ג'ונסון חותם על הסכם היציאה מהאיחוד. צילום: דואינג 10

אחרי 47 שנה ו-3 שנות מאבק: בריטניה עזבה רשמית את האיחוד האירופי

כשלוש שנים אחרי משאל העם - הברקזיט התממש, והממלכה יוצאת לדרך חדשה. כעת הממלכה המאוחדת נכנסת לתקופת מעבר, שבה תנסה להגיע להסכמי סחר עם האיחוד האירופי עד לחודש דצמבר. ג'ונסון: "היום אנחנו מתחילים בעתידה של הממלכה המאוחדת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בשעה 23:00 בלילה שעון בריטניה, 1:00 שעון ישראל, הגיע אמש הרגע ההיסטורי והברקזיט התממש. בריטניה כבר לא חברה באיחוד האירופי, אלא תיחשב שם כמדינה זרה. עזיבת האיחוד האירופי מתרחשת שלוש וחצי שנים לאחר משאל העם הדרמטי שבו אישרו במפתיע אזרחי בריטניה את המהלך. עם העזיבה יאבד האיחוד 15% מכלכלתו ברגע אחד ובריטניה תיכנס לדרך חדשה שתשפיע עליה לדורות.

בריטניה היא המדינה הראשונה אי פעם שעוזבת את התאגדות 28 המדינות באירופה, אליה הצטרפה בשנת 1973. בתום תקופת המעבר, שתסתיים ב-31 בדצמבר, במהלכה בריטניה תישאר כפופה לחוקי האיחוד האירופי, היא תצא לדרך עצמאית. החל מהיום לא יהיו עוד חברי פרלמנט אירופי מבריטניה, הבריטים לא יוזמנו לפגישות פסגה של האיחוד, לא יהיו חלק מהדיונים ומקבלת ההחלטות ביבשת.

הפרלמנט האירופי אישר אתמול סופית את יישום הסכם הברקזיט. 621 חברי פרמנט תמכו, 49 התנגדו. הליך הפרידה הלילה הוא בעיקר סמלי. בשטח לא צפויים לראות שינויים לפחות עד לסוף השנה, פרט לכך שמחר יסיימו הבריטים את עבודתם בפרלמנט האירופי. בריטניה תמשיך לתרום לתקציב האיחוד האירופי, הסחר יישאר כשהיה, אזרחים אירופים יוכלו להמשיך להיכנס ולהישאר באופן חופשי בבריטניה ולהפך.

ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, אמר כי "לרבים מאיתנו זהו רגע של תקווה, רגע שהם אף פעם לא חשבו שיגיע. לאחרים זהו רגע של חרדה ותחושת אובדן. ויש קבוצה שלישית, אנשים שחשבו שהתסבוכת הפוליטית לעולם לא תיגמר". עוד הוסיף כי, "אני כמובן חושב שהיציאה זה הדבר הנכון, הבריא והדמוקרטי לעשות, כי למרות כל יתרונותיו, האיחוד האירופי התפתח ב-50 השנה באחרונות בכיוון שאינו מתאים עוד למדינה שלנו".

בנאום מוקלט לאומה, ששודר שעה לפני כניסתו של ה״ברקזיט״ לתוקף, קרא ג׳ונסון לבריטים להסתכל קדימה לעתיד ולא אחורה. ״זה לא סוף, אלא התחלה״, הצהיר ג׳ונסון, ״זהו רגע אמיתי של התחדשות לאומית ושינוי״. כמתנה לעם הבריטי לכבוד היום ההיסטורי, החליטה ממשלת בריטניה על קיצוץ מסים בעיקר לשכבות החלשות ולמעמד העובדים.

פרישת בריטניה מן האיחוד האירופי הוא תהליך שהחל בשנת 2016 לאחר שמרבית אזרחי הממלכה הצביעו במשאל עם בעד היציאה מן האיחוד. מעבר למגעים בין לונדון לבין מוסדות האיחוד על תנאי העזיבה, במהלך תקופה זו הוחלפו בדאונינג 10 שני ראשי ממשלה – דיוויד קמרון ותרזה מיי, שניהם סיימו את תפקידם על רקע הברקזיט. כעת נראה שג'ונסון יהיה זה שישלים את המהלך השנוי במחלוקת.

כזכור, בבחירות הכלליות שנערכו ב-12 בדצמבר 2019, זכתה המפלגה השמרנית ב-365 מושבים בבית הנבחרים. הניצחון העניק למפלגה רוב מוחלט של יותר מ-50% מהמושבים (326) ויתרון של 80 מושבים על פני מפלגות האופוזיציה. לאחר הבחירות, ב-20 בדצמבר 2019, אישר בית הנבחרים לראשונה את ההסכם עם האיחוד האירופי, ברוב של 358 תומכים מול 234 מתנגדים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למה לא כתוב בסרטון הסבר בעברית???

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture