מנדלבליט וכץ בדיון. צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת

בהשתתפות היועמ"ש: ועדת הכנסת דנה בבקשת החסינות של ח"כ חיים כץ

ועדת הכנסת דנה בבקשת החסינות מהעמדה לדין של ח"כ חיים כץ הנאשם במרמה והפרת אמונים: "הוועדה צריכה לבחון את העילות ולא האם מה שכתוב בכתב האישום נכון". מנדלבליט: "כץ היה בניגוד עניינים חריף בכך שהוא הסתיר מידע מהציבור"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועדת הכנסת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן החלה לדון הבוקר (חמישי) בבקשת החסינות מהעמדה לדין של השר לשעבר ח"כ חיים כץ (הליכוד) הנאשם במרמה והפרת אמונים. בדיון משתתפים גם ח"כ כץ והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שמסר אתמול ליו"ר ועדת הכנסת את עמדתו בנוגע לבקשה – לפיה יש לדחות אותה. לטענת היועמ"ש, אף אחת מארבע העילות הקבועות החוק למתן חסינות לא מתקיימת ביחס לכץ.

יו"ר הוועדה ח"כ אבי ניסנקורן אמר בפתח הדיון כי, "אני מכיר את ח"כ חיים כץ שנים רבות בתפקידיו השונים. כיו"ר ועדת העבודה והרווחה וכשר העבודה. והן מתפקידי כיו"ר ההסתדרות. אני מעריך את פועלו ועשייתו החברתית. אני מניח שרבים מכם מכירים את חיים כץ שנים רבות ולכן אני בטוח שדיוני החסינות קשים לכולנו. יחד עם זאת השיקול היחיד שצריך לעמוד לנגד עינינו הוא לבחון האם העילות לחסינות הקבועות בחוק מתקיימות במקרה זה".

היועמ"ש של ועדת הכנסת, עו"ד ארבל אסטרחן הסבירה לחברי הכנסת חברים בוועדה כי, "הוועדה לא מחליפה את ביהמ"ש. ההצבעה בוועדה ובמליאה תתבצע בנפרד לכל עילה. הוועדה צריכה לבחון את העילות ולא האם מה שכתוב בכתב האישום נכון או לא". עוד הסבירה כי, "אנחנו פועלים לפי החוק שקובע שאנחנו בדיון על חסינות דיונית. אין עילה מבין העילות שהוועדה מוסמכת לשקול שהוא לא ביצע את המעשה או שזו לא עבירה. זה לא בסמכות הוועדה".

אסטרחן סיפרה כי, "היה מקרה ידוע בשנות ה-90 כששמעון פרס היה שר החוץ ואמר שאין מסמך שח"כ נתניהו טען שקיים. נתניהו עלה וקרא את המסמך הסודי. בימ"ש פסק שנתניהו לא תכנן מראש את קריאת המסמך ונגרר לכך בתגובה ספונטנית. הקראת המסמך אינה אירוע שעומד בפני עצמו. הגילוי של המסמך היה סיכון כרוך וטבעי בעת מילוי תפקידם של חברי הכנסת. זו דוגמה לאותה גלישה שעליה ח"כ לא יעמוד לדין".

היועמ"ש ד"ר אביחי מנדבליט אמר בדיון כי, "גם אני מכיר את ח"כ כץ שנים רבות ואת אופיו ומעריך אותו באופן אישי. אני לא מקל ראש ברגישות הרבה שגלומה בתפקיד של כל חבר כנסת, במיוחד שמדובר בתהליך החקיקה. ואולם, הפעולה של ח"כ כץ, הייתה חריגה מפעולת ח"כ. מדובר במעשים פסולים שמגבשים עבירה פלילית".

"כץ משרת ציבור ותיק ומיומן ויצאתי מנקודת הנחה שהוא לא ראה רק את טובתו האישית בחקיקת החוק, ח"כ כץ לא פגע בציבור ואני משוכנע שהוא סבר שהוא מיטיב עם הציבור. אולם הוא היה בניגוד עניינים חריף בכך שהוא הסתיר מידע מהציבור. אני ער להבדלים בין חברי הכנסת לאחרים בשירות הציבורי ומגיעות אלי לא מעט תלונות לגבי ח"כים וכמעט כולן נסגרות בלי שאתם יודעים עליהם. זה מקרה חריג. כתב האישום עוסק בעיקרו בפעולות מינהליות של יו"ר ועדה בכנסת, שכללו בין היתר מעשי הסתרה".

מנדלבליט הוסיף כי, "הודעתי לח"כ כץ כי בכוונתי להעמידו לדין באשמת שוחד מרמה והפרת אמונים. זימנתי את כץ לשימוע. ולאחר ששמעתי את דבריו של ב"כ של ח"כ כץ, שוכנעתי שיש יחסי חברות קרובים בינו לבין בן ארי, קיבלתי את טענתו ובעקבות כך שונה כתב האישום ונמחק סעיף השוחד. אולם קבלת הטענה מחזקת את הטענה כנגדו בעניין ניגוד עניינים".

היועמ"ש פירט את האשמותיו כלפי כץ: "התכלית העיקרית היא שמשרתי ציבור יפעלו בנאמנות ולא ינצלו לרעה את כוחם ותפקידם ובייחד שלא יפעלו לטובת הנאה אישית פסולה עבור עצמם או חבריהם. מעשיו של ח"כ כץ פגעו פגיעה חמורה ומשמעותית בערכים המוגנים של עבודת הכנסת. עצם הימצאותו של משרת ציבור או נבחר ציבור בניגוד עניינים אינו עבירה אך מה שמצופה הוא לא לבצע פעולות בעת ניגוד עניינים ומצופה לגלות את אותו ניגוד עניינים לפני שמבצעים פעולה. במקרה של כץ נמצא ניגוד עניינים חריף".

"הזיקה ראשונה, קשר אישי שהוא שווה למעמד בן משפחה מדרגה ראשונה וכן ההקשר הכלכלי. זה מה שהסיר את עבירת השוחד אך יצר ניגוד עניינים הרבה יותר חריף שאמור למנוע כל פעולה. השניים תיאמו ביניהם עסקאות כולל בימים בהם דנו בתיקון 44 לחוק ניירות ערך, תיקון שהיה צפוי להעניק לבן ארי הטבות כלכליות משמעותיות ביותר וכן לח"כ כץ בשל אחזקותיו. לכל הפחות היה מצופה מח"כ כץ לדווח באופן מלא על ניגוד העניינים וזה לא נעשה".

"אני לא מעוניין להצר את מרחב הפעולה של ח"כ. אני סבור שמרחב הפעולה צריך להיות רחב. אולם כאן מדובר בהפעלת סמכות תוך ניגוד עניינים חריף תוך הפקת הנאה אישית והנאה לחברו הטוב. לח"כ אין מניעה להצביע על חוק במליאת הכנסת אף אם הוא יכול להפיק ממנו טובת הנאה אישית ובלבד שהוא יכריז על כך". חברי כנסת נמנעו מלהצביע על מתווה הגז עקב ניגוד עניינים. אך הם הורשו להצביע במליאה להבדיל מוועדות הכנסת. גם ח"כ כץ הצהיר על קשריו האישיים עם מר קובי מימון. בשונה מהמקרה המתואר בכתב האישום".

"לאור האמור, שני הצדדים חמורים וחריפים מאוד. ולכן כאשר בחנתי את תיאור העניינים ויש בהם פגיעה חמורה בערכים המוגנים בהפרת אמונים. ח"כ כץ הסתיר הן מוועדת העבודה והרווחה והן מוועדת האתיקה נתונים מהותיים באופן אקטיבי. זו לא התנהגות רגילה ומקובלת של ח"כ או התנהגות בתחום האפור שלגביה היה ראוי להימנע מהתערבות בעבודת הכנסת. העמדה לדין במקרה זה רק תחזק את אמון הציבור במוסד הכנסת", חתם מנדלבליט.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למה ביבי ועדריו, לא נחלצים עבור חיים כץ הצדיק.
הרי מנדלבליט רודף אותו 'אישית'.
לא ביבי – לא אכפת!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture