Gershon Elinson/Flash90

מסתמן: החלת הריבונות בבקעה וביו"ש תידחה ולא תאושר בשבוע הבא

בניגוד להצהרות החגיגות שישראל תחיל את הריבונות כבר ביום ראשון הקרוב, נראה שהממשל האמריקני מצנן את ההתלהבות: "לא תהיה ריבונות בלי שהאמריקנים יראו את המפות", אמר בכיר בפמליית רה"מ. דיווח: כחול לבן הזהירו את האמריקנים מסיפוח מיידי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יממה אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציג בטקס רב רושם את "עסקה המאה" וראש הממשלה בנימין נתניהו הכריזה כי יביא ביום ראשון לאישור הממשלה את החלת הריבונות בבקעת הירדן וביישובים היהודיים ביהודה ושומרון – הסוגייה מצטיירת יותר ויותר כפארסה. נראה כי המבוכה סביב סוגיית הסיפוח גברה הלילה וספק אם נתניהו יעלה את הנושא לאישור הממשלה בשבוע הבא, בניגוד לדיווחים מוקדם יותר כי על הכוונה לקיים ישיבת ממשלה שלא מן המניין ביום שלישי הבא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב במענה לשאלת העיתונאים בנושא טרם עלייתו למטוס בדרך מוושינגטון למוסקבה כי "הכל יהיה בסדר". הערב הגיב לדיווחים גורם בכיר בפמליית ראש הממשלה שהבהיר: "לא תהיה החלת ריבונות בלי שהאמריקאים יראו את המפות". מוקדם יותר אמר גורם בפמליה כי, "במשרד ראש הממשלה עובדים במרץ על הכנת ההחלטה. מדובר בעבודת מטה מורכבת שכוללת בין השאר מפות ותצלומי אוויר ומקווים להשלים אותה בהקדם".

ב'ישראל היום' דווח כי בסביבתו ראש הממשלה הגיעו למסקנה שההחלטה אינה בשלה, ומסיבות טכניות מחייבת עבודת מטה מורכבת ומפורטת בהרבה. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי התהליך יימשך זמן רב יותר מאחר שהוא יחייב שרטוט מפות וכן בשל הרצון לבצע אותו בתיאום מדויק עם ארצות הברית. בנוסף, נערכת עבודת מטה מול ראשי הרשויות ביו"ש על מנת לוודא שכל היישובים נכללים בהחלטה על פי תכניות המתאר וכי הם לא ייפגעו גם לטווח הארוך.

ב'חדשות 12' דווח כי בזמן שרה"מ נתניהו דוחף להחלת ריבונות בשתי פעימות, בארה"ב מעוניינים בסיפוח בפעימה אחת שתאפשר להם להכריז שישראל מיצתה את תביעותיה הטריטוריאליות ביהודה ושומרון. עם זאת, החלת ריבונות בפעימה אחת זו פרוצדורה מורכבת שתקרה ככל הנראה רק אחרי הבחירות. העברת החלטה על סיפוח בשתי פעימות לא מצריכה אישור ועדה או המתנה עד אחרי הבחירות.

בתוך כך, ב'כאן חדשות' דווח כי גורמים בכחול לבן שוחחו הלילה עם אנשי ממשל טראמפ והזהירו מפני מהלך חד-צדדי להחלת ריבונות בבקעה ועל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון בטווח הזמן המיידי. עוד פורסם הערב, כי למרות ההכרזות לקידום של סיפוח מיידי, עד כה לא נעשתה כל פנייה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בעניין.

על פי הדיווח, מדובר בפנייה נדרשת, שכן אי אפשר להעביר החלטה כזאת בלי עמדה משפטית מורכבת שנדרש יותר מכמה ימים לגבשה. העמדה הזו צריכה לבחון סוגיות שנוגעות למשפט הבין-לאומי ולזכויות הפלסטינים, ולהשפיע גם על זכויות המתנחלים. כך למשל אם יש התיישבות שלא בודקים מה ההשפעה המשפטית של המהלך הזה עליה, הזכויות של המתיישבים שבה בהחלט יכולות להיפגע.

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו התייחס בראיון ל'חדשות 13' למסרים הסותרים שיוצאים מממשל טראמפ לגבי הרצון הישראלי לספח שטחים על בסיס התוכנית כבר בתקופה הקרובה. "ישראל תתקדם כפוף לחוק הישראלי ויתחילו לעבוד בהתאם למה שהתווינו בחזון הזה. קבענו נקודות ציון לדברים שידוע לנו שהם מקובלים". עוד הוסיף ואמר בהתייחס לסיפוח: "ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את החזון הזה והוא יראה כיצד התווינו את מיקומם של הגבולות השונים במפות המופיעות בתוכנית המאה".

שגריר ארה"ב בישראל, דיויד פרידמן, אמר היום ‏כי ארצות הברית מעוניינת להקים ועדה בשיתוף עם ישראל שתדון בהחלטה ישראלית על החלת הריבונות תוך תיאום בין המדינות: "זה תהליך. צריך לוודא שהסיפוח תואם את המפה שבתכנית שלנו", אמר פרידמן. "נראה את ההצעה הישראלית ונוודא שהיא עולה בקנה אחד עם התכנית שלנו. נקים את הוועדה בהקדם ונעבוד על זה מיד וננסה לסיים במהירות אבל איני יודע כמה זמן זה ייקח".

מנגד, אתמול אמר פרידמן כי, "בינתיים ישראל יכולה להחיל חוק וריבונות על איזורים מצומצמים בגדה המערבית, ונקווה שהפלסטינים יצטרפו למו"מ. ישראל לא צריכה להמתין". אמש אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בתדרוך לכתבים בוושינגטון כי הוא מקווה להביא כבר ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה את ההחלטה להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן ועל הישובים היהודיים ביהודה ושומרון.

עם זאת, השר יריב לוין המתלווה לראש הממשלה בביקורו בוושינגטון אמר הבוקר בראיון ל'רשת ב' כי בעקבות עבודת ההכנה הנדרשת של היועץ המשפטי לממשלה, אישור ההחלטה תתעכב. "להערכתי זה לא יגיע ביום ראשון מהטעם הפשוט שיש צורך לעשות את עבודת ההכנה. גם יש צורך צורך להביא את ההצעה בפני היועמ"ש ולתת לו לבחון את הדברים. היעד שלנו לעשות את זה בימים הקרובים. אבל ממש ביום ראשון מבחינה טכנית לא נוכל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture