צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

"אין דרך לעקוף את סמכות יו"ר הכנסת שהתפטרותו תיכנס לתוקף עוד 48 שעות"

הוועדה המסדרת התכנסה בהשתתפות יועמ"ש הכנסת בעקבות הפלונטר וחברי כנסת קראו לו להפעיל סעיף בתקנון המקנה סמכויות לוועדה המסדרת להכריע בסוגיות שאין להן הוראות מפורשות בתקנון. ניסנקורן "עמיר פרץ, יכהן החל מיום שישי כיו"ר הכנסת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן (כחול-לבן) התכנסה אחר הצהריים (רביעי) על-מנת לנסות למצוא פתרון לפלונטר הפרלמנטרי בעקבות התפטרות יו"ר הכנסת הבוקר. זאת מתוך כוונה לקיים ישיבה של הכנסת לבחירת יו"ר חדש בהקדם האפשרי. מהדיון נעדרו חברי הכנסת מהסיעות: הליכוד, ש"ס, יהדות התורה וימינה.

יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ ניסנקורן, פתח ואמר: "אנחנו ניצבים לפני תקדים חמור במדינת ישראל. יו"ר הכנסת מפר ברגל גסה את החלטת בית המשפט העליון, אירוע שפוגע, פגיעה קשה, בדמוקרטיה הישראלית. יו"ר בית המחוקקים שבסיטואציות מסוימות ממלא את מקומו של נשיא המדינה מפר את החלטת בית המשפט. הגענו לשיא שחבל שאנחנו חווים והכל כשאנחנו מתמודדים עם משבר הקורונה".

חברי הוועדה שנכחו קראו ליועץ המשפטי לכנסת, לאפשר להם להפעיל את סעיף 141 לתקנון הכנסת, המקנה לוועדת הכנסת, כעת הוועדה המסדרת, להכריע בסוגיות שאין להן פתרון מפורש בתקנון עצמו. היועץ המשפטי איל ינון: "מדובר בסעיף לוקאלי, שלא ניתן להפעיל במשבר חוקתי כמו זה"

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, סקר את ההתרחשויות בסוגייה החל מהשבעת הכנסת ה- 23 ועד להחלטת בית המשפט העליון שקראה ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, לקיים הצבעה לבחירת יו"ר עד היום (ד') בחצות. ינון המליץ לוועדה "להמתין להחלטת בית המשפט העליון שדן ברגעים אלו ממש בעתירות של הסיעות וגופים חיצוניים בנושא. במצב המשפטי הקיים, ללא סעדים של בית המשפט, כגון צווים, אין דרך לעקוף את סמכותו של יו"ר הכנסת המכהן, שהתפטרותו תיכנס לתוקף רק 48 שעות מרגע הודעת ההתפטרות".

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה-מר"צ): "מדובר במצב חסר תקדים שמבזה את החלטת בית המשפט העליון. היו"ר הנוכחי, הוא יו"ר שלא נבחר כבר למעלה משנה. זה שהוא מוזכר כיו"ר הכנסת ולא כיו"ר זמני ולא כמי שיש בידיו פיקדון זמני זו תקלה. זה מוסיף לסמכות של הוועדה המסדרת להשתמש בסעיף 141 לקבוע שבמצב כזה שיו"ר כנסת שלא נבחר מתפטר התפטרותו תיכנס לאלתר. יש כאן משמעות למעמדה של הכנסת. הרשות המבצעת החלישה מאוד את הכנסת והיום עוד החלשה שלה, לאחר שנאלצנו לפנות לבית המשפט לקבל סעד. אם אחרי זה הכנסת לא מסוגלת לממש את ריבונותה לפי התקנון הקיים, זה מצב מטריד ומסוכן. זה חייב להיפסק כאן ועכשיו ויש לנו הכלים לעשות את זה לא לחכות לבית המשפט. הכנסת ככנסת צריכה לממש את ריבונותה".

ח"כ איתן גנזבורג (כחול-לבן): "צריכים לממש את הריבונות שלנו, לממש את פעילות הכנסת גם כשיש אורגן בתוך הכנסת שלא מאפשר את זה. גם כשהיו"ר לא רוצה לממש את החלטת בית המשפט העליון ואת בקשת הרוב, מדוע הייעוץ המשפטי לכנסת לא נותן את הכלים למימוש. למה אנחנו עכשיו צריכים לחכות לראות מה הוא אומר, כשיש לנו כלים לעשות את זה. זה תקדים בעייתי".

דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "יש פה דה-לגיטימציה לכל מה שהכנסת אמורה לעשות ואף לעצם קיומה. בעצם מדובר פה ברצון אולי למחוק את הרשות המחוקקת. זה מה שעושה הרשות המבצעת מזה כמה שנים. מה שעשה יו"ר הכנסת, זה גם ניסיון לייצר דה-לגיטימציה לבית המשפט, כשאמר שמדובר בגוף שמתנהל ביוהרה ופולש ברגל גסה להחלטות הרשות המחוקקת. מה שאנחנו רואים תהליך 'דיקטרוזציה' של הרשות המבצעת כלפי רשויות השלטון האחרות. כשיו"ר הכנסת כשבתו כיו"ר הרשות המחוקקת מייצג בעצם את הרשות המבצעת ואף מנסה למחוק אותה וגם את הרשות השופטת. מבקש מהייעוץ המשפטי למנוע את סכנת הפוטש שהולכת פה".

ח"כ פנינה תמנו (כחול-לבן): "כמי ששירתה כסגניתו במשך שנתיים והיה ממלכתי, מצטערת שכך מסיים את כהונתו. הבחירה הזו לשבור כלים ועוד בעת כזו קשה כאשר הוא זכה לאמון הבית הזה היא קודם כל זלזול לא רק בבית המשפט אלא גם ברצון הבוחר, בעם".

ח"כ יזהר שי (כחול-לבן) קרא לבית המשפט "להחיל על יו"ר הכנסת עונש ברמה האישית בגין הפרת צו של בית המשפט וביזוי פומבי של בית המשפט" והוסיף: "אתמול יצאה הודעה חסרת תקדים מבלפור שרה"מ תומך באי מימוש החלטת בית המשפט. רה"מ שמואשם בפלילים. אני קורא לפעול לענישה אישית כנגד היו"ר שמפר הוראה מפורשת של בית המשפט. אם כך הוא מבזה את החלטות רשויות השלטון, מדוע אני כאזרח במדינה לא אצא לרוץ מסביב לביתי למרות הוראות הממשלה נוכח משבר הקורונה?".

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, השיב לחברי הכנסת גם על קריאתם לממש את סעיף 20 ג' לחוק יסוד הכנסת הקובע שאם התפנתה משרתו של יו"ר הכנסת מכל סיבה, יכהן סגן יו"ר בפועל עד שייבחר יו"ר חדש או לגבי סעיף 141 לתקנון הכנסת המקנה סמכויות מסוימות לוועדת הכנסת ואמר: "בפועל יו"ר הכנסת ממשיך לשמש יושב ראש 48 שעות מרגע ההתפטרות ולכן המשרה לא התפנתה. סגן אין כרגע ובאפיק הזה אנחנו בדיוק באותו פלונטר. אני לא חושב שאירוע חוקתי בסדר גודל כזה, הוא הזמן הנכון להחליט שמכיוון שיו"ר הכנסת הפר צו בית משפט אנחנו, נפעל בניגוד לאמור בחוק. אני לא חושב שאירוע חוקתי בסדר גודל כזה, להחליט כי כהונתו של יו"ר הכנסת פקעה זה משהו שאנחנו לא יכולים לבצע אותו, אין לזה שום עיגון בשום מקום. זה משהו שבג"צ יכול, וגם הוא לדעתי יהסס לפני שהוא ייקח את זה על עצמו".

עוד מדבריו של איל ינון: "מדובר בשבירת כלים של יו"ר הכנסת מול בית המשפט העליון. זו תהיה חוסר אחריות שלי לאפשר פתרון פנימי בכנסת באמצעות סעיף 141 שהוא הרבה יותר לוקאלי, לפתרון סוגיות פנימיות קלות משקל בהרבה. אנחנו באירוע ומשבר חוקתי חסר תקדים באופיו ומשמעויותיו ולא דרך סעיף פנימי של תקנון הכנסת לטפל באירוע כזה. במבט צופה פני עתיד אסור לי לאפשר טיפול במצב כזה באמצעות סעיף 141 כי אז בכל פעם שתהיה איזו מחלוקת יבקשו לפנות לפתרון הזה. לכן צריך לתת לבית המשפט להחליט מה ייעשה כשיו"ר הכנסת שובר מולו את הכלים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אבי ניסנקורן (כחול-לבן) סיכם את הדיון ואמר: "אנחנו מחליטים לאמץ את האפשרות שביום שישי ב- 11:00 בבוקר ותיק חברי הכנסת יהפוך רשמית ליו"ר זמני, קרי ח"כ עמיר פרץ (העבודה-מר"צ) שבשיחה שלי עמו הודיע שיעלה מיד בישיבה הבאה של הכנסת, בין אם ביום ראשון בבוקר או בשני את הבחירה של היו"ר החדש. כמובן שבמקביל נמתין להכרעת בית המשפט העליון בתקווה שיורה על הליכים לקיצור הזמנים ואם לא נמתין לאופציה זו של ותיק חברי הכנסת שיכהן מיום שישי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כלבים.
"פתאום" הם מכירים בתקנון הכנסת ומנסים למצוא פתרונות עפ"י התקנון.

כשאדלשטיין טען לתקנון, כחול לבן פנו לבג"ץ

פתאום כולם דמגוגים. תטמכי טרור מסיטים נגד המדינה זה בסדר. יולי , העם איתך , חוץ מכה שופטים אוכלי טרפות ונבלות , בועלי נידות, שכל עכום ומעוות.

יפי נפש עלובים רמשתם כל כבוד. רוקדים על דמו . יהירים מדומים

בית המשפט ביזה את עצמו כשהתערב בעניין לא לו.
ואני הקטן שואל למה שבית המשפט לא ימנה יו"ר חדש לכנסת מייד הרי הם מעל לחוקי הכנסת ומעל כל חוק.
כמו שהתערבו בניהול הכנסת נגד חוקים קיימים שהיו"ר הנכבד פעל על פיהם, ככה הם גם יכולים להחליט שלא צריך לחכות 48 שעות.
לא?!

זה לא מענין עכשיו אף אחד מה שהם אומרים הם צריכים להיכנס בבית ולהפסיק להישגע את כל המדינה

כול השמאלנים מיץ של הזבל בגץ שווה ביוב

מי הם בכלל.עוכרי חוקי התורה! וומבזים אותה לא לאות זה בסדר הא?חצופים כל מהלכם נגד חוקי התורה היכן כבוד התורה של העם היהודי? טוענים על ביזיון ארורים לאן הובילו את ילדי ישראל?!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture