Hadas Parush/Flash90

פומפאו על רשימת האו"ם: "שערורייה – מוכיח את ההטיה נגד ישראל"

מזכיר המדינה האמריקני בגיבוי נחרץ לישראל: "ארצות הברית לא סיפקה ולא תספק לאו"ם כל מידע שיסייע לגיבוש העמדה הזאת. אנו קוראים לכל המדינות החברות בארגון לדחות את הרשימה". השגריר פרידמן: "עוד כתם על הרקורד הפגום של האו"ם"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו הגיב הערב (חמישי) בחריפות ליוזמת נציבות זכויות האדם של האו"ם שפרסמה "רשימה שחורה" של חברות הפועלות או בקשר עם עסקים ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורמת הגולן. "שערורייה שנציבות זכויות האדם של האו"ם מפרסמת רשימת חברות שפועלות בשטחים בשליטת ישראל. הפרסום הזה מאשר את ההטיה האנטי-ישראלית שכל כך נפוצה באו"ם", אמר פומפאו.

בציוץ בטוויטר הוסיף פומפאו כי, "ארצות הברית לא סיפקה ולא תספק לאו"ם כל מידע שיסייע לגיבוש העמדה הזאת. אנו קוראים לכל המדינות החברות בארגון להצטרף לארה"ב ולדחות את הרשימה". על רקע פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ אמר מזכיר המדינה כי, "הניסיון לבודד את ישראל עומד בניגוד לכל המאמצים שלנו לייצר את התנאים למשא ומתן ישראלי-פלסטיני שיובילו לשלום מתמשך בין הצדדים".

שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, הצטרף לדבריו של פומפאו ואמר כי, "זה עוד כתם על הרקורד הפגום והמוטה של האו"ם נגד ישראל". השגריר האמריקני הוסיף ותקף את נצית זכויות האדם של האו"ם: "הנציבה בצ'לט, אם את באמת מתמקדת בקידום זכויות אדם – טעית!".

כזכור, נציבות זכויות האדם של האו"ם הודיעה אתמול כי פרסמה את רשימת בתי העסק הפועלים בהתיישבות ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורמת הגולן. "הרשימה השחורה" עולה לאתר האו"ם שהודיע כי "זוהו 112 עסקים שיש תשתית ראייתית כי יש להם קשרים להתנחלויות. 94 מהם ממוקמים בישראל, 18 בשש מדינות אחרות".

"הרשימה השחורה" פורסמה היום אחרי שורת דחיות בעקבות לחץ כבד שהפעילו האמריקנים על מנת לדחות את פרסומה. נציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, שפרסמה את הרשימה אמרה: "אמנם ההתנחלויות מוגדרות בחוק הבינלאומי כבלתי חוקיות, אבל דו"ח זה לא מספק אפיון חוקי בנוגע לפעילויות או לעסקים המעורבים". בדו"ח נכתב כי "פעילות העסקים מעלה חשש כבד לפגיעה בזכויות אדם".

בין העסקים המופיעים ברשימה, נמצאים כל חברות הבנקים – הפועלים, לאומי, דיסקונט, ירושלים ועוד, חברות הפלאפון – סלקום, פלאפון, רמי לוי ועוד, אגד, קוקה קולה, אפריקה ישראל, אלביט מערכות, אמישראגז, קפה קפה, אלקטרה, התעשייה האווירית, קבוצת הבנייה "אשטרום", בזק, דלתא, מטריקס מערכות ועוד. כמו כן, חברת "בוקינג קום" היושבת בהולנד, "טריפ אדווייזר" ו-"אייר בי אנד בי" היושבות בארצות הברית ועוד.

שר החוץ ישראל כ"ץ הנחה אמש את משרדו להקפיא את הקשר עם הנציבות לזכויות האדם בעקבות פרסום "הרשימה השחורה" – כך דווח ב'חדשות 12'. הנחייתו של שר החוץ הגיעה זמן קצר לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו תקף בחריפות את החלטת האו"ם. ב'ישראל 'היום' דווח כי שר החוץ הסביר שהדבר נעשה כדי להגן על חברות שפועלות במדינת ישראל.

אריאל כהנא דיווח כי מטה משרד החוץ בירושלים הנחה את הקונסוליות הישראליות בארצות הברית לפנות למושלי המדינות, שבהן נמצאים מטות החברות האמריקניות המוזכרות בדו"ח, ולבקש מהם לגנות את פרסום הרשימה. הכוונה היא בין היתר לחברות כמו AirBnb, שהמטה שלה נמצא בפלורידה ו-EXPEDIA בסן פרנסיסקו.

ב'כאן חדשות' דווח על ביקורת קשה בישראל נגד התנהלות המועצה לזכויות אדם. על פי הדיווח, ישראל קיבלה התראה של שעה אחת בלבד, דרך האמריקנים, לגבי מועד פרסום הרשימה. בנוסף לכך, למרות בקשות חוזרות, נציבת זכויות האדם של האו"ם סירבה להיפגש עם גורמים ישראל במהלך הכנת הדוח. בישראל אף רומזים כי כישלון הפלסטינים עם ההצבעה נגד עסקת המאה באו"ם גרמה להם ללחוץ על הנציבה במועצה לפרסם את הדוח היום.

בדיווח של עמיחי שטיין צוטט גורם אמריקני שאמר כי ארצות הברית בראשות ממשל טראמפ יישקלו צעדים נגד חברות שיישמו את ההחלטה. בנוסף לכך יש לציין כי בארה"ב ישנן 28 מדינות שבהן יש חוקים נגד חרם על ישראל שמוביל ארגון ה-BDS, ולכן אם החברות ב"רשימה השחורה" יחליטו להיענות לדרישה להפסיק את הפעילות בשטחים שמוגדרים על ידי האו"ם כ"התנחלויות בלת חוקיות" – תהיה להן בעיה בפעילות פנימית אמריקנית.

בירושלים אמרו עוד כי תהליך גיבוש הרשימה נעשה ללא שקיפות וללא שום סטנדרטים משפטיים או אחרים, והוא מהווה אוסף של רשימות מארגונים תומכי BDS. בישראל סבורים שגיבוש הרשימה בא לשרת את הפלסטינים ואת ה-BDS. "ברגע שהנציבה צירפה עצמה לפעילות BDS", אומרים בירושלים, "אבדה מעט האמינות שהייתה לה ולמועצה, ואבדה יכולתה לתרום לנושא של זכויות אדם באזור וליחסים בין הישראלים לפלסטינים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לפרסום ואמר כי, "מי שיחרים אותנו – יוחרם בעצמו. מועצת זכויות האדם של האו"ם הוא גוף מוטה וחסר השפעה. לא בכדי כבר הוריתי לנתק כל קשר עם הגוף הזה, ולא בכדי הממשל האמריקני עשה צעד זה יחד איתנו. בשנים האחרונות קידמנו חוקים ברוב המדינות בארה"ב, הקובעים שיש לפעול בתקיפות נגד מי שינסה להחרים את ישראל. לכן, הגוף הזה חסר חשיבות. במקום שהארגון יטפל בזכויות אדם הוא רק מנסה להכפיש את ישראל. אנו דוחים ניסיון זה בכל תוקף ובשאט נפש".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture