y Yonatan Sindel/Flash90

ההישגים החרדיים: התפקידים, חוק הגיוס, דת ומדינה והאם פינדרוס ייכנס?

המפלגות החרדיות שומרות על כוחן: תיק הפנים והדתות אצל ש"ס, תיק הבריאות וועדת הכספים בידי יהדות התורה. חשש: בג"ץ יבטל את חוק הגיוס. הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה יישמר. וגם: האם ההסכם יימנע מפינדרוס להיכנס במסגרת החוק הנורבגי?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

למרות הקיצוץ שראש הממשלה בנימין נתניהו יאלץ לעשות בבלוק הימין בעקבות ההסכם עם כחול לבן, שמותיר את "גוש הליכוד" עם 16 שרים בלבד, המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, שגדלו בבחירות האחרונות ביחס למספר שהמנדטים שהחזיקו בהן בחלוקת התפקידים ב-2015, צפויות לשמור על כוחן בממשלה הבאה.

על פי הסיכומים בעל פה בין נתניהו לראשי המפלגות החרדיות יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה ואגודת השר יעקב ליצמן ויו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני, המפלגות צפויות לשמור על התפקידים. תיק הבריאות יישאר בידי ליצמן וראשות ועדת הכספים תחזור לידי גפני, תיק הפנים ותיק הדתות יישאר אצל ש"ס, וייתכן שגם משרד הפריפריה הנגב ובגליל יישאר בידיה.

יש לציין שעל פי ההסכם בין כחול לבן לליכוד, גוש הימין יוכל למנות רק 8 סגני שרים, כך שלא ברור האם בנוסף לח"כ אורי מקלב שצפוי להתמנות לסגן על פי ההסכם בין דגל התורה לאגודת ישראל, גם סגן השר מאיר פרוש יישאר עם התפקיד. גם בש"ס טרם ברורה חלוקת התפקידים, והם המפלגה תקבל עוד תפקידי שרים או שדרעי ימנה סגנים לחלק מהמשרדים שיישארו בראשותו.

שני חרדים נוספים שהיו אמורים להיות שמחים הלילה הם אריאל בוסו מש"ס ויצחק פינדרוס מדגל התורה, שצפויים להיכנס לכנסת במסגרת החוק הנורבגי. עם זאת, גורמים משפטיים ביהדות התורה אמרו ל'חדשות JDN' כי על פי סעיף החוק הנורבגי בהסכם בין נתניהו לגנץ, במקרה ושר או סגן שר מאגודת ישראל יתפטר, ייכנס לכנסת הנציג הבא של אגודת ישראל ולא פינדרוס. גורם אחר טען כי יש אפשרות שייקבע בחוק שבהסכמה של כלל המפלגות בסיעה ניתן להעביר גם לנציג המפלגה השונה.

כפי שדיווחנו, סוכם כי יחוקק חוק הגיוס שהוסכם ואושר על ידי מועצות גדולי התורה, אך במפלגות החרדיות חוששים שבג"ץ ככל הנראה יבטל את החוק, כפי שעשה פעם אחר פעם בעבר. "אכזבה שהליכוד עיגן את פיזור הכנסת במידה ונתניהו ייפסל לשמש כרה"מ ולא סיכם על פסקת ההתגברות בכדי לעגן את חוק הגיוס שלא ייפסל על ידי בג"ץ", אמר גורם במפלגה ל'חדשות JDN'.

בנוסף, ב'ישראל היום' דווח כי בנושאי דת ומדינה הוסכם להשאיר את הסטטוס קוו, וכל נושא דת ומדינה יובא להסכמות בין הצדדים. מדובר בבשורה משמעותיות לציבור יראי ה', לאור הקמפיין שניהלה כחול לבן (אז עוד בשותפות עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד) במהלך הבחירות, שעסקה בין היתר בהטחות לקעקע את קדושת השבת, מוסד הנישואין, ודברים נוספים שרוח חכמים אינה נוחה ממנה.

בתוך כך, לשכת ח"כ גפני, המכונה בהודעות הדוברות מטעמה בתואר "יו"ר ועדת הכספים הנכנס", עדכנה הערב כי יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ התקשר ליו"ר דגל התורה וח"כ משה גפני ועדכן אותו בפרטי ההסכם שנחתם. ח"כ גנץ הודה לח"כ גפני על "תרומתו האדירה מאחורי הקלעים להקמת ממשלת האחדות" כלשונו, והשניים סיכמו לשתף פעולה בממשלה שתקום לטובת אזרחי ישראל.

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח במהלך הערב עם ראשי המפלגות החרדיות מספר פעמים עדכן אותם על ההתקדמות בשלב המשא ומתן הקואליציוני שנחתם הערב. מנגד, במפלגת ימינה זעמו על נתניהו שנמנע מלעדכן אותם לפני ואחרי חתימת ההסכם. גורמים בימינה אמרו לאחר ההודעה הרשמית על חתימת ההסכם של הליכוד עם כחול לבן כי "נתניהו מראה לנו את הדרך החוצה".

כשעה מאוחר יותר נמסר כי נתניהו שוחח עם יו"ר ימינה שר הביטחון נפתלי בנט וסיכמו להיפגש, כמו כן שוחח עם פרץ וסמוטריץ'. "ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון ויו"ר ימינה, נפתלי בנט, שוחחו כעת, לאחר החתימה על ההסכם להקמת ההמשלה. השניים קבעו להיפגש לאחר יום הזיכרון לשואה ולגבורה", נמסר מלשכת בנט.

מהליכוד נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו שוחח הערב עם כל ראשי סיעות המחנה הלאומי, המייצגים את כל 59 חברי הכנסת של גוש הימין ועדכן על חתימת ההסכם הקואליציוני עם מפלגת כחול לבן. ראש הממשלה אמר כי הקמת ממשלת האחדות מול מגפת הקורונה היא צו השעה וצורך לאומי ראשון במעלה. ראש הממשלה התחייב כי ימשיך לשמור על עקרונות המחנה הלאומי וגוש הימין במסגרת ממשלת האחדות".

שר הפנים אריה דרעי אמר לאחר הפרסום על חתימת ההסכם: "שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה. אני מברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת בני גנץ, על הקמת ממשלת חירום. עם ישראל זקוק כעת לאחדות במאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה, במאבק למען פרנסת התושבים ובמאמץ הגדול לאיחוי הקרעים בחברה. וכעת לעבודה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בורא עולם, עשה טוב ליהודים, ואל תעיר את הגויים על כל תושבי ישראל, שנדע לכבד זה את זה.

ברוך השם , ליברמן ולפיד ביציע, ולא ביציע הכבוד. שימשיכו לנבוח. ה' הראה להם מי מחליט

משיח איפו אתה

אם לא תהיה אפשרות אחרת- מקלב יתפטר כדי להכניס את פינדרוס,
הוא חיכה כבר מספיק זמן בחוץ….

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture