צילום: עבד רחים חטיב / פלאש 90

דיווח בארה"ב: מודיעין ישראלי סייע בחיסולו של קאסם סולימאני

על פי הדיווח ברשת NBC: ה-CIA אישש את מיקומו של סולימאני בעזרת טיפ מהמודיעין הישראלי, בעת שזה נחת בבגדאד ויצא משדה התעופה הבינלאומי בעיר. הניו יורק טיימס: "כפי הנראה המנהיג הזר היחיד שידע על המתרחש הוא נתניהו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ברשת NBC האמריקנית דווח הלילה (בין שבת לראשון) כי מודיעין שהגיע מישראל סייע לאשר את העובדה כי קסאם סולימני היה בשדה התעופה בדמשק והמריא לבגדד, לפני שחוסל. בניו יורק טיימס הוסיפו לדיווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו היה המנהיג היחיד מהעולם שידע על הכוונה לחסל את סולימאני, לאחר ששוחח עם מייק פומפאו.

ע"פ הדיווח ה – CIA ידע על מיקומו המדויק של מפקד משמרות האירני קאסם סולימאני, באמצעות טיפ שקיבל מסייענים בשדה התעופה בדמשק – המודיעין הישראלי הוא זה שעזר לאשר את הפרטים הללו, נכתב.

לפני המראתו לאתונה רמז נתניהו על משהו דרמטי שמתרחש, ואמר כי המזרח התיכון מתוח ורוחש, וכי ישראל תומכת "תמיכה מלאה בצעדי ארצות הברית להגן על עצמה". "אנחנו יודעים שהאזור שלנו רוגש, קורים בו דברים מאוד מאוד דרמטיים. אנחנו עוקבים על כך בעירנות, מקיימים קשר רצוף עם ידידתנו הגדולה ארצות הברית, כולל בשיחה שלי אתמול אחר הצהריים", הוסיף נתניהו. "אני רוצה לומר דבר אחד ברור: אנחנו תומכים תמיכה מלאה בכל צעדיה של ארצות הברית ובזכותה המלאה להגן על עצמה ועל אזרחיה".

'בני יורק טיימס' ציינו כי כבר 18 חודשים שמתקיימים דיונים סודיים בוושינגטון על האפשרות של חיסול סולימאני. כמפקד כוח קודס הוא היה בעל עוצמה רבה ביותר באיראן, ובתקשורת העולמית מתארים אותו כדמות השנייה בעוצמתה ברפובליקה האיסלאמית, שני רק למנהיג העליון עלי חמינאי. כהכנה לחיסול אפשרי, האמריקנים התמקדו בגיוס סוכנים מכמה גורמים: הצבא הסורי, כוח קודס בדמשק, חיזבאללה בדמשק, נמלי התעופה של דמשק ובגדאד, גדודי חיזבאללה ובארגון הגג של המיליציות השיעיות בעיראק, "אל-חשד א-שעבי".

בעיתון לא ציינו אילו סוכנים אכן גויסו מבין הגורמים הללו, אך כתבו שהסוכנים בסוריה ובעיראק דיווחו מפעם לפעם על תנועותיו של סולימאני. המודיעין שנאסף עליו הצביע על כך שהגנרל הבכיר טס בכמה חברות תעופה שונות ולעתים הכרטיס שלו נרכש ברגע האחרון, כד לחמוק מעוקביו. למטוס הוא הגיע לרוב ברגע האחרון, והתיישב במושב האחורי במחלקת העסקים כדי לעזוב כמה שיותר מהר.

עוד דווח 'בניו יורק טיימס', כי משהביא להוצאה לפעול של חיסול סולימאני הייתה ראש ה-CIA ג'ינה האספל, שחשבה כי קיים מספיק מידע מודיעיני על כך שהוא מתכנן מתקפה נגד יעדים אמריקנים. בארה"ב מתקיים בימים האחרונים ויכוח סוער על השאלה אם אכן היה קיים מידע שכזה טרם החיסול. בכירי ממשל טראמפ, ובהם מזכיר המדינה מייק פומפאו, חזרו שוב ושוב על הטענה שהמודיעין הצביע על כוונה של סולימאני לערוך מתקפה "בזמן הקרוב". מנגד, 'בניו יורק טיימס' ציטטו קצינים ב-CIA שדיברו על "פסיפס" של חלקי מידע שונים שביחד הצביעו על כך שסולימאני פעל לכך ששלוחיה של טהרן בלבנון, תימן ועיראק יתקפו שגרירויות ובסיסים אמריקניים.

ע"פ דיווח נוסף 'בניו יורק טיימס' בעוד שבישראל היו מרוצים מהחיסול, בסעודיה נכנסו ללחץ, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שלח באופן מיידי את אחיו הצעיר, סגן שר ההגנה חאליד בן סלמאן, למפגש חירום בבית הלבן. לפי ג'ון ג'נקינס, שגריר בריטניה לשעבר בריאד, הסעודים אמנם היו מרוצים מחיסולו של הגנרל האיראני הבכיר, אך חששו שאולי לאמריקנים אין תוכנית להתמודדות עם ההשלכות שלו.

כזכור, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חשף כי העילה שהביאה לחיסול מפקד משמרות המהפכה קאסם סולימאני היא ניסיון איראני לפגוע בארבע שגרירויות אמריקניות ברחבי העולם. בראיון ל'פוקס ניוז' אמר כי איראן פעלה ותכננה לפגע בשגרירות ארצות הברית בבגדד, במקביל לניסיונות נוספים לפגוע שגרירויות אמריקניות נוספות "היעד ככל הנראה הייתה השגרירות בבגדד, אני יכול לחשוף שהיו ארבע שגרירויות סך הכול", אמר טראמפ.

מזכיר המדינה מייק פומפאו התייחס לדברים במהלך מסיבת עיתונאים בו הכריז יחד עם שר האוצר על הסנקציות הנוספות שיוטלו על איראן ואמר כי לארה"ב היה מידע קונקרטי על כוונה של איראן לפגוע ביעדים אמריקניים, בהם גם שגרירויות. "סולימאני תיכנן פעולה רחבה נגד אינטרסים אמריקניים, בין היתר נגד שגרירויות". פומפאו סירב לציין היכן ומתי היה אמור "האיום המיידי" מצד סולימאני להתרחש, אך הוסיף כי "חייהם של אמריקנים היו בסכנה".

בתוך כך, עיתון וושינגטון פוסט דיווח כי ביום שבו חיסל צבא ארצות הברית את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, נכשל הצבא האמריקני בניסיון לחסל בכיר אחר במשמרות המהפכה, עבדל רזא שהלאי, מפקד של כוח קודס בתימן. לפי ארבעה גורמים הבקיאים בפרטים, הכוחות אמריקניים ביצעו מבצע סודי נגד חלאי, שלא הסתיימה במותו. בדיווח לא נאמר מדוע נכשלה הפעולה.

גורמים בצבא האמריקני שמוצבים בתימן, בה מתרחשת מלחמת אזרחים שגרמה למשבר ההומניטרי הגדול בעולם, סיפרו לעיתון כי מבצע החיסול שכשל' מוגדר ברמת סיווג גבוהה וסירבו לשתף פרטים ממנו. עם זאת, הגורמים סיפרו כי ארצות הברית עקבה אחר שני מבצעי החיסול שהתרחשו באותו יום וכי התכנון היה להכריז על שני החיסולים ביחד, אם שניהם היו מתבצעים בהצלחה.

 

 

הערכה: ישראל עודכנה מראש על הכוונה לחסל את קאסם סולימאני

חיסול קאסם סולימאני – סיקור נרחב ב'חדשות JDN
דרמה בעיראק: ארה"ב חיסלה את מפקד 'כוח קודס' האיראני קאסם סולימאני
ארה"ב לוקחת אחריות: "סולימאני פעל לתקיפת דיפלומטים אמריקנים"
משמרות המהפכה מאשרות את חיסול סולימאני: "תהיה תגובה חריפה ואלימה"
כוננות ישראלית לתגובה האיראנית: החרמון נסגר, הערכת מצב בקריה
המנהיג העליון באיראן על החיסול: "על ארה"ב לצפות לתגובה קשה"
טראמפ עשה לנו את העבודה: קאסם סולימאני – האויב מספר 1 של ישראל
לשכת רה"מ: נתניהו מקבל עדכונים ביטחוניים, בשלב זה אין שינוי בלו"ז
חיסול קאסם סולימאני: נתניהו הקדים את חזרתו לארץ; בנט בהתייעצויות בקריה
כֵּן יֹאבְדוּ כָל-אוֹיְבֶיךָ: "גופתו של סולימאני נקרעה לגזרים" • תיעוד זירת החיסול
נסראללה: "נקמת הדם מול הפושעים היא באחריות כל הלוחמים ברחבי העולם"
היורש: חמינאי מינה את סגנו של סולימאני למפקד 'כוח קודס' החדש
נתניהו: "סולימאני ארגן פעולות נוספות – טראמפ ראוי לכל ההערכה" • צפו
טראמפ: "סולימאני אחראי למות מיליונים – היה צריך להיות מחוסל לפני שנים"
גנץ: "מצפה מראשי המדינה להימנע מרמיזות הפוגעות בביטחון" • צפו
בעקבות חיסול סולימאני: הקבינט יתכנס – ישראל הזהירה את הארגונים בעזה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture