צילומים: תקשורת ערבית, יונתן זינדל-פלאש 90

בכיר בסודאן: הפגישה בין נתניהו לאל-בורהאן תוכננה ע"י איחוד האמירויות

בכיר בצבא סודאן אומר כי הפגישה של מנהיג סודאן וראש הממשלה הייתה ידועה רק לבכירים בסודאן וכן בסעודיה ובמצרים. דובר ממשלת סודאן: "הממשלה לא הייתה מודעת לפגישה, אנחנו ממתינים לקבל הבהרות". הפלסטינים זועמים: "דקירת סכין בגב"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


נתניהו טרם ההמראה לאוגנדה: "מקווה שבסוף היום יהיו לנו בשורות טובות". צילום: רועי אברהם /לע"מ

בכיר בצבא סודאן אומר כי פגישתם של מנהיג סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן וראש הממשלה בנימין נתניהו תוכנן על-ידי איחוד האמירויות, ומטרתו הייתה "להאיץ" את הסרתה של סודאן מרשימת המדינות תומכות הטרור – כך דווח בסוכנות הידיעות AP. הבכיר הסודאני הוסיף כי רק חוג קטן של בעלי תפקידים בכירים בסודאן, כמו גם בסעודיה ובמצרים, ידעו על קיום הפגישה.

בממשלת סודאן טענו הערב כי הם לא היו מעודכנים על פגישתם של המנהיג אל-בורהאן ונתניהו. דובר ממשלת סודאן ושר ההסברה, פייסל סאליח, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי, "הממשלה לא הייתה מודעת לפגישה בין ראש מועצת הריבונות הזמנית לבין נתניהו. אנחנו ממתינים לקבל הבהרות מבורהאן כשישוב לסודאן".

אל-בורהאן עומד בראש מועצת הריבונות, השולטת במדינה מאז הפלתו של הרודן עומר אל-בשיר בהפיכה צבאית באפריל שעבר, כאשר במקביל מי שמנהל את המדינה זו ממשלה אזרחית בראשות ראש הממשלה עבדאללה חמדוק. הממשל הזמני בראשותו הוקם בספטמבר במסגרת הסכם חלוקת כוח בין מתנגדיו של בשיר למועצה הצבאית הזמנית ששלטה במדינה.

מנגד, יו"ר מפלגת האומה בסודאן, השר לענייני השקעות זרות בממשלת סודאן, מובארכ אל-פאדל אל-מהדי, בירך על הפגישה בין נתניהו לאל-בורהאן ואמר כי מדובר במהלך אמיץ מצד אל-בורהאן שמכשיר את הקרקע להסרת הסנקציות האמריקניות שמוטלות על סודאן. אל-מהדי התבטא גם בעבר בעד נורמליזציה של היחסים עם ישראל.

הרודן שהודח, עומר אל-בשיר. צילום: ויקיפדיה

בתוך כך, בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת גינה בחריפות את הפגישה בין נתניהו ומנהיג סודן: "הפגישה היא דקירת סכין בגבו של העם הפלסטיני ויציאה בוטה מיוזמת השלום הערבית. זאת בתקופה שבה ממשל הנשיא דונלד טראמפ וראש ממשלת ישראל נתניהו מנסים לחסל הסוגייה הפלסטינית ומנסה להוביל לסיפוח ירושלים והאדמות הכבושות מהעם הפלסטיני, כפי שקרה בסיפוח של הגולן הסורי הכבוש".

עריקאת התייחס גם לדיווחים לפיהם בכוונת אוגנדה לפתוח שגרירות בירושלים וקרא למדינות האיחוד האפריקני לשמור על ההחלטות שלהן שהתקבלו בעבר: "אני קורא למדינות האיחוד האפריקני לשמור על החלטותיהם בנוגע לסכסוך הישראלי-פלשתיני, שמבוססים על החוק הבינלאומי, ומבטיחים את עצמאותה של מדינת פלסטין עם בירתה מזרח ירושלים במסגרת גבולות 67'".

דובר חמאס, חאזם קאסם, מסר מטעם הארגון כי "פגישות כאלה מעודדות את ישראל בהמשך פשעיה ותוקפנותה נגד הפלסטינים, מעודדות אותה להפר את כבוד המקומות הקדושים לאסלאם ומעודדות את ישראל ואת הממשל האמריקני להמשיך ולפגוע בזכויות הפלסטינים". עוד ציין כי צעדי הנורמליזציה לא משרתות אף אחד, אלא את ישראל וכי צעדים אלה הם נגד האינטרסים וביטחונם של העמים הערביים.

"סכין בגב". סאיב עריקאת. צילום: עמיר לוי, פלאש 90

מאז 1989 כיהן הגנרל עומר אל-בשיר כנשיא, ראש ממשלה ומפקד הכוחות המזוינים. אל-בשיר הנהיג בסודאן משטר צבאי ואת חוקי השריעה, פיזר את האספה הלאומית, אסר על קיום מפלגות ואיגודים מקצועיים, חיסל את המערכת המשפטית ואסר על עיתונות חופשית. ב-1996 נערכו בסודאן בחירות לנשיאות, שבהן זכה אל-בשיר. ב-11 באפריל 2019, הודח אל-בשיר.

הדחתו של אל-בשיר השנה, קירבו את סודן לציר של המדינות המפרציות הסוניות וגם למצרים. עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שהגיע מתוך הצבא הסודני – אך נחשב לנקי יחסית בניגוד לקציני צבא אחרים, הצליח להגיע עם הנהגת המחאה והאופוזיציה לסיכום על הקמת שלטון משותף בראשותו. אותו שלטון כאמור, האיץ עוד יותר את התהליך של ההתקרבות לארצות הברית בניסיון לנצל את תום תקופת אל-בשיר כדי לנקות את שמה של סודן ולצאת לדרך חדשה.

לפי דיווחים, בשנה וחצי האחרונות ישראל פועלת בחשאיות לכונן קשרים דיפלומטיים עם סודאן, כחלק ממגמת הפשרה ביחסים מאז שסודאן החלה להתרחק מאיראן ב-2014. פריצת דרך במגעים עם סודאן עשויה לאפשר נתיב תעופה מקוצר בין ישראל לברזיל. בשנה שעברה, נתניהו ביקר בצ'אד במטרה לקדם מטרה זו, ואישור סודאני למטוסים ישראליים לטוס מעל שטחה יסייע להשלים את המהלך.

בשנים האחרונות דווח בישראל ובחו"ל כי ישראל עשויה לחדש את יחסיה הדיפלומטיים עם מדינות מוסלמיות באפריקה, בהן סודאן, מאלי וניז'ר. בכירים במדינה התבטאו כמה פעמים בפומבי להסדרת היחסים עם סודאן.עוד דווח כי ישראל פנתה בעבר לארה"ב ולמדינות נוספות ועודדה אותן לשפר את יחסיהן עם סודאן ולנקוט כלפיה מחוות על רקע ניתוק היחסים בין המדינה הערבית-אפריקאית לבין איראן.

ב-2016, פנתה ישראל לממשלת ארצות הברית ולמדינות נוספות ועודדה אותן לשפר את יחסיהן עם סודאן ולנקוט כלפיה מחוות לאחר שניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן, מכיוון שהניתוק היה תואם את האינטרסים הישראלים וכלל גם התרחקות מהחמאס ומהרשות הפלסטינית. עקב ניתוק היחסים בין איראן לסודאן, עלתה האפשרות שסודאן תסכים לשיפור היחסים עם ישראל.

נתניהו "סידר" לאל-בורהאן הזמנה לוושינגטון. צילום: הדבפ רוש, פלאש 90

גורם בפמלייתו ראש הממשלה אמר כי הפגישה "עשויה להשפיע על טיסות מעל סודאן (ובעיקר לקצר את זמני הטיסה לברזיל)". בלשכת ראש הממשלה אמרו כי הפגישה עם מנהיג סודאן היא חלק מ"מגמה כללית של מדינות מוסלמיות, ערביות ואפריקניות שרוצות בקרבתה של ישראל". בכיר ישראלי אמר כי הפגישה בין נתניהו אלברהאן נמשכה שעתיים.,

ב'חדשות 13' צוטט בכיר ישראלי שאמר כי אחת הבקשות הסודאניות מישראל היתה לפתוח עבורם את הדלתות בוושינגטון ולעודד את ארה"ב להסיר את סודן מרשימת הטרור. נתניהו העלה את הנושא בפני מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו במהלך פגישתם בוושינגטון בשבוע שעבר ואתמול פומפאו התקשר למנהיג סודאן והזמין אותו לביקור בוושינגטון בשבוע הבא.

כזכור, מוקדם יותר הותר לפרסום כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום באנטבה, בירת אוגנדה, עם מנהיג סודאן עבד אלפתח אלברהאן (תפקידו הרשמי: יו"ר מועצת הריבונות של סודן), הפגישה נערכה בתיווך נשיא אוגנדה יוורי וסווני. מלשכת ראש ראש הממשלה נמסר הערב (שני) כי, "הוסכם להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות".

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה בתום הפגישה שנשמרה בסוד תחת צנזורה כי, "ראש הממשלה נתניהו מאמין שסודאן נעה בכיוון חדש וחיובי, ורה"מ הביע את השקפתו זו בפני מזכיר המדינה האמריקני. יו"ר מועצת הריבונות של סודאן, עבד אלפתח אלברהאן, מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם".

 

נשיא אוגנדה לנתניהו: "לא רואה סיבה שהשגרירות לא תהיה בי-ם, נבחן"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין אין אין!!! על ביבי!!!!!

רק אפריקאנים מטורללים והביביסטים הכאילו חרדים עדיין מאמינים באיש הזה….

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture