צילום: פלאש 90

נתניהו לטראמפ: "זה לא מונע משא ומתן, להיפך – זה מקדם את השלום"

ראש הממשלה שוחח בטלפון עם נשיא ארה"ב והודה לו על "תיקון עוול היסטורי, מישהו היה צריך לומר את האמת הפשוטה" • הפלסטינים: "ארצות הברית תישא באחריות להשלכות של הצעד המסוכן הזה" • ארה"ב פרסמה אזהרת מסע לירושלים ויו"ש

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (שני) עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והודה לו על החחלטה כי ההתיישבויות היהודית בהודה ושומרון לא מפרות את החוק הבינלאומי. נתניהו אמר לנשיא שהוא תיקן עוול היסטורי, ו"מישהו היה צריך לומר את האמת הפשוטה והוא עשה זאת כפי שעשה בהכרה בגולן ובהעברת השגרירות לירושלים".

מלשכת ראש הממשלה נמסר עוד כי, "ראש הממשלה אמר לנשיא כי אנחנו לא בארץ זרה, זוהי המולדת שלנו למעלה מ-3000 שנה. הסיבה שאנו נקראים "יהודים" זה משום שבאנו מכאן, מיהודה. זה לא מונע משא ומתן, להיפך – זה מקדם את השלום כי אי אפשר לבנות שלום אמיתי על בסיס שקרים".

 

פומפאו בהצהרה דרמטית: ההתיישבויות ביו"ש לא מפרות את החוק הבינלאומי

 

כזכור, מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, הודיע הערב שארצות הברית משנה את מדיניותה ארוכת השנים, ולא תגדיר את ההתישבויות היהודיות ביהודה ושומרון כמפירות של החוק הבין-לאומי. לדבריו, העמדה האמריקאית הייתה לא עקבית לאורך השנים, ממשל קרטר קבע כי הן מנוגדות לחוק הבינלאומי, ממשל רייגן קבע כי הוא לא חושב שהן אכן כאלה, ואילו ממשלים אחרים חזרו לעמדה של ממשל קרטר. "אנחנו מצדדים בעמדה של ממשל רייגן", אמר פומפאו.

"אחרי למידה של כל הצדדים בסכסוך, ארצות הברית הופכת את ההחלטה שאומרת שההתנחלויות נוגדות את החוק הבין-לאומי", אמר פומפאו במסיבת עיתונאים מיוחדת במחלקת המדינה האמריקנית."זאת בעיה מורכבת שיכולה להיפתר רק בשיחות בין ישראל ולפלסטינים. הממשל האמריקני מעודד את ישראל והפלסטינים לפתור את הבעיה ולמצוא פתרון שיקדם את הביטחון והשלום בין הצדדים".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי, "הממשל האמריקני דחה היום באופן ברור את הטענה השקרית – שההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון מנוגדת ביסודה למשפט הבינלאומי. ארצות הברית אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי". עוד הוסיפו, "אנו מודים לנשיא טראמפ, למזכיר המדינה פומפאו, ולממשל האמריקני על עמידתם האיתנה לצד יסודות האמת והצדק. אנו קוראים למדינות נוספות לעמוד לצד ישראל ולצד השלום ולאמץ את עמדתה החשובה של ארה"ב".

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ אמר בעקבות הכרזת מזכיר המדינה האמריקאי פומפאו כי, "אני מברך את הממשל האמריקאי על ההצהרה החשובה, המצביעה שוב על עמידתו האיתנה לצד ישראל ומחויבותו לביטחון ועתיד המזרח התיכון כולו. גורלם של היישובים והתושבים ביהודה ושומרון צריך להיקבע בהסדרים העומדים בדרישות הביטחון ושיוכלו לקדם את השלום. הסדרים שישרתו את שני הצדדים, וישקפו גם את המציאות בשטח".

 

"כשארה"ב מכירה בזכויותינו באר"י, גנץ מקים ממשלה עם תומכי טרור" • צפו

 

מנגד, ברשות הפלסטינית גינו את הודעת ארצות הברית ואמרו כי המהלך מנוגד לחלוטין לחוק הבין-לאומי ולהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם. דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רדינה, צייץ בטוויטר כי הממשל האמריקני אינו מוסמך לבטל החלטות שהתקבלו בזירה הבין-לאומית, וכי ארצות הברית תישא באחריות להשלכות של הצעד המסוכן הזה. בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת אמר כי מדובר ב"התנהגות לא אחראית".

גם ב'איחוד האירופי' הגיב בחוסר שביעות רצונות להצהרה ההיסטורית של האמריקנים: "עמדתנו נותרה ללא שינוי. מפעל ההתנחלויות אינו חוקי ומכרסם את כדאיות פיתרון שתי המדינות ואת הסיכוי לשלום. האיחוד האירופי קורא לישראל לסיים את כל פעילות ההתנחלויות, בהתאם לחובותיה ככח כובש". באיחוד קראו לישראל להפסיק את בניית ההתנחלויות והבהירו כי ימשיכו לתמוך בפתרון שתי המדינות, "הדרך הריאליסטית והמעשית היחידה להגשים את שאיפותיהם הלגיטימיות של שני הצדדים".

בתוך כך, השגרירות האמריקנית בירושלים פרסמה אזהרת מסע לאזרחי ארצות הברית שמבקשים לטייל בעיר, ברצועת עזה ובגדה המערבית. "השגרירות ממליצה לאזרחים האמריקנים לשקול מחדש את הטיול באזור, לשמור על רמת עירנות גבוהה ולנקוט צעדים מתאימים למען ביטחונם", כך לפי לשון ההודעה. השגרירות קראה לאזרחיה השוהים באזור "לנקוט משנה זהירות ולהיות ערניים, שכן גורמים המתנגדים להצהרת מזכיר המדינה עלולים לנסות ולפגוע במתקנים ואזרחים אמריקניים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture