Hadas Parush/FLASH90

מנדלבליט: "הניסיונות להציג אותנו כמי שרוצים לנהל את המדינה – שטות"

היועמ"ש על המאבק מול אוחנה לגבי מינוי מ"מ פרקליט המדינה: "לא חפץ בעימות עם שר המשפטים, אבל אין בכוונתי להתפשר על העקרונות של שלטון החוק, ועל כך שההחלטה על התפקיד תיעשה באופן שמבטיח את עצמאותו של נושא המשרה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס הערב לעימות שלו עם שר המשפטים אמיר אוחנה סביבו מינוי מ"מ פרקליט המדינה: "מאחר שאנחנו נמצאים בתקופת ממשלת מעבר, לא ניתן לכנס את ועדת האיתור הנדרשת לשם מינויו של פרקליט מדינה קבוע. לפיכך, נדרש מינויו של ממלא מקום. הסמכות לכך נתונה בידי שר המשפטים. אף אחד לא חולק על כך. מדובר בסמכות הכללית המוקנית לכל שרי הממשלה למנות ממלאי מקום לבעלי תפקידים בכירים במשרדיהם – כמאה תפקידים שונים".

"אולם, בכך אין די, שכן הפעלת הסמכות הכללית המתוארת בנסיבות הקונקרטיות של תפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה הינה בעלת משמעויות משפטיות", טוען היועמ"ש, "כפי שמסרתי לפני מספר ימים, והדבר אף פורסם במסגרת הודעה רשמית מטעמי – מינויו של ממלא מקום פרקליט המדינה איננו שקול, בכל הכבוד, למינויו של ממלא מקום של גורם מקצועי אחר במשרדי הממשלה, בכיר ככל שיהיה".

"משרת פרקליט המדינה היא בעלת מאפיינים מיוחדים – מדובר במי שעומד בראש פרקליטות המדינה. הוא משמש כאחד מראשי מערכת אכיפת החוק והתביעה הפלילית, שני רק ליועץ המשפטי לממשלה, בכובעו כתובע הכללי של מדינת ישראל. המאפיינים המיוחדים של משרה זו, בדגש על תחום אכיפת החוק, באים לידי ביטוי גם בדרך המינוי לבעל התפקיד הקבוע של פרקליט המדינה, שנקבעה ע"י הממשלה עצמה באופן שיש בו כדי להבטיח את העצמאות המקצועית של המוחלטת פרקליט המדינה ואת אי-תלותו ברשויות השלטון להן הוא משמש כשומר סף".

"בהתאם להחלטות הממשלה העוסקות בנושא, קיימת ועדת איתור מקצועית, בראשות היועץ המשפטי לממשלה, שלדרג הפוליטי אין השפעה על חבריה, והיא אשר ממליצה לשר המשפטים על המועמד המתאים לתפקיד. הוועדה הזו לא קיימת בקשר למינויו של ממלא מקום. הרגישות שקיימת בשגרה בקשר למינויו של פרקליט המדינה, מקבלת בימים אלו משנה תוקף, בנסיבות מובנות. הדבר מחזק באופן מיוחד את הצורך בהקפדה על הליך בחירה שיבטיח את עצמאותו המקצועית ואת אי-תלותו ברשויות השלטון של המועמד שייבחר, גם כשמדובר בממלא מקום.
ממלא מקום פרקליט המדינה יחזיק במלוא הסמכויות הנתונות לפרקליט המדינה עצמו מיומו הראשון בתפקיד".

לדברי מנדלבליט, "במצב הפוליטי הקיים, אף אין לדעת מה יהיה משך התקופה בה ישמש ממלא המקום בתפקידו, ואין לשלול את האפשרות כי מדובר יהיה בחודשים ארוכים. מכלול המאפיינים המפורטים של תפקיד פרקליט המדינה, וההיבטים עליהם הוא מופקד בתחום אכיפת החוק מחייבים, במיוחד בנסיבות הייחודיות והחריגות הקיימות בעת הזו, כי ההשפעה הפוליטית על מינוי ממלא המקום תהא מצומצמת ותחומה ככל הניתן.

"בהעדר ועדה מקצועית ועצמאית לאיתור מועמד לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, קמה חובה לכונן מנגנון חלופי, גם אם מצומצם יותר, שישמש לאותה מטרה. לאור זאת, טרם הפעלת סמכות המינוי, נדרש שר המשפטים לקיים היוועצות ביועץ המשפטי לממשלה, אשר משמש כתובע הכללי העומד בראש מערכת אכיפת החוק. כפי שציינתי בחוות דעתי בנושא, בנסיבות העניין, ובהתאם לפסיקת בית המשפט העליון בסוגיות דומות, משקלה של עמדת היועץ המשפטי לממשלה בקשר למי שימלא את מקומו של פרקליט המדינה יהיה רב ומשמעותי, וניתן יהיה לסטות ממנה רק בהתקיים טעם מהותי בעל משקל מיוחד".

"בהתאם להודעה שפרסם שר המשפטים לאחר שחוות דעתי הועברה לידיו, בכוונתו להיוועץ בי לאחר שישלים את סבב הראיונות אותו הוא מקיים עם המועמדים אותם ביקש לראיין לתפקיד. אני בהחלט מקווה כי בעקבות אותה התייעצות, תושג הסכמה באשר לממלא המקום שיתמנה לתפקיד. זה הדבר הנכון. אין מקום למחלוקות או לעימותים בקשר למינויו של אחד משומרי הסף החשובים ביותר במדינת ישראל".

לסיום הנושא הדגיש כי, "אני בוודאי לא חפץ במחלוקת או בעימות עם שר המשפטים, או עם כל שר אחר הממשלה", הבהיר מנדלבליט, "אבל גם אין בכוונתי להתפשר בעמידה על העקרונות של שלטון החוק, ועל כך שההחלטה על תפקיד כה חשוב תיעשה באופן שמבטיח את עצמאותו של נושא המשרה, את אי תלותו ואת אמון הציבור בכך".

היועמ"ש נאם בכנס העמותה למשפט ציבורי הנערך בחיפה ואמר כי, "הנושא שנבחר השנה לכנס הוא "כיצד יש להגן על ערכי המשפט הציבורי ומוסדותיו". הנושא הזה נבחר לא בכדי. הוא משקף את התחושה של רבים בציבור, ובוודאי של הנוכחים פה הערב, שערכי המשפט הציבורי והמוסדות שאמונים על שמירתם נמצאים בתקופה האחרונה תחת ניסיונות החלשה ודה-לגיטימציה".

"ערכי המשפט הציבורי ומוסדותיו הם ערובה לקיום שלנו במדינה שהדמוקרטיה שלה איננה מתמצית בקיומן של בחירות פעם בכמה שנים, או בכמה חודשים. הם ערובה לכך שבמדינת ישראל זכויות האדם יישמרו הלכה למעשה; הם ערובה לכך שבמדינת ישראל הכוח השלטוני יופעל לטובת הציבור; הם ערובה לכך שאלו המחזיקים בסמכויות שלטוניות לא יפעלו מתוך שיקולים זרים או מתוך ניגוד עניינים; הם ערובה לכך שהמדינה תנהג בשוויון באזרחיה; הם ערובה לכך שלא יהיה אף אדם או מוסד שלטוני מעל לחוק".

"בדמוקרטיה-ליברלית, קיים גם סוג נוסף של ביטחון המהווה חלק בלתי נפרד מהחוסן הלאומי – הוא "הביטחון המשפטי". הביטחון המשפטי הוא הביטחון של כל אדם במדינת ישראל בכך שמערכת המשפט תמלא את התפקידים המתחייבים בדמוקרטיה לשם הבטחת העליונות של שלטון החוק, כאמצעי ראשון במעלה להבטחת התהליכים הדמוקרטיים, האינטרס הציבורי וזכויות הפרט".

"תנאי יסודי לקיומם של כל אלה הוא עצמאותם של המוסדות המשפטיים – בתי המשפט, הייעוץ המשפטי לממשלה והתביעה הכללית.
גופי המשפט ואכיפת החוק במדינת ישראל ממלאים את התפקיד החשוב של שמירת הביטחון המשפטי של אזרחי המדינה, אך האחריות לקיומו של ביטחון משפטי מוטלת על כלל רשויות השלטון, הממשלה על זרועותיה השונות וכמובן גם הכנסת".

"כלומר, האחריות לכך שערכי המשפט הציבורי יהיו מוגנים מפני פגיעה, ושמוסדות המשפט הציבורי יהיו מוגנים מפני החלשה – מוטלת על כלל רשויות השלטון. זה לא עסק פרטי שלנו – "המשפטנים". מי שביטא זאת בצורה הטובה ביותר היה ראש הממשלה המנוח מנחם בגין שאמר: בנפול מבצר המשפט, אין עוד מציל לאדם הנשחק בין אבני הריחים של השררה".

"אני ער לניסיונות להציג את גורמי החוק והמשפט כמי שרוצים לקחת לידיהם את מושכות השלטון, ולנהל כביכול את המדינה. מובן שזה לא נכון. הדרג המדיני הוא שאחראי לקבוע את מדיניותה של הממשלה, וגופי הממשלה השונים נדרשים ליישם מדיניות זו. הייעוץ המשפטי לממשלה פועל לסייע לדרג המדיני להגשים את מדיניותו, וזאת בגבולות הדין. והדברים ידועים", דברי היועץ המשפטי לממשלה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ויהי בימי שפוט השופטים. מנדלבליט אני מציע לך לקרוא את "3 שבועות" של האדמור מסאטמר. אולי תצליח להיזכר למה יש לך כיפה על הראש

חצוף!!! החוק מגדיר במפורש שהשר ורק השר מחליט מי יהיה ממלא מקום פרקליט המדינה נקודה!!!!!
הדיעות האישיות שלך במסווה של דיעות משפטיות אינו מעניין אף אחד וכן הפחדים האישיים שלך ממערכת שאינה מתנהלת באופן חופשי אלא פוליטי גם כן אינם מעניינים כלל ועיקר!!!!
קיים חוק ברור ורק הוא קובע!!!
השר אוחנה, אל תוותר!!!!

מנדלבליט,
אתה באמת מנסה לנהל דו שיח הגיוני ולשטוח טענות עניניות עם כל הערסים מצבעי מפלגת האין מוח בראשות שקרניהו?

כנראה יש חוק במדינה שרק איש שמאל יכול להחליט לשר

כמו שכל אחד מאיתנו מבין שמנדלבליט שבוי של הפרקליטות
וכפי הנראה זה היה ההסכם לסגירת תיק הרפז. אבל למה מתחת לשולחן. מה עם דיון בבית משפט????

בלה בלה בלה בלה בלה בלה בלה.. שילטון החוק.
תמיד צמד המילים האלו מעוררות בי חלחלה.. זהו אותו שילטון החוק שמאפשר לרה"מ לכהן תחת כתבי אישום?

מנדלבליט היקר, גם אתה דיברת על הפרקליטות שתופרים לך תיק,,,אז מצד ההגינות ,הרף לך מדבר ביושרה של הפרקליטות, שהרי דבריך סותרים זה את זה וממילא אי אפשר להאמין,,,שהרי אתה גרמת לנו לא להאמין בפרקליטות ועכשיו הינך רוצה שנאמין,?

מנדלבליט . שום שטות . לא יצליח לך לבלבל לנו את המוח . כנראה האכילו אותך דבר טמא . כי איך יתכן שאתה דבוק בחברותא של שונאי חרדים ? מה עובר עליך זה חילול שמיים ענק תתעורר מהעיוורון ושחור שאתה נמצא

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture