Yonatan Sindel/Flash90

אוחנה: "מערכת הבחירות תהיה גם על שאלת ריסון הכח של מערכת המשפט"

שר המשפטים במתקפה על היועמ"ש: "הכיצד שר שפועל על פי סמכותו בחוק למנות מ"מ לפרקליט המדינה, שומע חוות דעת, ועוד בגיבוי של ביהמ"ש העליון, לפיה לשון החוק איננה מכרעת ואיננה מחייבת". על סער: "כל שהוא אומר: נגדי אין כתבי אישום"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר המשפטים אמיר אוחנה התייחס היום לפריימריז שיערכו מחר לראשות הליכוד ואמר כי, "הן מגלמות בתוכן הרבה מעבר למאבק פוליטי פנימי בין שני יריבים לדרך. בעוד שאחד המתמודדים הוא ראש הממשלה הפופולארי בתולדות ישראל, את זה אפשר ללמוד ממשך כהונותיו – אין מדד טוב יותר מבחירת הציבור בקלפי. ראש ממשלה שבתוך עשור הצעיד את מדינת ישראל שנות דור קדימה בכל מגוון התחומים".

"המתמודד נגדו לא מתיימר לעשות משהו מזה טוב יותר", תקף אוחנה את סער, "הוא לא מתיימר להיות מנוסה ממנו, ולא אסטרטג טוב ממנו, ולא לעמוד בקצב שלו. כל שהוא אומר: נגדי אין כתבי אישום. אלה עומדים כאבן נגף בפני נתניהו בדרכו להרכבת ממשלה – מה שאין כן לגבי".

"גם אם נשכח לרגע את העובדה שחרף הידיעה הנרחבת של הציבור את כל הפרטים ופרטי הפרטים הצהובים והמשחירים ביותר כלפי נתניהו, שכן אלה פומפמו באינטנסיביות בכל אולפן, מהדורה וגיליון – חרף זאת מספר המצביעים הגדול ביותר שתנועת הליכוד זכתה לו בתולדות מערכות הבחירות בישראל היה בשתי מערכות הבחירות האחרונות, בהן התעלינו אפילו על מספר המצביעים בבחירות 2015, שלא היו בצל כתבי האישום והחשדות, ואני מוכן להעריך מכאן שבבחירות הקרובות – נגיע למספר שיא".

"גם אם נניח זאת בצד לרגע, נצטרך לברר עם עצמנו את טיב הטענה הזו", תקף את מערכת המשפט והפרקליטות, "כי היא מאתגרת את העקרון הדמוקרטי העמוק ביותר: מי מחליט מי ינהיג את העם, מי מחליט מיהו שיעמוד בראשות ממשלת ישראל? האם המשפטנים היושבים בצלאח א-דין ובבית המשפט העליון, או העם?"

"וגם – מהו השלב שבו נחרוץ דין? האם בטרם התבררה האשמה, בטרם נחקרו העדים בחקירה ראשית ובחקירה נגדית, בטרם עומתו עם עדויותיהם בהליך משפטי סדור והוגן – זהו כבר השלב בו אדם הופך לרדיואקטיבי שאסור לבחור בו ואסור להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה, או שאנחנו מדינת חוק המנהלת הליך הוגן וראוי לבירור האשמה, ועד שהליך זה לא מסתיים בפסק דין חלוט המרשיע את הנאשם ורק בפסק דין כזה – האדם מוחזק כחף מכל פשע וצח כשלג?"

"האם לא למדנו כלום מפרשיות רפאל איתן? אביגדור קהלני? יעקב נאמן, שמיד לאחר שהודיע ליועץ המשפטי דאז בן יאיר שבכוונתו להחליפו משמונה לשר המשפטים, הורה היועץ לפתוח בחקירה נגדו, שהבשילה לכתב אישום – שהסתיים בזיכוי מוחלט, אבל אילץ אותו להתפטר מתפקיד שר המשפטים? ועל פי עדותו של מי שהיה אז מנכ"ל משרד רה"מ שמעון שבס, הוא שמע באוזניו את בן יאיר אומר לו: "אני הולך לתקוע את הפאשיסט", אם לא למדנו מכל זאת כלום?"

"מערכת הבחירות הזאת, גם הפנימית – אבל בוודאי הכללית שתיערך במרץ, תהיה – בן היתר – גם על שאלת ריסון הכח של מערכת המשפט. הכיצד זה הפכנו ממדינת שלטון החוק, למדינת שלטון המשפטנים? הכיצד שר משפטים שפועל על פי סמכותו בחוק למנות מ"מ לפרקליט המדינה, מתוך הפרקליטות – פרקליטה מצטיינת, מוערכת ובכירה של 28 שנות ניסיון בפרקליטות – שומע חוות דעת, ועוד בראשית גיבוי של ביהמ"ש העליון במסגרת צו מניעה על מעשה שכבר נעשה – לפיה לשון החוק איננה מכרעת ואיננה מחייבת?"

עוד תקף את מנדלבליט, "וההחלטה למנות כל אדם אחר זולת האדם שהיועץ רוצה בו היא בלתי סבירה באופן קיצוני? האין זה כשלעצמו בלתי סביר באופן חריג וקיצוני?! הכיצד בית המשפט, שלמדתי להכיר בחודשים האחרונים כמה הוא רגיש לביקורת ציבורית וכמה אוזנו כרויה לרחשי לב העם, נוטל על עצמו לקיים דיון בשאלת האפשרות להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה לו יזכה בבחירות? כיצד בית משפט הרגיש לרחשי הציבור נוטל על עצמו לקיים דיון בשאלת בטלותו או קיומו של חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי?"

"אינני יודע כמובן מה יכריע ביהמ"ש – אך לא זו השאלה – אלא שאלת הסמכות. האם איננה מוגבלת?! היכן הם האיזונים והבלמים שאנו ברשות המבצעת וברשות המחוקקת שומעים עליהם כל העת כשבאים לכבול את ידינו, היכן הם כשמדובר במערכת המשפט? על אלה, בין היתר – צריכה להיות מערכת הבחירות הזו, והתשובה שהמחנה שלי ואני מציעים היא התשובה הדמוקרטית, היא התשובה החוקית והיא התשובה המוסרית: העם יחליט".

השר מהליכוד תקף גם את ח"כ סתיו שפיר ואמר כי, "עכשיו ראיתי אצל כמה המתקראים דמוקרטים גדולים שהאמירה הזו "העם יחליט" לצנינים בעיניהם. היא נשמעת להם נשמעת פשטנית, שטוחה, חד מימדית, נטולת עומק. אך זוהי האמירה העמוקה ביותר היורדת לשורש השיטה הדמוקרטית, לאבני היסוד שלה – והיא מוסרית וחכמה ונכונה הרבה יותר מהאמירה שמנגד ולפיה 'הקומץ יחליט'".

"העם יחליט מי ינהיג אותו, העם יחליט מי יקבל את ההכרעות ומי יפתור את הדילמות, העם יחליט מי יתמודד עם האתגרים ומי ינווט. וכשהעם ירצה – אבל רק כשהעם ירצה – הוא גם ריבון להחליף את החלטתו בהחלטה אחרת. על מה הבחירות האלה? על השאלה – האם אחרי עידן האקטיביזם השיפוטי, והאקטיביזם הייעוצי – לא הגיעה העת לאקטיביזם משילותי", סיים אוחנה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

והשאלה שלי מתי יהיה ניתן לעם להחליף את מערכת המשפט?!
דיקטטורה בתחפושת דמוקרטיה.
וכלשונו שלטון המשפט.
אך אומר כף זכות אחת על עם ישראל, הרי השורש לרצון למשפט הוא מכוח נשמתם. הנשמה רוצה וחפצה בדיני התורה, בחושן המשפט. ולכל גבר בתורה יש הלכה, יש הדרכה. זה היהודי. הרצון לאמת והצדק האלוקי. רק מעובי הקליפות והגלות לוקח יצר הרע את היהודי לשטויות. אבל השורש טוב.
וה' יעזרנו על דבר כבוד שמו מעתה ועד עולם.

אסור להסתכל בפני אדם רשע

למה יש לך תמונות של גדולי ישראל מהליכוד או מכחול לבן?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture