צילום: קמפיין בוטג'ג'

תוצאות סופיות בפריימריז באיווה: ראש העיר האלמוני זכה 26.2% מהצירים

פיט בוטיג'ג' סיים במקום הראשון בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית באייווה ברוב דחוק של 0.1% מהצירים, על פני הסנטור ברני סנדרס שזכה במספר רב יותר של קולות. למועמדים יש זכות לערער עד סוף היום. מאבק במפלגה האם לקיים ספירה חוזרת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פיט בוטיג'ג', לשעבר ראש העיר סאות בנד שבאינדיאנה, סיים במקום הראשון בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית במדינת אייווה ברוב דחוק – כך עלה מהתוצאות המלאות שפרסמה המפלגה הלילה (בין חמישי לשישי). הסנאטור מוורמונט ברני סנדרס שזאת הפעם השניה שלו להתמודד על המועמדות לנשיאות, סיים במקום השני עם פער של 0.1% במספר הצירים, (המקבילים לאלקטורים בבחירות הכלליות), אך בפועל זכה במספר רב יותר של קולות מאשר בוטיג'ג'.

בוטיג'ג', מהאגף המתון במפלגה, זכה ל-26.2% מקולות הצירים , בעוד שיריבו הסנאטור הסוציאליסטי ברני סנדרס קיבל 26.1%. הסנאטורית אליזבת וורן סיימה במקום השלישי עם 18% וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן הגיע למקום הרביעי עם 15.8% בלבד. איימי קלובושר סיימה חמישית עם 12.3%. לפי שעה בוטיג'ג' עוד לא הוכרז כמנצח וחלוקת הצירים טרם הוכרזה רשמית, מאחר שלמועמדים יש זכות לערער על התוצאות עד שעות הערב.

במקביל לפרסום התוצאות הסופיות, הודיע מזכ"ל המפלגה הדמוקרטית טום פרז כי ידרוש לקיים ספירה חוזרת של הקולות, זאת בעקבות התקלה המביכה שאירעה במערכת לניטור ופרסום התוצאות. התקלה הביאה לעיכוב של יותר מיומיים בפרסום התוצאות. "מספיק ודי. כדי להבטיח את אמון הציבור בתוצאות, אני קורא למטה המפלגה באייווה להתחיל מיד בספירה מחודשת", אמר פרז. במפלגה אמרו שלא ייענו לבקשתו של פרז, והבהירו כי יערכו בדיקה של הספירה רק אם אחד מהמועמדים יבקש לעשות זאת.

כזכור, תוצאות הפריימריז שנערכו לפני שלושה ימים לא פורסמו במלואן עד כה עקב תקלה במחשבים. בהודעה שפרסמה המפלגה נמסר כי היא מבצעת "בדיקות איכות" למספרים שזורמים מהמוקדים השונים. "הגינות התוצאות נמצאת בחשיבות עליונה", אמרה דוברת המפלגה מנדי מקליור. יו"ר הסניף של המפלגה הדמוקרטית באיווה כינה את העיכוב בפרסום התוצאות "בלתי מתקבל על הדעת". ברביעי בלילה פורסמו תוצאות חלקיות, בהן בוטיג'ג' וסנדרס היו צמודים בפסגה, במרחק של עשיריות האחוז, אך בוטיג'ג' הוביל כל העת בפער קטן במספר הצירים.

"אלה חדשות נהדרות", הגיב בוטיג'ג' לניצחון הדחוק. "אני רוצה לברך את הסנאטור סנדרס ותומכיו, שגם להם היה לילה נפלא". לאחר פרסום התוצאות הראשוניות, הוא נזכר איך החל את המרוץ לפני כשנה, עם ארבעה חברי צוות, ללא הכרה נרחבת וללא כסף. "קמפיין שהיו שאמרו שאין לו שום סיכוי אפילו לנסות, תפס את מקומו בחזית המרוץ להחלפת הנשיא הנוכחי עם חזון טוב יותר לעתיד", אמר.

מי אתה פיט בוטיג'ג'?

בּוּטֵיגֶ'ג' שזכה בכרבע מהקולות באייווה הוא פוליטיקאי אמריקאי שכיהן כראש עיריית סאות בנד, אינדיאנה. בשנת 2009 סיים הכשרתו כקצין מילואים בסוכנות המודיעין של צי ארצות הברית. הוא שרת כקצין מודיעין במילואים עד לשנת 2017 ובמסגרת שרותו נשלח בשנת 2014 לאפגניסטן לשמונה חודשים. סיים את השירות בדרגת לוטננט (סֶגֶן).

המועמד הכמעט אלוני לנשיאות שימש כראש עיריית סאות בנד מינואר 2012 עד ינואר 2020. כאשר נבחר הוא היה ראש העיר הצעיר ביותר בארה"ב שנבחר לנהל עיר בת יותר מ-100,000 תושבים. במהלך מסע הבחירות שלו לראשות העיר, בשנת 2015 נבחר שנית לתפקיד ראש העיר, כאשר זכה ביותר מ-80% מקולות המצביעים.

מי שצמוד אליו במרוץ, הוא ברני סנדנרס, יהודי בעל דעות אנטישמיות כלפי מדינת ישראל, שבאפריל 2015 הכריז על התמודדותו בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית ב-2016. למרות ציפיות התחלתיות נמוכות, סנדרס זכה בתמיכה של 23 מדינות ובערך 43% מהקולות, לעומת ה-55% שזכתה בהם הילרי קלינטון. בפברואר 2019, סנדרס הודיע על כך שינסה שנית לזכות במועמדות הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית.

יצוין שאחד המועמדים הפופולריים בפריימריז, ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג, בחר לדלג על המירוץ באייווה ולהיכנס אליו רק "ביום שלישי הגדול" עוד שבועיים, אז יערכו הבחירות בכמה מדינות במקביל, זאת מאחר והחליט על הצטרפות למירוץ באיחור משמעותי. בלמוברג, יהודי שהונו מוערך בלמעלה מ-50 מיליארד דולר, מקווה לכסות על הפער בקמפיין חסר תקדים אליו הוא צפוי לשפוך מאות מיליונים, ואולי אף יותר מכך.

11 מועמדים דמוקרטים החלו במסע להחלפת הנשיא טראמפ, ג'ו ביידן (77), ברנדי סנדרס (78), הסנאטורית אליזבת וורן (70), ראש עיריית סאות-בנד (אינדיאנה) לשעבר פיט בוטג'ג' (38), ראש עיריית ניו-יורק לשעבר מייקל בלומברג (77), הסנאטורית איימי קלובאצ'ר (59), והיזם אנדרו ינג (45). בנוסף ישנם עוד ארבעה מתמודדים אנונימיים – טולסי גבארד (38), מייקל בנט (55), דבאל פטריק (63) וטום סטייר (62).

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture