פרידמן ופומאון, מובילי ההחלטה. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

דיווח: ארה"ב בדקה עם ישראל אם הצהרת פומפאו תגרור להסלמה

ממשל טראמפ בדק עם ישראל אם פרסום ההודעה על המדיניות האמריקנית החדשה לא עלולה להביא להתלקחות מחודשת ברצועת עזה ויהודה ושומרון. פקידים אמריקנים: ישראל השיבה כי אין חשש כזה ועודדה את הממשל לפרסם את ההחלטה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ממשל טראמפ בדק עם ישראל בתחילת השבוע אם פרסום ההודעה אתמול (שני) על המדיניות האמריקנית החדשה בנושא המעמד המשפטי של ההתיישבות היהודית ביהודה שומרון לא עלולה להביא להתלקחות מחודשת ברצועת עזה ולהסלמה ביטחונית ביהודה ושומרון -כך דווח ב'חדשות 13'.

על פי הדיווח של ברק רביד, בתחילת השבוע פנו פרידמן ובכירים אמריקנים נוספים ללשכת ראש הממשלה, עדכנו כי ההודעה צפויה השבוע וביקשו לדעת האם פרסום ההודעה בעיתוי הזה לא עלול לגרום להסלמה ביטחונית – במיוחד ברצועת עזה. הפקידים האמריקנים הבכירים ציינו כי יועצי נתניהו השיבו שאין כל חשש ביטחוני כזה ולכן ניתן לפרסם את ההודעה.עוד ציינו הפקידים אמריקנים כי ישראל עודדה את הממשל לפרסם את ההחלטה.

עוד דווח כי תהליך גיבוש המדיניות החדשה בוצע בעיקר על ידי משרד החוץ האמריקני והבית הלבן עודכן לגבי ההתקדמות. פקידים אמריקנים בכירים ציינו כי הבית הלבן נתן יד חופשית לפומפאו ולצוות של משרד החוץ לגבש את המדיניות החדשה. לפני כחודש הציגו חברי הצוות מסמך משפטי בן ארבעים עמודים לשר החוץ פומפאו. אחרי כמה דיונים החליט פומפאו לפרסם את ההודעה ביום שלישי שעבר אולם בשל ההסלמה בעזה הוחלט לדחות את המהלך בשבוע עד להשבת הרגיעה על כנה.

בכיר בממשל האמריקני צוטטו אתמול ב'חדשות 13' אומרים כי "עבודת המטה בנושא ההתנחלויות החלה במשרד החוץ האמריקני כבר לפני חודשים רבים והיא הסתיימה לפני כשבועיים. המהלך לא קשור לשום אירוע שמתרחש בימים אלה. התוכנית המקורית הייתה לפרסם את ההחלטה על המדיניות החדשה ביום שלישי שעבר, אבל בגלל ההסלמה בעזה ההודעה נדחתה בשבוע".

מוקדם יותר דווח ב'חדשות 13' כי שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן, עדכן אתמול בבוקר את יו"ר כחול לבן בני גנץ, בהצהרתו הצפויה של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו "כי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון לא מפרה את החוק הבינלאומי". מטרת העדכון המוקדם הייתה לוודא שהמהלך האמריקני לא מהווה התערבות בתהליכים הפוליטיים הפנימיים בישראל ולא מפריע לגנץ בנסיונותיו להרכבת ממשלה.

כזכור, אמש הודיע מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, שארצות הברית משנה את מדיניותה ארוכת השנים, ולא תגדיר את ההתישבויות היהודיות ביהודה ושומרון כמפירות של החוק הבין-לאומי. לדבריו, העמדה האמריקאית הייתה לא עקבית לאורך השנים, ממשל קרטר קבע כי הן מנוגדות לחוק הבינלאומי, ממשל רייגן קבע כי הוא לא חושב שהן אכן כאלה, ואילו ממשלים אחרים חזרו לעמדה של ממשל קרטר. "אנחנו מצדדים בעמדה של ממשל רייגן", אמר פומפאו.

בדבריו, אמר פומפאו כי הוחלט לשנות את עמדת ממשל אובמה לגבי ההתנחלויות. על פי ההכרזה, ממשל טראמפ סבור ששאלות משפטיות בעניין ההתנחלויות הן עניין של בתי המשפט בישראל. "מערכת המשפט הישראלית מאפשרת לאתגר פעילות בהתנחלות ולבחון אספקטים הומניטריים. בעבר בתי המשפט בישראל אפשרו את קיומן של התנחלויות מסוימות והורו על פינוין של אחרות".

"אחרי למידה של כל הצדדים בסכסוך, ארצות הברית הופכת את ההחלטה שאומרת שההתנחלויות נוגדות את החוק הבין-לאומי", אמר פומפאו במסיבת עיתונאים מיוחדת במחלקת המדינה האמריקנית."זאת בעיה מורכבת שיכולה להיפתר רק בשיחות בין ישראל ולפלסטינים. הממשל האמריקני מעודד את ישראל והפלסטינים לפתור את הבעיה ולמצוא פתרון שיקדם את הביטחון והשלום בין הצדדים".

השר האמריקני תקף את הממשלה הקודם ואמר כי, "ממשלים קודמים נקטו ביחס ליהודה ושומרון מדיניות זהירה שהייתה מקובלת על שתי המפגלות בארה"ב. זאת, עד שבדצמבר 2016, ממשל אובאמה, דרך מזכיר המדינה ג'ון קרי, שינה את הגישה הזהירה הזאת בת עשרות השנים. ממשל אובאמה הכיר למעשה שוב בכך שההתנחלויות הן לכאורה בלתי חוקיות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture