צילום: פלאש 90

התוכנית הרב שנתית של כוכבי: אלוף לאיראן, הכפלת כוח האש לפי 7

הרמטכ"ל הציג השבוע למפקדי צה"ל את המהפכה שהוא מתכוון לחולל בצבא כחלק מתוכנית "תנופה". . במרכז: איום הגרעין מאיראן, הזירה הצפונית, חיזבאללה והאיומים המתפתחים מסוריה ועד חמאס בדרום. המטרה: "העצמת הקטלניות בהיקף ובדיוק"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

על רקע הקיפאון הפוליטי והתקציבי, ולמרות העובדה שכבר חודשים ארוכים מכהנת בישראל ממשלת מעבר בלבד, פרסם היום (חמישי) צה"ל את התוכנית הרב-שנתית "תנופה", שתיושם בחמש השנים הקרובות. במרכז התוכנית – הכרעה מהירה של האויב תוך ימים ספורים באמצעות גיבוש תפיסת הפעלה חדשה, רכש אמצעים מתקדמים ופיתוח יכולות הגנתיות והתקפיות חדשות.

הרמטכ"ל החליט שלא להמתין לכינונה של ממשלה חדשה, והציג השבוע את תוכניתו לחמש השנים הקרובות בפני סגל הפיקוד הבכיר של צה"ל, נשיא המדינה ראובן ריבלין וכתבים. התר"ש אושרה אומנם באופן פורמלי על ידי שר הביטחון נפתלי בנט, אך טרם צלחה מו"מ עם משרד האוצר, ולא ידוע אם תתקבל במלואה או בחלקה על ידי שר הביטחון, שר האוצר וראש הממשלה הבאים, מי שיהיו.

בשנה האחרונה עסקו בצה"ל, במסגרת צוותי עבודה, בגיבוש התוכנית הרב שנתית, שמבטאת למעשה את הכיוונים האסטרטגיים בהקשרים של בניין הכוח, הצטיידות ומבנה הצבא, בהתאמה לתרחישי הייחוס המאיימים על מדינת ישראל. במרכזם: איום הגרעין מאיראן, הזירה הצפונית, חיזבאללה והאיומים המתפתחים מסוריה ועד חמאס בדרום.

המטרה העיקרית שהציב כוכבי לצה"ל בתר"ש: פי 7 בכמות ובאיכות המטרות שיושמדו לאויב בתחילת המלחמה במהלומות אש, תקיפות בסייבר ובלוחמה אלקטרונית בשדה הקרב, וחיזוק החוד הסדיר באלפי רחפנים מתפוצצים מתאבדים וטילים מתקדמים. העלות: מעל ל-30 מיליארד שקלים לשנה כתקציב לצבא. כוכבי הכריז גם על כך ש-2,000 פקידים ופקידות יועברו לתפקידים משמעותיים יותר בצבא.

הסנונית הראשונה מתר"ש תנופה צפויה לראות אור כבר בחודשים הקרובים, כשיגיעו לגדודים אלפי רחפנים מתאבדים, טילי נ"ט ואמצעי תצפית וראיית לילה שנרכשו כבר בשנת 2019. מפקד מחלקה שיזהה מחבל במבנה לא יצטרך להמתין שחיל האוויר יתפנה לתקוף את המטרה, אלא ישגר לעבר חלון המבנה רחפן או טיל. לפי התר"ש, המג"ד (מפקד הגדוד) בשטח יהנה מיכולות תקיפה פי שלושה מהמצב כיום.

נוסף על אלה, צה"ל ישדרג את יכולות הפעלת האש והחימוש המדויק, כאשר התוכנית היא להכפיל את מספר החימושים המדויקים של הצבא בחמש השנים הקרובות. כמו כן, התוכנית תכלול פריסה ארצית רחבה של הגנה בשלושת הממדים – אוויר, יבשה וים, הרחבת יכולות הגנת הסייבר, חיבור בין כלל הזרועות והאגפים בצבא שיאפשר העברת מידע מודיעיני ליחידות והקמת מנהלת מטרות מטכ"לית שתאפשר ייצור מטרות איכותיות בקצב מהיר יותר לדרגים הרלוונטיים.

כחלק מהתוכנית, מתכנן הרמטכ"ל אביב כוכבי למנות אלוף שיטפל אך ורק בסוגייה האיראנית – מתוכנית הגרעין של טהראן ועד התפשטותה הצבאית מול ישראל. כמו כן, יוקם גוף מטה שיעסוק בזירה האיראנית. בצה"ל נערכים עם מוכנות ופיתוח יכולת מבצעית מוכחת לפגיעה בפרויקט הגרעין האיראני, במידה ותקבל ממשלת ישראל החלטה דרמטית בנושא זה בשנים הקרובות.


צפו: השר בנט מתייחס לתוכנית. צילום: טל עוז / משרד הביטחון.

דובר צה"ל מציין כי, "בשנה האחרונה התקיים בצה"ל תהליך מעמיק ויסודי, במסגרתו פעלו עשרות צוותים לניתוח ביקורתי של המציאות האסטרטגית-מבצעית ומצבו של צה"ל ביחס לאיומים ולאתגרים המתפתחים. במסגרת התהליך נכתבה תפיסת ההפעלה לניצחון, שכל תכליתה היא שיפור אפקטיביות הלחימה של צה"ל והגדלת היתרון הצבאי, וממנה גובשה תר"ש 'תנופה'".

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, הציג את התוכנית לכלל מפקדי צה"ל מרמת סגן-אלוף ומעלה וציין: "מימוש התוכנית הרב-שנתית 'תנופה' יאפשר לצה"ל הגדלת יכולות ניכרת. התוכנית תביא להעצמת הקטלניות בצה"ל, הן בהיקף והן בדיוק, ותיצור תנאים לקיצור משך המערכה. האתגרים סביבנו לא מאפשרים להמתין – ולכן, על אף המורכבות, התכנית הרב-שנתית יצאה לדרך".

שר הביטחון, נפתלי בנט, אמר כי, "לאחר תהליך יסודי ומעמיק עם הרמטכ״ל, מפקדי צה״ל, ומערכת הביטחון, אישרתי את עיקרי תכנית ״תנופה״ שתאפשר לצה״ל להלום באויב מהר יותר, בעוצמה גדולה יותר, עם כושר השמדה חזק יותר, ובכך להכריע את האויב ולהביא לניצחון. צה״ל מהיר, חזק וקטלני".

"התכנית תובא לאישור הקבינט על פי כל התהליכים הנדרשים", הדגיש השר בנט והוסיף כי, "יש לי ביטחון גדול בצה״ל ובמפקדיו, ובראשם הרמטכ״ל אביב כוכבי. תר״ש תנופה היא תכנית נכונה שמביאה לידי ביטוי את היתרון היחסי של צה״ל לנקודת המגע מול האויב בשביל לפגוע בו בצורה קטלנית ומכריעה. התכנית מחזירה את ערך הניצחון לראש סדר העדיפויות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תמך בחלקים נרחבים של התכנית, אך ביקש לחזק אף יותר את היכולות ההתקפיות. לאור היקף התקציב, נדרש אישור קבינט ואישור ראש הממשלה לתוכנית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כוכבי נראה האיש הנכון בזמן הנכון

כוחי ועוצם ידי וכו

כבר הרבה שנים שלא נראה רמטכל כל כך רציני ומקצועי. שימשיך כך!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture