל מקום שאתם הולכים, בסופרמרקטים, במסעדות, בבתי הקפה, יש מצלמות. פתאום המקום היחידי במרחב הציבורי שאסור להכניס מצלמות זה באולם הקלפיות. הרי החוק שלנו אומר במפורש: לצלם מאחורי הפרגוד – לא, אבל בכל מקום אחר – כן. וככה יודעים בדיוק מה קרה ומונעים זיופים".

"ואני אומר לכם שהזיופים האלה גרמו לכך שיכול להיות שהיינו מעבירים 61 מנדטים והיינו מונעים את הבחירות. יכול להיות שבל״ד עברה בגלל זיופים. אז אנחנו רוצים להבטיח את טוהר הבחירות, זה נשמת אפה של הדמוקרטיה, זה נשמת אפו של שלטון החוק, ולכן אי אפשר להבין את ההתנגדות הזאת. אין לזה הצדקה. גנץ ולפיד רוצים לגנוב את הבחירות – בואו לא ניתן להם. אנחנו נעביר את החוק הזה בכנסת, החל ממחר", אמר נתניהו.

שר המשפטים אמיר אוחנה התייחס הערב לחוק ואמר כי, "חוק המצלמות מגשים את טוהר הבחירות. הבוקר הבאתי לפני הממשלה את הצעת חוק המצלמות, שמטרתה לאפשר פיקוח על עמדות ההצבעה וספירת הקולות, כך שתוצאות הבחירות תשקפנה נאמנה את דין הבוחר – ואותו בלבד".

"לאחר מערכת הבחירות האחרונה לא התאפשרה הקמת ממשלה על חודם של קולות מעטים מאוד, ובצירוף הטענות שעלו לחשד כבד לזיופים בחלק מהקלפיות, ייתכן מאוד שאילו היו מצלמות – הייתה נמנעת סאגת הבחירות. המצלמות לא משנות את כללי המשחק ממש כפי שמצלמות המהירות לא משנות את כללי התנועה: הם מאפשרות לפקח עליהם".

"אני מכבד את היועץ המשפטי לממשלה – אבל לא השתכנעתי מנימוקיו, כמו גם של יתר הגורמים המשפטיים, כי אין להביא את החוק להכרעת הכנסת. טענתנו היא שלא היה כלל צורך בחוק: ומה שהמפקח תופס בחושיו, רואה בעיניו או שומע באוזניו – הוא רשאי לתעד לא רק במאגר הזיכרון האנושי, אלא גם במאגר זיכרון דיגיטלי, הנוטה פחות לבעיות זיכרון, שכחה ומניפולציות".

"אך משקבעו הגורמים המשפטיים כי יש צורך בחקיקה: הנה הבאנו את החקיקה, והייתי מצפה דווקא מהגורמים האמונים על טוהר הבחירות לדרוש אותה ולתמוך בה. לא שמעתי נימוק מהותי רציני אחד נגד הצעת החוק הזו, שהציבור – אתם – תומכים בה ומבינים אותה. אני שואל אתכם: איך אפשר, בעידן הזה בו יש מצלמות כמעט בכל רחוב, מוסד, בית ספר, פיצוציה – להתנגד למצלמות במקום החשוב ביותר – המקום בו נקבעות תוצאות הבחירות – לב הדמוקרטיה, תוך שחשאיות הבחירות נשמרת כמובן והפרטיות מאחורי הפרגוד היא מלאה?"

"החוק הזה בא לטפל באנדרלמוסיה ובאי הסדר – השוררים כעת. הותרת המצב הקיים היא המחדל הדמוקרטי הגדול. ואם לא עכשיו, לפני הבחירות, אימתי? הצבענו בממשלה בעד ההצעה חרף עמדתו המתנגדת של היועץ המשפטי לממשלה משום שלאחריות המוטלת על כתפינו, ולא על כתפיו, נלווית גם אחריות – להגשים את ריבונות הציבור באמצעות נבחריו. הממשלה – תפקידה למשול, וכך נמשיך לעשות", דברי לאוחנה.

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ מיקי זוהר תתכנס מחר בשעה 10:30 בבוקר, לדיון בבקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת החוק. לאחר מכן, בשעה 13:00, תתכנס מליאת הכנסת לדיון בחוק בקריאה ראשונה. המשך הדיונים בחוק בוועדות ובמליאת הכנסת יתקיימו במהלך יום שלישי ורביעי, והוא צפוי להיות מאושר לקראת יום חמישי לפנות בוקר.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר אמר כי, "מדובר בהצעת חוק חשובה שתבטיח את טוהר הבחירות. עצוב בעיני שהשמאל הישראלי פועל נגד חוק חשוב זה, רק על מנת לחזק את כוחה של הרשימה הערבית לכנסת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture