Yonatan Sindel/Flash90

סקר: רוב הציבור סבור כי שופטי בג"ץ פוסקים לפי דעותיהם הפוליטיות

מדד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2019: 58% מהישראלים סבורים שהשלטון בישראל מושחת; 55% חושבים שהדמוקרטיה הישראלית בסכנה חמורה; 40% מהציבור תומכים ביטול צה"ל כ"צבא העם" ומעבר לצבא מקצועי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המכון הישראלי לדמוקרטיה הגיש הבוקר (שלישי) לנשיא המדינה ריבלין את מדד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2019. הדוח מביע את אמון החלקים השונים בציבור כלפי מוסדות המדינה, השסעים בישראל ומצב הדמוקרטיה. מהנתונים עולה כי רוב הציבור חושב שצמרת המדינה מושחתת, ומעניקים אמון נמוך במיוחד לפוליטיקאים. במקביל, האמון במשטרה נפגע בשנה האחרונה, וכן חוסר האמון בין מערכת המשפט לחלקים בחברה הישראלית גובר.

צה"ל היה ונשאר בראש רשימת המוסדות שהציבור נותן בו אמון, וזוכה ל-90% אמון מהציבור היהודי. אחריו, נשיא המדינה (71%) ובית המשפט העליון (55%). פחות ממחצית מהציבור היהודי סומך על המשטרה (44%) והתקשורת (36%). סוגרות את הרשימה: הממשלה והכנסת עם 30%, והמפלגות עם 14% אמון ציבורי בלבד. בנוסף, 58% מהציבור הישראלי מאשימים את הנהגת המדינה בשחיתות, מתוכם 59% מהיהודים ו-52% מהערבים.

כ-60% מהציבור סבורים כי שופטי בית המשפט העליון שופטים לפי דעותיהם הפוליטיות. כמעט מחצית מהנשאלים סבורים כי בתי המשפט אינם מתייחסים באופן שווה לכל מי שנשפט לפניהם. 67% מכלל הציבור סבורים שההחלטות המקצועיות של בכירי האוצר מושפעות מעמדותיהם הפוליטיות. 46% מכלל הציבור סבורים שההחלטות המקצועיות של בכירי צה"ל מושפעות מעמדותיהם הפוליטיות. בנוסף, 40% מהציבור תומכים ביטול צה"ל כ"צבא העם" ומעבר לצבא מקצועי, 54.5% מתנגדים.

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

הציבור חצוי בשאלת מצבה של הדמוקרטיה הישראלית: 34% מהציבור הישראלי סבור כי מצב הדמוקרטיה הישראלית טוב ואף מצוין, לעומת 35% מהציבור שמרגיש שמצבה של הדמוקרטיה בישראל כיום לא טוב. פילוח לפי מחנה פוליטי מעלה כי הימין מעריך יותר בחיוב את מצב הדמוקרטיה הישראלית, לעומת השמאל- בעוד 50% מהמשתייכים למחנה הימין סבורים שהדמוקרטיה הישראלית מתפקדת כשורה, רק 27% מהמרכז ו-13% מהשמאל חושבים כך. בהתאמה, שעה ש-84% ממחנה השמאל 68% מהמרכז סבורים שהדמוקרטיה הישראלית נמצאת בסכנה חמורה, רק 29% ממי שממקמים עצמם בימין חשים כך.

המתח בין ימין לשמאל המדיני-פוליטי התחזק בשנים האחרונות, וכיום הוא המתח החברתי החמור ביותר לתפיסת 37.5% מכלל הציבור הישראלי (עליה של 5.5% בהשוואה למדד 2018), שיעור הרואים זאת כך "עקף" את שיעור מי שחושבים שהמתח בין יהודים לערבים הוא החזק ביותר.

על פי הדו"ח, ציונה של ישראל השנה במדד השליטה על השחיתות (of Corruption Control) של הבנק העולמי ירד בצורה משמעותית בהשוואה לציון מהשנה שעברה, והוא הנמוך ביותר מאז 2013. בכל הנוגע להשתתפות הפוליטית, על פי מדד ה- Economist, ישראל עדיין עולה על מרבית המדינות הדמוקרטיות המבוססות, וממוקמת במקום השני בעולם.

עוד עולה מהסקר הנרחב של המכון כי כשני שליש (64%) מהישראלים חושבים שהמדינה לא מצליחה לדאוג לרווחת אזרחיה, אולם כשזה נוגע לביטחון, התמונה הרבה יותר חיובית – שיעור דומה (63%) חושבים שהמדינה דווקא מצליחה לשמור על ביטחון אזרחיה. מחצית (50%) מהישראלים חושבים שמצבה הכללי של ישראל טוב או טוב מאוד (ירידה של 4% מהשנה שעברה). 31% סבורים שמצבה ככה- ככה ו- 17.5% שמצבה רע או רע מאוד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ומה המיעוט חושב???
שהוא פוסק לפי אמות מידה מקצועיות????
הצחקתם אותו…….

ביבי ממוטט את המדינה ומביא אותה למצב של אי אמון ואנרכיה מוחלטת

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture