צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

בדרך להקמת הממשלה: מרתון חקיקה בכנסת – המליאה תחולק ל-3

הוועדה המסדרת החלה בדיונים לקידום החקיקה הנדרשת לקראת הקמת הממשלה, באופן שיהיה ניתן להצביע עליה עוד היום בקריאה טרומית במליאת הכנסת. החוק שיאפשר לדלג על מועמדי יש עתיד נשאר בינתיים בחוץ עקב הקשיים המשפטיים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הוועדה המסדרת בכנסת בראשות ח"כ אבי ניסנקון (כחול-לבן) החלה היום (חמישי) בקידום החקיקה לעיגון ההסכם שנחתם בין הליכוד לכחול לבן, לקראת הקמת ממשלה. בשלב זה, בוועדה דנים בבקשה לקבל פטור מחובת הנחה, אישור להליך מהיר לקידום הצעת החוק, באופן שיהיה ניתן להצביע עליה עוד היום בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

בין השאר, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי ראש הממשלה – נתניהו או גנץ – לא יוכלו לפטר שרים מהגוש של השני בזמן כהונתם. התיקונים הנדרשים הם תיקון לחוק יסוד: הממשלה, שדורשים רוב של 61 חברי כנסת בהצבעה במליאה. תיקון נוסף שיובא נועד להבטיח כי לא יהיה צורך בהשבעת ממשלה חדשה בתום תקופת כהונת נתניהו, בתום 18 חודשים, אלא גנץ ייכנס לתפקידו באופן מיידי.

בכחול לבן פרסמו את רשימת הצעות החוק שיעלו היום לכנסת כחלק מהסכם הקמת הממשלה, אבל אחד מתיקוני החקיקה הצפויים שגם פורסם בהסכם הקואליציוני נשאר בינתיים בחוץ, "החוק הנורבגי המדלג". בשלב זה החליטו בכחול לבן לדחות את הצעת החוק השנויה במחלוקת כדי לבדוק קודם אם היא חוקתית ותעבור את מבחן בג"ץ.

צילום: דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

על פי החוק הנורבגי, יתאפשר לשר או לסגן שר להתפטר מחברותו בכנסת לטובת הבא ברשימת סיעתו, ולחזור ולכהן בכנסת מיד עם התפטרותו מתפקידו המיניסטריאלי. במסגרת "חוק נורבגי מדלג" יוקפצו ברשימה מועמדים לכנסת שיאפשר לדלג על מועמדי יש עתיד ברשימת כחול לבן, וכך יתאפשר לשרי המפלגה להתפטר מבלי שחבר הכנסת שייכנס במקומם ישתייך דווקא לאופוזיציה.

לפי התיקון, שכרגע לא עולה לכנסת, בנוגע לרשימת מועמדים המורכבת מצירוף של מפלגות ייראה כל מרכיב שלה לצרכי החוק הנורבגי כסיעה נפרדת, באופן שבמקום שר או סגן שר שיתפטר מן הכנסת, יבוא המועמד הראשון ברשימה שאינו חבר כנסת הנמנה עם מפלגתו של השר או סגן השר.

לפיד לניסנקורן: "תאפשרו לעבריין לכהן בממשלה. איך תישן בלילה?"

חברי הכנסת מהאופוזיציה המסתמנת, בהם אנשי סיעת יש עתיד-תלם, מרצ, ישראל ביתנו והסיעות הערביות, מנסות לעכב בנאומים ובבקשות פרלמנטריות את הדיונים בנושא, באופן שיוביל לכך שההצבעה לא תתקיים היום. גם לדיון שצפוי להתקיים בהמשך במליאה נרשמו עשרות חברי כנסת כדי לנאום, זאת על מנת למשוך אותו שעות ארוכות עד להצבעה בפועל.

אחד מיוזמי הצעת החוק, ח"כ איתן גנזבורג (כחול-לבן) אמר כי "החקיקה הזו נובעת מהצורך הדחוף להקים ממשלה ולהפעיל את הכנסת. זאת, אחרי תקופה כל-כך ארוכה של משבר חוקתי ופוליטי ולזה נוסף משבר הקורונה. שתי כנסות שלא כוננו ממשלה וגם התפשטות נגיף קורונה, אנחנו חושבים שיש חשיבות לכונן ממשלה כמה שיותר מהר".

"אנחנו נמצאים בסד זמנים מאוד קצר בשל הסיטואציה הפוליטית אליה נקלענו ולכן מבקשים שהכנסת תדון בה כמה שיותר מהר על-מנת שנכונן ממשלה שתשרת את הציבור כמה שיותר מהר ותתמודד עם המשבר הכלכלי-בריאותי ופוליטי. כיום, אנחנו נסמכים על ממשלת מעבר. הגיעה העת לקבל את הכרעת הבוחר שקבע שזוהי הכנסת, זה הרכבה וזו הממשלה צריכה לקום. הצעת החוק הזו בתמיכת מעל 70 חברי כנסת וראוי לדון בה בכנסת בצורה מהירה ויעילה. על-כן אנחנו מבקשים פטור מחובת הנחה, על-מנת שתחיל לדון בה כבר כהיום".

צילום: דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

יו"ר האופוזיציה המיועד, ח"כ יאיר לפיד, אמר בדיון כי "לא ממשלת אחדות ולא חירום, אלא ממשלת נתניהו החמישית שבני גנץ ואבי ניסנקורן זחלו אליה על גחונם, זו הממשלה שאתם הולכים להקים. איך יודעים זאת? כי אין אף מילה אחת על הקורונה והדחיפות להקים בגינה ממשלה, בדפים האלה של הצעת החוק. אין תכנית עבודה לעצמאים ששוקעים בחובות, מה יקבלו היוצאים לחל"ת ואף לא מה יקבלו למעלה ממיליון מפוטרים – אתם פשוט לא רואים את זה".

"אתכם מעניינים רק ג'ובים. 52 שרים וסגני שרים על-מנת שיוכלו לחזור הביתה, לבני ובנות הזוג, ולומר שיש להם תפקיד, לשכה, עוזרים ומזכירות. זו מפלצת ביורוקרטית שאי אפשר יהיה לנהל. אין לזה אח ורע בהיסטוריה של ישראל. לא ראיתי דבר כזה מאז נכנסתי לפוליטיקה לפני 7 שנים ולא 30 שנים לפני כן, בהן סיקרתי את הפוליטיקה". לפיד סיכם באומרו: "אתם מכניסים פה סעיפים שמאפשרים לכהן כראש ממשלה, לא רק מי שנאשם בפלילים, אלא אפילו עבריין מורשע, אתם תאפשרו לו להמשיך לכהן כראש ממשלה".

בתוך כך, הבוקר פנה ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) לניסנקורן ואמר לו, כי "בעקבות היפרדות הסיעות כחול-לבן ויש עתיד, ראוי שלסיעת יש עתיד יהיה יותר מחבר אחד בוועדה המסדרת, בהתאם לגודלה". ניסנקורן נענה לבקשה, אף שלדברי היועצת המשפטית לוועדה, עו"ד ארבל אסטרחן, הוא אינו מחויב בכך.

בעקבות זאת, הודיע ניסנקורן, כי יאפשר לבצע את השינוי בהרכב הוועדה, על חשבון נציג אחד של כחול-לבן ומעתה לכחול-לבן יהיו 3 חברי ועדה וליש עתיד 2. הנציגה הנוספת של יש עתיד בוועדה תהיה ח"כ קארין אלהרר והיא תחליף את ח"כ פנינה תמנו מכחול-לבן. מליאת הכנסת התכנסה בשעה 13:00 על-מנת לאשר את הודעתו בעניין של יו"ר הוועדה, ניסנקורן.

הכנסת תחולק ל-3

נשיאות הכנסת בראשות יו"ר הכנסת ח"כ בני גנץ התכנסה הבוקר בלשכתו והחליטה כי היום יובאו להצבעה 2 החוקים הבאים: חוק יסוד הממשלה (תיקון- ממשלת חילופין) פרטית – בטרומית והצע"ח הממשלתית חוק סדר הדין הפלילי – לקריאה שנייה ושלישית. כידוע, נוכח חוקים אלו הכנסת תידרש להצבעות על מאות הסתייגויות. לפיכך, הנחה יו"ר הכנסת את מנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ להיערך למצב שבו 120 חברי כנסת יוכלו להצביע בעת ובעונה אחת ובהתאם להנחיות.

מנכ"ל הכנסת נערך למתכונת פריסה מחדש של סדר ישיבת חברי הכנסת במליאה ולפיה נחלק אולם המליאה ל-3 מפלסים המאפשרים מחד, את פיזורם של חברי הכנסת בהתאם לנהלים ומאידך מאפשרים את השתתפותם בדיונים ובהצבעות באופן יעיל יותר . כאמור, על פי מתכונת חדשה זו מליאת הכנסת תחולק ל-3 המפלסים הבאים: רצפת המליאה – שתאכלס 50 חכים. יציע העליון של העיתונאים יאכלס 40 חכים. יציע הציבור שיאכלס 30 חכים.

"הכנסת תדע להערך ליצירת מתחם נוסף בשטח המליאה, לחברי כנסת מבודדים – באם תצטרך", נמסר. על פי הודעת הכנסת, מתכונת חדשה זו תיעשה בשני שלבים ובשתי נקודות זמן: השלב הראשון, יחל היום – הצבעה שמית: לקראת ההצבעות על החוקים / הסתייגויות הצפויות – ימוקמו חברי הכנסת במקומותיהם החדשים (שיהפכו לקבועים לתקופה זו) מה שיאפשר הצבעות שמיות יעילות יותר וללא מקטעים. השלב השני, יחל מהשבוע הבא הצבעה ממוחשבת – הכנסת תפרוס עמדות הצבעה ממוחשבות לשלושת המפלסים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יהיר לפיד קנאי עלוב אם אתה תיהיה בקואליציה כול עסק קטן יקבל מליונים נכון???

מסכן לפיד, הוא כל כך מתוסכל ועצבני שהוא לא שולט בעצמו. תנועות הגוף שלו מורות על זעם שמנסה להיות מוסווה. הקול שלו רועד מרוב מרירות וכעס. ולא, אני לא מרחם עליו!

איפה המסכה של לפיד העבריין……

לפיד באדיוטיות חשב שהוא ילהטט בבני גנץ. יוביל לבחירות, יעיף אותו לכל הרוחות, ויציב את עצמו לראשות כחול לבן. אבל בני גנץ שם לו ברז והוציא לו לשון ארוכה…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture