צילום: פלאש 90

"הקורונה הגבירה את האנטישמיות": עלייה של 18% בתקריות החמורות

דוח האנטישמיות של מרכז קנטור: בשנת 2019 אירעו 456 תקריות אלימות חמורות לעומת 387 תקריות בשנה שלפניה. שבעה בני אדם נהרגו בהתקפות אנטישמיות, 53 בתי כנסת ו-28 מרכזים קהילתיים ובתי ספר נפגעו. כ-5 תקריות בגרמניה ביום

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בשנת 2019 עלו מקרי האנטישמיות האלימים החמורים ב-18% בהשוואה לשנת 2018 (456 מקרים ב-2019 בהשוואה ל-387 בשנת 2018), שבעה יהודים ולא יהודים נהרגו במהלך התקפות אנטישמיות אלימות, וברוב הארצות עלה מספרם של כלל ביטויי האנטישמיות השונים – כך עולה מדו"ח של מרכז קנטור באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף הקונגרס היהודי האירופי, הסוקר את מצב האנטישמיות בעולם בשנת 2019 ותחילת 2020.

לפחות 53 בתי כנסת (המהווים 12%מן המקרים) ו-28 מרכזים קהילתיים ובתי ספר (6%) הותקפו. עלה מאוד מספר האיומים שהיוו סכנת חיים (ב-47%), וכן עלה מספר הפגיעות ברכוש פרטי (24%). בדו"ח שיוצא לקראת יום השואה נכתב כי חזרתם של סטראוטיפים אנטישמיים מסורתיים, יחד עם התחזקותה של אנטישמיות המגיעה ממוסלמים רדיקליים ומאנטי ציונים, תרמו להתפשטות נוספת של שיח אנטישמי שנע משולי החברה אל מרכז השיח הציבורי.

הניסיון לפרוץ לבית הכנסת בהאלה שבגרמניה, ביום הכיפורים שחל ב-9 באוקטובר, נעשה לסמל של הפעילות האנטישמית בגרמניה, ולאירוע המשקף את הבעיות הנוכחיות. המשטרה רשמה בשנת 2019 1839 מקרים אנטישמיים מכל הסוגים ברחבי גרמניה, המהווים 5 מקרים ביום, שבוצעו בעיקר על ידי ניאו-נאצים ואנשי ימין קיצוני. לעומת זאת, עדיין לא נעשה מעקב מלא אחרי ההצקות היומיומיות שמקורן באסלאם הרדיקלי. נוסף לכך, סקרים הראו שהידע על השואה הולך ופוחת, ושתלמידים יהודיים בבתי הספר הכלליים סובלים מהטרדות מתמידות מצד תלמידים מוסלמיים.

בארה"ב ניכרה ב-2019 התפתחות חדשה, והיא עלייה במספרם של המקרים האלימים, ובהם מסעות ירי העולים בחיי אדם. חלקם בוצעו בידי יחידים ללא תכנון מוקדם, וחלקם קיבלו השראה מאידיאולוגיות של ימין קיצוני ומקבוצות בתוך תנועת השחורים העבריים או מאומת האסלאם בראשותו של לואיס פרחן. רוב מבצעי ההתקפות האנטישמיות האלימות החמורות ב-2019 היו פעילים בהפצת תעמולה אנטישמית במרשתת, באמצעות רשתות מקומיות ובינלאומיות שקבוצות אלה חברות בהן. אנטי-ציונות שהתבטאה במונחים אנטישמיים התחזקה בשמאל הקיצוני, בייחוד כתגובה ליחסים ההדוקים בין הממשל האמריקני לישראל – יחסים אלה מוקעים על ידי פעילי שמאל כניסיונות של קהילות היהודיות בתמיכת ישראל להשתלט על ההנהגה האמריקאית ועל מדיניותה ולנווט אותה לפי צרכיהם.

לפי דו"ח של ה-FUNDAMENTAL RIGHTS AGENCY שנערך ב-2019, 41% מן היהודים שנסקרו, בגילאי 34-16, שקלו להגר מאירופה עקב עלייתה של האנטישמיות במהלך חמש השנים האחרונות. מסקנה נוספת של הדוח היא שהדחף להגירה עלול להתחזק עקב מסקנתם של יהודים רבים, שהמענה שהם מקבלים מן הגופים הממשלתיים אליהם הם פונים, אינו מספק כלל ועיקר למרות המאמצים שהממשלות משקיעות.

בדו"ח נאמר כי ביטויי אנטישמיות המופצים לאחרונה בעולם בהשראת הקורונה מחייבים מעקב שוטף, ועם זאת יש לראות אותם בהקשר הכולל. "ביטויי האנטישמיות המופצים בהקשר לנגיף הקורונה משקפים תיאוריות קונספירציה ושנאת יהודים מסורתית. עד כה נראה שהמפיצים הם בעיקר אנשי ימין קיצוני, חוגים נוצריים אולטרה-שמרנים, איסלאמיסטים ובמידה מועטה יותר גם אנשי שמאל קיצוני – כל קבוצה לפי הסיפר שלה ולפי האמונה שפיתחה ביחס לדמות היהודי כמפיץ מחלות וכשואף להשתלטות על העולם".

בסיום מודח מוצגים גם "הישגים משמעותיים בשנת 2019", בראשם הצוות המיוחד של האו"ם לענייני חופש, דת ואמונה הציג בפני העצרת הכללית של האו"ם בספטמבר דוח שכותרתו "חיסול כול צורותיה של אי-הסובלנות הדתית". הדוח כלל אזהרה חמורה במיוחד לנוכח עלייתה של האנטישמיות שמקורה באידיאולוגיות נאציות ואיסלאמיסטיות. האיחוד האירופי הקים קבוצת עבודה המורכבת מבעלי מינויים מיוחדים לענייני אנטישמיות בארצות השונות, כדי לסייע להן ליישם צעדים נגד המשך עלייתה של האנטישמיות.

הפרלמנט הגרמני הגיע להחלטה לפיה "ההנמקות והשיטות שנוקטת תנועת ה-BDS הן אנטישמיות". הפרלמנט האוסטרי קיבל החלטה דומה.
פורום השואה הבינלאומי שנוסד ונתמך על ידי ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי, התכנס בפעם החמישית בינואר 2020 ביד ושם, תחת חסותו של הנשיא ראובן ריבלין. היה זה אירוע ללא תקדים, בקנה מידה עולמי – 52 ראשי מדינות הגיעו לירושלים והצהירו על מחויבותם לזכור את השואה ולהיאבק באנטישמיות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מידה כנגד מידה
כאן בישראל התגברה האנטישמיות נגד החרדים-
ובעולם התגברה האנטישמיות נגד ישראל,
לתושמת לב ביבי ומשרד הבריאות ונציגו ברמת גן כרמל שמאה הכהן

למה צריך ללכת רחוק
תפתחו חדשות כאן ותשמעו אנטישמיות קלאסית

ואז אתם שמים תמונה מלא צלבים נציים?! איפה הטעם והריח שלכם? חזרו לבית מדרש ועזבו עיתונאות למקצוענים בבקשה.

להבנתי הקורונה הגיעה לעולם ב2020 הנתונים המוצגים בכתבה הם 2018/19

לא היתה קורונה ב2019…

לעלות לארץ מיד ועכשיו לפני שיהיה לכם מאוחר כמו שהיה למי שנשאר באירופא ו"לא פחד"

מיכאל צודק

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture