Miriam Alster/FLASH90

נחשף: ליברמן כשר הביטחון סייע למאות חרדים לקבל פטור משירות צבאי

תחקיר של "הארץ" חושף כי למרות הקו הנוקשה של יו"ר ישראל ביתנו מול החרדים כלפי חוץ, יועצו סייע למאות בחורים חרדים מקושרים. בנוסף, גם מאות עריקים קיבלו פטור גורף. עוד בתחקיר: ליברמן הבטיח חוק גיוס "מרוכך" בתמורה לתמיכה בליאון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בזמן שכיהן יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן כשר הביטחון, בשנים 2016-2018, סייעה לשכתו למאות צעירים חרדים, בהם בנים של פוליטיקאים ובכירים נוספים במגזר, לקבל פטור משירות צבאי – כך נחשף הבוקר בתחקיר של עיתון 'הארץ'. לפי התחקיר של אהרן רבינוביץ', במהלך כהונת ליברמן זכו לשכות הח"כים החרדים לדלת פתוחה ולערוץ ישיר למשרד בקומה ה–14 בקריה בתל אביב.

הפניות הגיעו מכל הזרמים, כפי שאפשר להסיק מרשימת חברי הכנסת שלשכותיהם היו עמו בקשר מתמשך: שר הבריאות יעקב ליצמן (חסידים), יו"ר ועדת הכספים משה גפני (ליטאים), חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס (ספרדים) – וגם אורי מקלב. בנוסף, באותה תקופה זכו מאות מאנשי הפלג הירושלמי לפטור גורף מגיוס, וניתנה שורת הקלות בפיקוח על מערך הדחיות של תלמידי הישיבות.

על פי התחקיר, שחקן המפתח בפעילות היה אבי אבוחצירא, יועצו של ליברמן לענייני חרדים ואיש אמונו הוותיק. אליו התנקזו הבקשות השונות של האישים החרדים, והוא פעל באופן כמעט יום־יומי להשגת הפטורים. מקורות ששוחחו עם "הארץ" הציגו תמונה שממנה עולה כי בעת כהונת ליברמן העבירה כל אחת מלשכות חברי הכנסת עשרות רבות של פניות, ואת מרביתן הצליח אבוחצירא לפתור.

"חברי הכנסת עצמם או עוזריהם בלשכה היו יוצרים קשר עם אבוחצירא באמצעות שיחה ישירה, הודעה או מייל, והוא היה נרתם מיד לנושא", הסביר אדם המעורה בעניין שצוטט ב'הארץ'. "זו היתה שגרה, אף אחד לא הסתיר את זה". על פועלו בתקופה האמורה אמר מקור: "כשליברמן היה שר ביטחון היה לחרדים מה שנקרא 'אחות בבית המלך'", ואחר הוסיף בפשטות: "אבוחצירא היה ממש כמו חלק מהמפלגות החרדיות".

פרמטר נוסף שמראה את היחס המיטיב מלשכת ליברמן בשנים אלה הוא מדד הפטורים הניתנים בהחלטה מיוחדת — כלומר, שלא על בסיס הסיבות הקבועות בצבא, כמו רישום פלילי או בעיות בריאות. מנתונים שפורסמו בתחקיר עולה כי ב–2016 קיבלו 64 תלמידי ישיבות פטור מסוג זה, ב–2017 הם קיבלו 45 פטורים וב–2018 עלה המספר פי שלושה ל–158. בשנה שעברה, לאחר שליברמן עזב את המשרד, נחתך המספר בכמחצית ל–82.

אבי אבוחצירא ומשה ליאון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לצד ריבוי הפטורים למקורבים חרדים, צה"ל בתקופת ליברמן החליט לפטור מאות מאנשי הפלג הירושלמי הקיצוני באופן גורף — וזאת במקביל לביקורת חוזרת ונשנית של השר נגד הפגנות הפלג. לדברי מקורות בפלג הירושלמי, עריקים וצעירים נוספים שלא התייצבו להצהיר על לימודיהם בישיבה קיבלו לתיבת הדואר שלהם פטור מהצבא ללא כל הסבר.

בכיר לשעבר בצה"ל אישר את הדברים: "ההחלטה הזו היתה מקצועית ללא קשר ללשכת השר. ליברמן דווקא התנגד למהלך, אבל אנחנו החלטנו לייבש את בריכת העריקים". לדברי מקור אחר המעורה בפרטים, אבוחצירא ולשכת ליברמן ידעו על ההחלטה ואף השתמשו בה. "היו להם טבלאות עם שמות של אנשים מהפלג הירושלמי", אמר, "אבוחצירא ביקש מהחרדים להרגיע את העניינים ולא להבעיר את השטח, כשהוא מסביר שיש להם רשימות והם יקבלו פטור".

בתחקיר מסביר רבינוביץ כי בשנים אלו יישם הצבא הקלות רבות במערך דחיית הגיוסים של תלמידי הישיבות. מעמד הצו הראשון השתנה למענם, ובמקום שיגיעו ללשכות הגיוס — נציגי הצבא החלו להגיע לימים מרוכזים בערים החרדיות שבהם התלמידים מגישים את הבקשות לדחייה. בהמשך כל ישיבה מגישה במרוכז את מסמכי הדחייה הסופיים של תלמידיה, בתיאום עם ועד הישיבות.

"המדיניות המוצהרת של השר היתה 180 מעלות הפוך", אמר הבכיר בצה"ל, "ברטוריקה היתה הסלמה מאוד גדולה של 'בוא נגייס ונביא כמה שיותר, לא נתפשר'. גם הגישה המוצהרת מול הפלג הירושלמי היתה לנקוט יד קשה". על מדיניותו של ליברמן בפועל הוסיף בכיר לשעבר באגף כוח האדם: "ההנחיה ורוח הדברים שקיבלנו מהלשכה שלו היו שעם אלו שמשתפים פעולה אנחנו עובדים ובאים לקראתם, ועם אלו שמתנגדים אנחנו פועלים ביד קשה".

בתוך כך, בתחקיר חוזרת הטענה כי ליברמן הבטיח שבתמורה לשיתוף פעולה בבחירות לראשות העיר ירושללים, יקדם חוק גיוס מרוכך שיהיה "מקובל על כל החרדים". גם במקרה זה היה אבוחצירא הרוח החיה מאחורי המגעים, והוא נפגש כמה פעמים עם הגאון הרב ברוך סולובייצ'יק כדי לדון בחוק. הגר"ב סולובייצ'יק הבהיר למועמד החרדי לראשות העיר, יוסי דייטש, כי אין באפשרותו להורות על תמיכה בו מאחר שהתמיכה במשה ליאון משיגה חוק גיוס סביר.

לשכת ליברמן: "שר הביטחון לשעבר מעולם לא התערב"

יותר משנה לאחר שהתפטר מהתפקיד, לשכת ליברמן מכחישה בתוקף את הטענות, ומסרה: "שר הביטחון לשעבר מעולם לא התערב בשום מקרה הנוגע לפטור מגיוס, אפילו לא ברמיזה. פניות מהמגזר החרדי בענייני גיוס, כמו פניות משאר הציבור, מטופלות ללא התערבות ובהתאם להחלטות הדרגים המקצועיים".

אבי אבוחצירא מסר: "כמו אלפי פניות אחרות שהתקבלו בלשכת שר הביטחון אביגדור ליברמן בעת כהונתו — פניות מכל המגזרים במדינת ישראל — גם הפניות בנושא הכתבה טופלו ברצינות והועברו לאנשי המקצוע לבדיקה, כאשר הכל נעשה באישור ובסמכות אנשי המקצוע".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "פגישות בין קציני צה״ל לבין דרג מדיני ויועציו מתנהלות על פי נהלים סדורים בצה״ל ועל פי מדרג אישורים. פגישות מן הסוג הזה עם יועצים של דרג מדיני, ככל שלא אושרו — אינן מקובלות, ואם התקיימו ללא אישור, מדובר בתקלה. צה"ל יבדוק לעומק את הטענות העולות בכתבה, ותוצאות הבחינה יוצגו לרמטכ"ל. הלקחים יילמדו וככל שהדבר יידרש, יינקטו הליכים משמעתיים נגד המעורבים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הוא לא מעניין, לא שווה תגובה,ובכלל למה החרדים מתייחסים אליו,ומלהיטים את השטויות שלו, דמיינו לעצמכם כל מי שמתראייח לתקשורת עם אותה תגובה, ככה ,נו שאלה הבאה הוא לא מעניין,,,אנחנו לא עונים לאנשים שמשקרים ומלבים שנאה והסטנ פרועה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture