משרד החוץ האיראני. ויקיפדיה

איראן: "נשארים בהסכם הגרעין, הטענות האירופיות לא מבוססות"

למרות הודעות המשטר: דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסאווי, אומר הבוקר כי איראן נשארת בתוך מסגרת ההסכם ומכבדת אותו. עם זאת, בדבריו מוסאווי תקף את כי שאר המעצמות החתומות על ההסכם, וטען כי הן אלו שלא עומדות במחויבויותיהן כלפי איראן

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

למרות הודעות המשטר על הפסקת ההתחייבות למגבלות הסכם הגרעין משנת 2015, דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסאווי, אמר היום (שני) כי טהרן נשארת בתוך מסגרת ההסכם ומכבדת אותו. עם זאת, בדבריו מוסאווי תקף את כי שאר המעצמות החתומות על ההסכם, וטען כי הן אלו שלא עומדות במחויבויותיהן כלפי איראן.

"טהרן עדיין נשארת בהסכם ומכבדת אותו. טענות המעצמות האירופיות על הפרות הסכם הגרעין אינן מבוססות" אמר מוסאווי במסיבת עיתונאים. "השאלה אם איראן תמשיך לסגת ממחויבויות הגרעיניות תלויה בצדדים האחרים לעסקה ואם האינטרסים של איראן נשמרים במסגרתה".

כזכור, יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, הזהיר אתמול שטהרן עלולה לבחון מחדש את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לנוכח החלטתן של שלוש המעצמות האירופיות לפתוח בתהליך שעשוי להביא להטלת סנקציות על הפרת הסכם הגרעין.

אתמול כינה לריג'אני את המהלך "מצער" וטען כי הוא נובע מהחשש האירופי שארה"ב תגיב בהטלת מכסים על סחורות אירופיות אם האיחוד לא יקשיח את עמדתו כלפי טהרן. "ההתנהגות של איראן אינה הבעיה כי האירופים כבר ביקרו בעצמם פעמים רבות את פרישת ארה"ב מההסכם", אמר לריג'אני במהלך ישיבת הפרלמנט. "הבעיה היא האיומים האמריקאיים – זו מדינה חזקה כלכלית שמאלצת את האירופים לאמץ גישה בלתי הוגנת ומשפילה".

הבכיר האיראני אף הזהיר כי ארצו מוכנה להקשיח את עמדותיה אם הלחץ יימשך. "אם אירופה, מסיבה כלשהי, תאמץ גישה בלתי הוגנת, אז נקבל החלטה רצינית לגבי שיתוף הפעולה שלנו עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, והתוכנית כבר מוכנה בפרלמנט", הצהיר. "לא נתחיל עם זה, אבל נפעל בהתאם לצעדים האירופיים, ולכן כדאי להם להיות הוגנים והגיוניים".

כזכור, לפני כחודש בהודעה הרשמית של ממשלת איראן, שפורסמה בסוכנות הידיעות "טסנים", נכתב כי: "הרפובליקה האסלאמית של איראן מסירה בזאת את מגבלות התפעול הקריטיות האחרונות על תוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית של איראן. תוכנית הגרעין לא תעמוד מול שום מגבלות כאלו ואחרות, לא על קצב העשרת האורניום, כמות האורניום המועשר, מספר הצנטריפוגות הפועלות או רמת העשרת האורניום שברשותנו".

יחד עם זאת, טהראן הבהירה כי תוסיף לשתף פעולה עם הפיקוח של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) וכן כי היא פתוחה למשא ומתן עם שותפים אירופים, שעד כה היו מנועים מלסייע לרפובליקה האסלאמית לייצא נפט גולמי בשל הסנקציות האמריקניות. בטלוויזיה האיראנית נמסר כי "אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות, איראן תחזור בה" וכי "איראן תמשיך לעבוד עם האו"ם".

איראן חרגה ממגבלות ההסכם על פעולותיה הגרעיניות בתגובה לפרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין ב-2018 והטלת הסנקציות מצד וושינגטון שגרמו לנזק קשה למסחר הנפט שלה. באיראן אומרים כאומר כי הצעד הזה הוא הפיך, וניתן יהיה לחזור להסכם הגרעין אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות הכלכליות.

בתגובה הודיעו שרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה, כי בעקבות הפרות הסכם הגרעין עם איראן, הם יכנסו את הוועדה המשותפת למדינות החתומות על ההסכם, על מנת לדון בהחזרת הסנקציות של מועצת הביטחון על המשטר בטהראן.

בהודעה משותפת מטעם המעצמות נכתב: "לא הצטרפנו ללחץ המרבי שמפעילה ארצות הברית, אך איננו מקבלים את הטענה כי לטהראן יש את הזכות לא לציית להסכם". למרות הדברים, שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, טען כי מטרת המהלך אינה להטיל מחדש סנקציות, אלא רק לוודא שאיראן חוזרת ליישום מלא של ההסכם.

בעיתון "וושינגטון פוסט" דווח, שממשל טראמפ איים להטיל מכסים של 25% על כלי רכב מאירופה, אם בריטניה, צרפת וגרמניה לא יאשימו בגלוי את איראן בהפרת תנאי ההסכם. שלוש המעצמות האירופיות נענו לדרישה שלשום וכאמור הפעילו את "המנגנון לפתרון סכסוכים בהסכם הגרעין עם איראן", בעקבות הפרותיה החוזרות ונשנות את ההסכם – מהלך ששקול להאשמה בהפרת ההסכם.

על פי הדיווח בעיתון האמריקני, בכירים אירופים ציינו כי האיום של טראמפ רק סיבך את ההחלטה לגבי הבקשה להחזרת הסנקציות על טהראן. לדברי הבכירים, האיום של נשיא ארצות הברית כמעט ועצר את הבקשה, שכן הם חששו שאם האיום יודלף, ממשלות אירופה יצטיירו כ"בובות" של וושינגטון. "לא רצינו להראות חלשים, אז הסכמנו לשמור בסוד את האיום", אמר אחד הבכירים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture