מליאת הכנסת. צילום: מרים אלסטר / FLASH90     

כ-6,000 הצעות חוק פרטיות הונחו על שולחן הכנסת ה-20 – רק כ-4% מהן הושלמו

בדו"ח החקיקה הממשלתי, שהתפרסם ביוזמת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נכתב כי רק חצי מיוזמות הממשלה עוברות לשלב החקיקה. כעת משרד המשפטים מציע להגביל את החקיקה בהתאם לגודל המשרד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

משרד המשפטים הציע לממשלה להגביל את כמות ההצעות החוק שהיא מגישה לכנסת על פי גודל המשרד וחשיבותו. זאת לאחר שמתברר כי חצי מיוזמות המשרדים לחקיקה לא עוברות וזאת בתום מאמץ רב של משרדי הממשלה להכינן.

בכנסת ה-20 הונחו על שולחן הכנסת מספר שיא של הצעות חוק פרטיות – 5,997 הצעות חוק, פי שניים מבכנסת ה-19. כך עולה מדוח החקיקה הממשלתי שמסכם את החקיקה הממשלתית לשנת 2018, וכן לאורך הכנסת ה-20, אשר מתפרסם הבוקר (ראשון). מתוך אלפי הצעות החוק, הושלמה החקיקה רק של 246 הצעות חוק פרטיות – 4.1% מסך כל הצעות החוק.

מתוך כלל הצעות החוק הפרטיות שהונחו על שולחנה של הכנסת ה-20 – הכנסת האחרונה שלא פוזרה תוך זמן קצר – הועברו לוועדת השרים לחקיקה כ-2,150 הצעות חוק, ורק 16% מהן זכו לתמיכת הוועדה. בהשוואה לכנסות קודמות, מדובר בירידה בתמיכת הוועדה בהצעות חוק פרטיות. בכנסת ה-19 שיעור התמיכה היה 28%, ובכנסת ה-18 24%.

נתון נוסף מעלה כי חלה עלייה מתמדת במספר עמודי הצעות החוק הממשלתיות. בין השנים 2000-2009 עמד ממוצע עמודי הצעות החוק הממשלתיות על כ-805 עמודים לשנה. בין השנים 2010-2018 עלה הממוצע השנתי לכ-1,410 עמודים בשנה. מדובר בעלייה של כ-75% באורכן של הצעות החוק הממשלתיות בין התקופות.

לעומת זאת, אחוז תזכירי החוק הממשלתיים שהפכו בהמשך להצעות חוק ממשלתיות שהונחו על שולחן הכנסת נמוך בהרבה. במהלך כהונתה של הכנסת ה-20 הופצו להערות הציבור על ידי כלל משרדי הממשלה 529 תזכירי חוק. מתוך סך זה הבשילו לכדי הצעות חוק ממשלתיות שהונחו על שולחן הכנסת רק 297 הצעות חוק, שהן כ-56% מן התזכירים.

מתוך אותם 529 תזכירי חוק שהפיצו כלל משרדי הממשלה, משרד האוצר מוביל בנתוני הפצת תזכירי החוק – 163. אחריו משרד המשפטים שהפיץ 115 תזכירי חוק.

עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ניהול ותפקידים מיוחדים) ציין כי: "הנתונים מורים על פער משמעותי בין מספר תזכירי החוק שהופצו על ידי המשרדים במהלך כהונתה של הכנסת האחרונה אל מול מספר הצעות החוק הממשלתיות שהבשילו מתוכם".

"תופעה זו מחדדת ומדגישה את הצורך בקידומה של תכנית חקיקה ממשלתית לשם השגת שני יעדים עיקריים: ראשית, מיקוד ותיעדוף העבודה הפנים-משרדית במשרדי הממשלה במה שנוגע להליכי החקיקה. ושנית, הגברת התיאום הבין-משרדי בתחום החקיקה כבר בשלבים המוקדמים של התהליך, בימים אלו אנו עמלים יחד עם אגף ממשל וחברה במשרד רוה"מ על השלמת תכנית החקיקה הממשלתית מתוך תקווה להציגה בפני הממשלה הבאה".

עוד ציין עו"ד נזרי כי: "בעת הקרובה עתידה לעלות לאוויר מערכת חדשה להפצתם להערות הציבור של תזכירי חוק, טיוטות חקיקת משנה ומסמכים ממשלתיים נוספים. מערכת זו היא החלק הראשון בפרויקט הדיגיטציה של הליך החקיקה הממשלתי שבמסגרתו תפותח פלטפורמה מקוונת לניהול הליכי החקיקה הממשלתיים, החל מהפצת תזכיר החוק או טיוטת חקיקת המשנה להערות הציבור, ועד להנחתם על שולחן הכנסת או פרסומם ברשומות. דיגיטציה של התהליך עתידה לסייע הן בייעול, קידום וניהול התהליכים והן ביצירת מידע אמין ואיכותי על העשייה הממשלתית בתחום החקיקה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture