ניסנקורן ואדלשטיין. צילום: הדס פרוד, פלאש 90

בתום דיון סוער הוחלט: הקמת הועדה שתדון בחסינות – באישור יו"ר הכנסת

בתום דיון סוער הושגה פשרה לפיה הקמת ועדת כנסת שתדון בבקשות לחסינות תיעשה בכפוף לאישורו של היו"ר אדלשטיין. ניסנקורן ביקש להקים ועדה שתדון בחסינות לרה"מ גם בפגרת הבחירות. זוהר ניסה להעביר את ההחלטה לוועדת ההסכמות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הוועדה המסדרת קבעה היום (ראשון) כי "הוועדה המסדרת וועדת הכנסת רשאיות לקיים ישיבות בעניינים שבסמכותה באישור יושב ראש הכנסת לאחר קבלת חוות דעת מהיועמ"ש לכנסת ללא אישור ועדת ההסכמות". המשמעות: ההחלטה להקים ועדת כנסת שתדון בחסינות של נתניהו או הדיונים בה ככל שתוקם בזמן פגרה יתקיימו באישור יו"ר הכנסת אדלשטיין לאחר קבלת חוות דעת היועמ"ש לכנסת.

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, דרש כי ההחלטה בעניין הקמת ועדת כנסת שתדון בהענקת חסינות לראש הממשלה בנימין נתניהו, אם תוגש כזאת, תוכרע ב"ועדת ההסכמות", שבה חברים ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והוא עצמו, ולא בוועדה המסדרת. בכחול לבן טוענים כי הליכוד ניסה בהצעה זאת לבלום את אפשרות להקים ועדת כנסת לפני הבחירות, וכי יו"ר ניסנקורן טרפד את מהלך.

בדיון הציג יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן, הצעה לקיום ישיבות של ועדת הכנסת והוועדה המסדרת במהלך פגרת הכנסת ללא אישור מיו"ר הכנסת או ועדת ההסכמות. בעקבות ההצעה, תקף זוהר את ניסנקורן: "זה לא היה בעבר בשום כנסת ואבי ניסנקורן רוצה לעשות משהו חדש". ניסנקורן הגיב: "היו"ר אישר פעם שעברה את המצלמות". זוהר הוסיף: "אתם רוצים לשנות נהלים שהיו במדינה מיום הקמתה בשביל הראש של נתניהו, זה נראה לך הגיוני?".

חברי בלוק הימין יצאו מהדיון למשך דקות ספורות כמחאה על התנהלות הדיון. "זו התנהלות מבישה", אמר מיקי זוהר במהלך הדיון שהפך לסוער. התקרית החלה כשח"כ מיקי זוהר (הליכוד) התנגד באופן נחרץ להצעה שהועלתה לאפשר לוועדה המסדרת להקים ועדת כנסת אם יהיה צורך בכך. ראש הוועדה ניסנקורן הוציא אותו מהדיון ובתגובה יצאו יחד כל חברי בלוק הימין למשך דקות.

יו"ר הוועדה ח"כ אבי ניסנקורן אמר בפתיחת הדיון "אנחנו לא דנים היום בהקמת ועדת הכנסת. אני לא יודע אם רוה"מ יגיש בקשת חסינות. אולם לא יהיה מצב שהחתול שומר על השמנת. מי שרשאי לקבוע אם תקום ועדת הכנסת, זו הוועדה המסדרת שמייצגת את הרכב הכנסת. אם הוועדה המסדרת תחליט ברוב להקים ועדת הכנסת, היא תוכל להקימה ולדון בחסינות ללא ווטו של יו"ר הכנסת או של ועדת הסכמות. לא אסכים למצב שלא נוכל להקים ועדת כנסת אם יהיה צורך בכך".

ח"כ מיקי זוהר טען כי, "בתקופתי כיו"ר הוועדה המסדרת, אם מישהו רק היה מעז לשנות פסיק מהצעת ההחלטה שמונחת על השולחן, הייתה קמה זעקה. אמרו פה פעמים רבות, לא משנים כללי משחק תוך כדי משחק. הכנסת פוזרה ואימון הציבור אבד בה. הממשלה ממשלת מעבר וכך גם הכנסת, כנסת מעבר ואין לה סמכויות כמו שהיו לה לפני הפיזור." זוהר אמר לניסנקורן, "מה שאתה עושה פה ירשם בהיסטוריה. אתה דורס את הדמוקרטיה זה ירשם על שמך."

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, הבהיר בדיון כי הייעוץ המשפטי של הכנסת עומד מאחורי נוסח הצעת החלטה שהועברה לחברי הכנסת וכי הוא ממליץ לוועדה לאשר את הנוסח ללא עריכת שינויים בו. לעניין האפשרות להכפיף את הוועדה המסדרת או ועדת הכנסת לאישורה של ועדת ההסכמות לצורך קיום ישיבות בתקופת פגרת הבחירות – היועץ ציין כי ועדת ההסכמות כמעט אף פעם לא הייתה רלוונטית לעניין כינוס ועדת הכנסת או הוועדה המסדרת. הגורם הרלוונטי בעניין זה הוא יושב ראש הכנסת, שבהתאם להחלטות קודמות היה הגורם המאשר לצורך כינוסן של הוועדות. הסיבה לכך היא שהשיקולים של יו"ר הכנסת הם שיקולים ממלכתיים ולא רק פוליטיים-מפלגתיים. לכן הציע היועץ המשפטי לדבוק בהסדרים שהכנסת נוהגת לפיהם שנים.

בעניין שאלת עצם הקמתה של ועדת הכנסת בתקופת הבחירות, אמר היועץ כי מבחינה משפטית אין מניעה מלעשות זאת. אולם, השאלה שמעניינת את חברי הכנסת היא אחרת – האם ניתן לקיים דיוני חסינות בתקופה זו? על כך השיב היועץ המשפטי כי מדובר בנושא מורכב מאוד מבחינה משפטית שיש לו שיקולים לכאן ולכאן, וככל שיעלה הצורך להכריע בעניין זה תגובש חוות דעת שתפרוש את מכלול השיקולים האמורים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture