אילוסטרולציה. צילום: עבד ראחים חאטיב / פלאש 90.

צה"ל על הרג המשפחה בדיר אל בלאח: "המטרה זוהתה כמתחם צבאי"

מתחקיר התקרית שאירעה במהלך מבצע "חגורה שחורה" עולה כי המטרה שהותקפה זוהתה כמתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי, שמבוצעת ממנו פעילות צבאית. עוד מלמד התחקיר כי בעת תכנון וביצוע התקיפה, ההערכה הייתה כי לא ייפגעו אזרחים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מתחקיר צה"ל על התקרית שאירעה בדיר אל-בלח במהלך מבצע "חגורה שחורה" ופורסמה היום (שלישי) עולה כי המטרה שהותקפה זוהתה כמתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי, שמבוצעת ממנו פעילות צבאית. ליבת התחקיר עסקה בפעולות, שיכלו להביא לידיעה על אודות פעילות אזרחית במתחם, בנוסף לפעילות הצבאית אשר בוצעה ממנו.

בשבוע החולף סוכמו ע"י הרמטכ"ל כוכבי תחקירי 'חגורה שחורה'. הרמטכ״ל קיבל את ממצאי התחקירים וסיכם לאורם שורה של הנחיות בתחום בניין הכוח והפעלתו. הרמטכ״ל שיבח את אופן התחקור המקצועי והנוקב המהווה דוגמה לתחקיר בצה״ל, אשר מנתח הצלחות וטעויות ומבטא מחויבות ללמידה ולשיפור.

תחקיר המבצע מתייחס בעיקר לשני ימי הקרב לאחר סיכולו של בהאא אבו אל-עטאא, בכיר בארגון הג׳יהאד האסלאמי. כאשר מוקדי התחקיר עסקו בתהליך ההכנה, בתוכניות ההגנה, במודיעין, בהפעלת האש ובמאמץ העורף. התוכנית התבססה על נוהל קרב מטכ"לי ופיקודי איכותי שכלל למידה והפקת לקחים מימי הקרב האחרונים ברצועת עזה.

המסקנה המרכזית הנובעת מהתחקיר היא כי תוכנית 'חגורה שחורה' עמדה בתכלית שהוגדרה לה – יצירת תנאים לשיפור המציאות ברצועת עזה, וזאת באמצעות סיכול בהאא אבו אל-עטאא, פגיעה קשה בפעילי טרור של ארגון הטרור גא"פ ותשתיותיו הצבאיות, צמצום הפגיעה באזרחי ישראל והימנעות מהיגררות למערכה רחבה.

בשתי יממות הקרב, סוכלו כ-25 פעילי טרור שעסקו בהוצאה לפועל של פעילות טרור במתווה ירי רקטות ושל פיגועים מורכבים יותר. בנוסף, הותקפו כ-100 מטרות תשתית של הארגון, בהן מתחמי ייצור אמל"ח ומוצבים במתחמים צבאיים. כתוצאה מפעולה זו שנסמכה והתבססה על תהליכי הכנה מודיעיניים מורכבים ואינטנסיביים שננקטו בחודשים האחרונים, הוסב נזק משמעותי לארגון הגא"פ.

"בהיבטי ההגנה, לוחמי ההגנה האווירית יירטו את רובן המוחלט של הרקטות שנורו לעבר תושבי מדינת ישראל בשיעור הצלחה של כ-90%. במקביל, מאמצי ההגנה בהובלת אוגדת עזה מנעו פיגועים מורכבים במרחב הגדר".

במסגרת התחקירים, תוחקרה גם תקיפת המטרה בדיר אל באלח שבמהלכה נהרגו, שמונה אזרחים בלתי-מעורבים. מהתחקיר עולה כי המטרה זוהתה כמתחם צבאי של ארגון הטרור גא"פ, אשר מבוצעת ממנו פעילות צבאית. ליבת התחקיר עסקה בפעולות, אשר יכלו להביא לידיעה על אודות פעילות אזרחית במתחם, בנוסף לפעילות הצבאית אשר בוצעה ממנו.

התחקיר מצביע כי המטרה הופללה על פי פעילות האיסוף והמחקר, כמתחם צבאי של ארגון הטרור גא"פ וכי בוצעה ממנו פעילות צבאית בעבר וכן במהלך ימי הקרב של 'חגורה שחורה'. עוד מלמד התחקיר כי בעת תכנון וביצוע התקיפה, ההערכה בצה"ל הייתה כי לא ייפגעו אזרחים כתוצאה ממנה. עוד נמצא, כי המטרה אושרה מודיעינית בפיקוד הדרום ביוני האחרון בהתאם לתו"ל המודיעיני הרלוונטי בצה"ל, ולאחר מכן, בהתאם לתהליך הנהוג בצה"ל, תוקפה מספר פעמים, האחרונה שבהן מספר ימים טרום תקיפתה.

עוד התברר בתחקיר כי במתחם שהותקף אמנם בוצעה פעילות צבאית, אך הוא לא היה מתחם סגור ובפועל נמצאו בו גם אזרחים. בסיכום התחקיר התקבלו מספר המלצות שתכליתן לצמצם ככל הניתן את האפשרות שאירועים חריגים שכאלה יחזרו על עצמם.

בצה"ל מסכמים את נוהל הפעלת האש ב'חגורה שחורה' כמדיוקת ומדגישים כי לאורך ימי הלחימה הושקעו מאמצים רבים בצמצום הפגיעה בבלתי מעורבים, זאת בעוד שארגון הטרור מולו נלחם צה"ל ניצל את האוכלוסייה האזרחית, בכך שהטמיע בקרבה את נכסיו הצבאיים ופעל במכוון מתוך סביבה אזרחית צפופה.

הרמטכ"ל סיכם כי ימי הקרב השיגו את מטרתם, הביאו להסרת איום מיידי על תושבי מדינת ישראל ויצרו תנאים טובים יותר להתמודדות של צה"ל ברצועת עזה. לקחי התחקיר האיכותי שבוצע, מהווים בסיס להמשך תהליכי שיפור המוכנות למלחמה בצה"ל בכלל ובפיקוד הדרום בפרט.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

די כבר עם החקירות הטפשיות, במלחמה כמו במלחמה, קורה שנפגעים גם אלה שלא מעורבים, להפסיק לחקור, צריכים להזהר לא לפגוע באזרחים, ואם קורה שנפגעו, אז זה המחיר של מלחמה, הכאמאס יורה לכתחילה על אזרחים חפים מפשע, ואף פעם לא מתנצלים, ככל שצה"ל ירבה להתנצל הוא רק גורר לעצמו צרות, צריכים להגיד ברור, שאי אפשר להזהר מלפגוע בחפים מפשע, ושכאמאס יקח את זה בחשבון כשהוא יורה על אזרחים,

צבי אתה לא יודע שיש אנשים שמתפרנסים מזה .
ועוד אנשים שעושים מזה הון פולטי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture