צילום: פלאש 90

דו"ח האנטישמיות: 7 נרצחים בעולם, כ-100 מתקפות רחוב אלימות בברוקלין

משרד התפוצות מציג את ממצאי דו"ח האנטישמיות לשנת 2019: עלייה של 20% באירועים אנטישמיים בבריטניה, ברשת חלה ירידה של כ-25% בשיח האנטישמי, 27% מהגרמנים הם בעלי דעות אנטישמיות, באוסטרליה נרשמו 368 אירועים אנטישמיים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לרגל יום השואה הבינלאומי אשר יצוין מחר הציגה שרת התפוצות ציפי חוטבלי בישיבת הממשלה הבוקר את דו"ח המגמות והתקריות האנטישמיות לשנת 2019. חוטובלי הציגה את הנתונים העולים מהדו"ח, לפיהם בשנת 2019 נמשכה המגמה של עלייה במתקפות אנטישמיות ברחבי העולם. הדו"ח מציין כי במהלך השנה נרצחו שבעה יהודים ושאינם יהודים בסדרת פיגועים אנטישמים, ורבים אחרים נפצעו.

"האלימות האנטישמית מגיעה מכיוונים שונים ומונעת מאידאולגיות שונות, על ידי ימין קיצוני, פעילי עליונות לבנה, שמאל רדיקאלי, אסלאם קיצוני ובריונות רחוב מתגברת ומסלימה מצד צעירים אפרו-אמריקנים. האנטישמיות מאיימת על היהודים בעיקר בדמוקרטיות מערביות, מקום מושבן של הקהילות היהודיות הגדולות – ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה", נכתב בתקציר הדו"ח.

בארה"ב – עלייה בתקריות אנטישמיות אלימות, מעל 100 מתקפות רחוב אלימות בברוקלין בשנה החולפת, "הקהילה היהודית מתעוררת למציאות ביטחונית חדשה", קובע הדו"ח. בצרפת – עלייה דראסטית בתקריות המדווחות במחצית השנה הראשונה, זו השנה השנייה ברציפות, בה קיימת עלייה בתעוזה בשיח האנטישמי ברשת, "הגולשים האנטישמיים כבר לא מחפשים תירוץ בדמות הסכסוך הישראלי פלסטיני והשיח גולש לכיוון אנטישמיות קלאסית", כותבים עורכי המחקר.

בבריטניה – האנטישמיות נשמרת ברמות שיא; השנה לראשונה מזה עשורים, התמודד מועמד אנטישמי, ג'רמי קורבין, מטעם מפלגה מרכזית, על ראשות ממשלת בריטניה, הדו"ח קובע שהקהילה היהודית בבריטניה חשה איום קיומי על עתידה. בגרמניה – עלייה של 20% באירועים אנטישמיים, מתקפה ב"האלה" בה נרצחו שני עוברי אורח, במהלך השנה, יהודים הותקפו ברחובות, ספגו עלבונות ואייומים, קבוצות ומפלגות ניאו- נאציות הפיצו בגלוי תעמולה ניאו- נאצית וקראו לשחרור מכחישי שואה.

מנגד, עורכי המחקר מציינים כי לצד אירועים אלו, ישנם גם הישגים משמעותיים בתחום המאבק באנטישמיות. ביניהם הצו הנשיאותי למאבק באנטישמיות שהוציא הנשיא טראמפ, ההכרה של ממשלת צרפת בהגדרת העבודה לאנטישמיות, דו"ח האו"ם הראשון מסוגו המתייחס לתופעה בכללותה וקידום חקיקה מדינתית נגד אניטשמיות ברשת.

גם מבחינת האנטישמיות ברשת חלה ירידה חיובית ודראסטית של כ-25% בשיח האנטישמי ברשתות המנוטרות ובקבוצות הפתוחות, כתוצאה של מדיניות חדשה ברשתות המרכזיות – פייסבוק וטוויטר. אולם, פעילי אנטישמים עוברים לרשתות אלטרנטיביות ולרשת האפלה.

"שנת 2018, הסתיימה בטבח 11 מתפללים בבית הכנסת בפיטסבורג, האירועים האלימים נמשכו גם לתוך שנת 2019. השנה האחרונה היתה שנה של אנטישמיות מתגברת בארה"ב, במהלכה אירעו סדרת תקריות אלימות שכוונו נגד יהודים (מעל ל100 מתקפות רחוב אלימות בברוקלין), כששיאן היה בפיגועים הרצחניים בבית חב"ד בפאווי, במרכול הכשר בג'רזי סיטי ובאירוע חנוכה בבית הרב במונסי. דוגמאות אלו מהוות רק קצה קרחון מסך האירועים האלימים".

על המצב בארה"ב נכתב בדו"ח כי, "יהודי ארה"ב מהווים 2% בלבד מהאוכלוסייה הכללית, אך בנתונים השנתיים הם מהווים יותר ממחצית מהאמריקנים שכלפיהם מבוצעים פשעי שנאה על רקע הטיה דתית. על פי דו"ח ה- FBI המסכם את שנת 2018, בקטגוריה "פשעי שנאה על רקע דתי" דווחו בארה"ב בסה"כ 1617 תקריות. 57% מהן היו על רקע אנטישמי. לאחר מכן, ובפער ניכר, כ-14% מהפשעים בוצעו נגד מוסלמים וכ-4% בלבד נגד סיקים וקתולים".

גם בבריטניה המצב לא השתפר: "מספר המתקפות האנטישמיות המדווחות בבריטניה נמצא ברמת שיא זאת השנה השלישית ברציפות. הארגון לביטחון הקהילה (CST) מדווח כי בחצי שנה הראשונה של 2019 התרחשו 892 אירועים אנטישמים ברחבי המדינה, זהו המספר הגבוה ביותר של תקריות לתקופת ינואר- יוני ועליה של 10% לעומת שנה שעברה. פברואר ומרץ, היו החודשים עם מספר התקריות הגבוה ביותר עם 182 ו-169 אירועים אנטישמיים, בהתאמה. בהמשך למגמה בשנים האחרונות, לא היה חודש אחד עם פחות ממאה אירועים אנטישמים".

על גרמניה נכתב כי, "מניתוח הנתונים שפרסם משרד הפנים הגרמני בשנים 2018 ו-2019 עולה כי חלה עליה במספר האירועים האנטישמי ים. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019 נרשמו 1,155 תקריות, לעומת 1,075 בתקופה המקבילה אשתקד. אנשי הימין הקיצוני והאסלאמיסטים נעשו קיצוניים יותר, וגילויים אנטישמיים מן הימין המתון יותר, השמאל והמוסלמים גברו, התבטאויות אנטישמיות שבעבר היו בלתי מתקבלות על הדעת, נעשו נפוצות ואף נשמעות לגיטימיות לחלקים מסוימים של החברה הגרמנית. סקרים הראו כי 27% מהגרמנים ו-18% מה"אילטה" הם בעלי דעות אנטישמיות".

בדו"ח יש התייחסות גם לנעשה בצד השני של העולם, באוסטרליה. "דו"ח הוועד הפועל של יהודי אוסטרליה מצייר תמונה מדאיגה בנוגע ליחס ליהודים במדינה. נרשמו 368 אירועים אנטישמיים. זוהי עלייה של 59% לעומת 12 החודשים המקבילים אשתקד. על אף שבאוסטרליה קיימת דמוקרטיה יציבה והיהודים אינם עומדים בפני שום אפליה רשמית. האנטישמיות הלא רשמית הופכת לחמורה יותר, ויש סימנים מדאיגים שהיא חודרת לשיח המקובל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture