צילום: משרד ראש ממשלת קנדה

ראש ממשלת קנדה: "איראן הפילה את המטוס האוקראיני"

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו התייחס להתרסקות המטוס האוקראיני ואמר כי בידי מדינתו ישנו מודיעין ממספר מקורות כי "איראן הפילה את המטוס האוקראיני שהתרסק בטהרן שלשום". מוקדם יותר דווח שבכירים בפנטגון מעריכים כי אכן איראן אחראית להפלת המטוס

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ג'סטין טרודו ראש ממשלת קנדה אמר הערב (חמישי) כי בידי מדינתו ישנו מודיעין ממספר מקורות כי "איראן הפילה את המטוס האוקראיני שהתרסק בטהרן שלשום". כאשר על המטוס היו 63 אזרחים קנדים.

טרודו הוסיף ואמר כי קנדה קוראת חקירה של התרסקות המטוס וכי "ממשלת קנדה לא תשקוט עד שהמקרה ייחקר עד תום בתוך שקיפות ואחריות וכי משרד החוץ האיראני מחויב להמשך הדיאלוג עם קנדה".

זמן קצר אחרי נאומו של טרודו אמר גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שלפי הראיות טיל הפיל את המטוס. "בריטניה ממשיכה לקרוא לכל הצדדים להרגיע את המתיחות באזור". שלושה אזרחים בריטים היו על המטוס שהתרסק.

מוקדם יותר, דווח בסוכנות הידיעות "ניוזוויק" כי בכירים בפנטגון מעריכים כי אכן איראן אחראית להפלת המטוס. הנשיא טראמפ התייחס לנושא בקצרה כשאמר כי "יש לו חשדות מסוימים" לגבי מה שקרה ויכול להיות ש"מישהו עשה טעות". עד כה, איראן סירבה להעביר את הקופסה השחורה.

כזכור, טיסה מספר 752 של חברת התעופה הבינלאומית באוקראינה המריאה בלילה שבין שלישי לרביעי מנמל התעופה הבינלאומי בטהרן, בדרכה לנמל התעופה הבינלאומי בקייב. הטיסה הספיקה לשדר אותות במשך כמה דקות, עד הרגע בו איראן שיגרה טילים לעבר בסיסי צבאי אמריקאים בעיראק. על פי ההערכות, המטוס יורט על ידי מערכת טילי קרקע אוויר Tor-M1 שנבנתה ברוסיה, ומכונה על ידי נאט"ו כ"גונטלט".

בדוח, שחובר על ידי רשות התעופה האזרחית של איראן, ציטטו עדים מהשטח ומטוס חולף שטס בגובה רב שאמרו שהמטוס עלה באש כשהוא עדיין היה בגובה רב. מטוס הבואינג בן השלוש שנים, שעבר את הבדיקות האחרונות שלו ב-6 בינואר, נתקל בבעיה טכנית זמן קצר לאחר ההמראה ופנה לעבר נמל תעופה סמוך לפני שהתרסק. הבעיה הטכנית לא צוינה בדוח. גורם ביטחוני קנדי אמר לרויטרס כי יש ראיות לכך שאחד ממנועי המטוס סבל מחום יתר.

בדוח נכתב גם כי הטייס לא פנה בקשר לדווח על תקלה וכי המטוס, שהמריא מנמל התעופה על שם חומייני בשעה 6:12, נעלם מהמכ"ם בגובה של 8,000 רגל והתרסק שש שדות לאחר מכן, ליד העיר סבשהאר. לפי דוח החקירה האיראני, גופות וחלקי גופות שהושבו מאתר ההתרסקות נלקחו לבדיקות לצורכי זיהויי.

על המטוס היו 167 נוסעים ותשעה אנשי צוות. בין הנוסעים היו 82 איראנים ו-63 אזרחים קנדים,11 אוקראינים – בהם כל תשעת אנשי הצוות – עשרה שבדים, ארבעה אפגנים, שלושה בריטים ושלושה גרמנים. איראן מסרבת להעביר את הקופסאות השחורות של המטוס, היכולות לשפוך אור על מה שעלה בגורלו, לחברת בואינג האמריקנית.

שר החוץ של קנדה שוחח אמש עם מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף והביע בפניו את רצונה של ממשלת קנדה לחקור את התרסקות המטוס – כך הודיע משרד החוץ הקנדי. אמש אמרו גורמי מודיעין בארה"ב, באירופה ובקנדה כי ההערכה במערב היא שהמטוס שהתרסק לא נפגע מטיל איראני אלא סבל מתקלה טכנית. באסון נספו 63 אזרחים קנדים.

בתוך כך, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי הנשיא האיראני, חסן רוחאני, הבטיח לו שהחוקרים האוקראינים יקבלו גישה מלאה לחקירת נפילת המטוס. זאת לאחר שמוקדם יותר, שר הביטחון האוקראיני סטפן פולטוראק הצהיר כי ייבדקו שלושה תרחישים אפשריים: תקלה טכנית, אירוע טרור שהתרחש בתוך המטוס או פגיעת טיל. השר הצהיר כי צוותי החקירה יחפשו אחר שרידי טיל בזירת ההתרסקות.

הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, התייחס מוקדם יותר לדיווח ואמר כי יש לו "תחושה שמשהו נורא קרה למטוס האוקראיני שהופל באיראן", אך לא סיפק הוכחות לדבריו. עוד אמר כי יכול להיות כי המטוס הופל בטעות. רשת CBS דיווחה כי המודיעין האמריקאי הצליח לקבוע שהמטוס האוקראיני הופל על-ידי טיל נ"מ – בין היתר בזכות מידע מלוויינים אמריקניים שזיהו שיגור של שני טילי קרקע-אוויר, זמן קצר לפני שהמטוס התרסק. גורמים אמריקנים אמרו לרשת החדשות כי המודיעין האמריקני זיהה גם סימנים לכך שמכ"ם הופעל. גורם אחד אמר ל-CBS כי נראה שחלקי טיל התגלו סמוך לאתר ההתרסקות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture