צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בתום דיון סוער: חוק "ממשלת חילופים" אושר בוועדה לקריאה ראשונה

הוועדה אישרה לקריאה ראשונה, את הצעת חוק היסוד, לאחר שהשלימה שני ימי דיונים אינטנסיביים מאוד ולאחר ששמעה את העמדות המשפטיות השונות. ביום חמישי גיע החוק לדיון במליאת הכנסת לקראת הצבעות בקריאה הראשונה, ולאחר מכן יתחדש הדיון בוועדה


צילומים: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

הוועדה המיוחדת לתיקון חוק יסוד הממשלה חידשה הבוקר (שני) את דיוניה להכנת החוק לקריאה ראשונה. הוועדה אמורה להסדיר, בין השאר, את הבטחת הרוטציה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, מינוי ראש ממשלה חלופי והשוואת מעמדו עם ראש הממשלה, ואת ביטול המגבלות על מספר השרים וסגני השרים.

במהלך הדיון הסוער הוצאו שלושה חברי כנסת מאולם הדיונים: תמר זנדברג (מרצ), מיקי לוי (יש עתיד) ופנינה תמנו שטה (כחול לבן). סדרנים במסכות תועדו גוררים את זנדברג מהמקום, לאחר שהתפרצה לדברי יו"ר הוועדה איתן גינזבורג מכחול לבן. "זה קרקס. חברי כנסת מגיעים ולא יודעים מה מסגרת הדיון", אמרה. ח"כ מיקי לוי אמר בדיון לחבריו לשעבר מכחול לבן: "אתם נותנים יד למהלך מטורף אנטי דמוקרטי. אתם מנותקים מהעם הזה. ההיסטוריה תשפוט אתכם".

הוועדה אישרה לקריאה ראשונה, את הצעת חוק היסוד, לאחר שהשלימה שני ימי דיונים אינטנסיביים מאוד ולאחר ששמעה את הייעוץ המשפטי לוועדה, נציג היועץ המשפטי לממשלה ומומחי משפט חוקתי מהאקדמיה ומארגונים שונים. הצעת החוק אושרה ברוש של 10 חברי כנסת בעד, חמישה מתנגדים ונמנע אחד.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג (כחול-לבן), מיוזמי הצעת החוק, הביע שביעות רצון מאישור החוק והדגיש: "מעבר לייעוץ המשפטי של הכנסת והממשלה, הציגו את עמדותיהם עוד שבעה מומחים מגופים שונים ומהאקדמיה, ביחס למרכיבי החוק וחלקם השתתפו לכל אורך הדיון". ח"כ גינזבורג הוסיף, כי "החקיקה הזו היא צו השעה נוכח המשבר שבו נמצאת המדינה בשעה זו ואחרי שלוש מערכות בחירות".

ח"כ אבי ניסנקורן (כחול-לבן), גם הוא מיוזמי החוק, עדכן את חברי הוועדה, כי יוזמי ההצעה קיבלו את הערות הייעוץ המשפטי והוכנסו שינויים לגוף החוק. כך למשל, "במקרה של אירוע חוקתי שאין ראש ממשלה והיתה הערב לגבי אירוע שעת חירום, המטרה היתה לייצר בהירות בחוק ושלא יהיו מצבים שלא מכוסים בחוק. לכן תיקנו את המקומות בהם היו לקונות" אמר.

היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד גור בליי, הציג את השינויים שהוכנסו להצעת החוק בעקבות הדיונים בוועדה ולהלן עיקריהם: "מרבית הלקונות או החסרים לשאלה של מי יהיה ראש ממשלה בכל רגע נתון בכל מיני מצבים בהם זה שמכהן בתפקיד מפסיק לכהן שלא במועד המתוכנן, קיבלו מענה, כך שלא ייווצר מצב של היעדר רציפות שלטונית וכד'".

"לאור הערות משרד המשפטים, הוסר הסעיף המחייב את הסכמתו של ראש הממשלה החלופי (בכל אחד משני חלקי הקדנציה) לאישור תקנות שעת חירום שבמצבי חירום מסוימים, הסמכות להתקין אותם נתונה לראש הממשלה לבדו, אף ללא אישור השרים. (לדברי משרד המשפטים, המטרה למנוע סרבול דווקא במקרי חירום קיצוניים)".

"נקבע שהכהונה תהיה שלוש שנים בניגוד לנוסח המקורי שאמנם דיבר על קדנציה של שלוש שנים, אלא שעפ"י חוק יסוד הכנסת, הבחירות צריכות להתקיים בחודש חשוון בשנה של הבחירות ואז היה נוצר פער של חצי שנה לטובת מי שיכהן שני ברוטציה".

עוד עדכן יועמ"ש הועדה כי "הוועדה הסדירה את הנושא של שני שרים במשרד וכן עוד מספר נושאים על-מנת להבטיח את תקינות האחריות המיניסטריאלית. כן פיצלה מהוועדה את נושא מימון המפלגות מהצעת החוק".

במהלך הדיון חברי האופוזיציה בוועדה, שבו ודרשו את זכות הדיבור והאריכו בדברים על עקרונות לדבריהם הובילו לניסוח העת החוק. ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד-תל"מ) טענה כנגד הקואליציה בוועדה: "אני מבינה שאצה לכם הדרך להקמת ממשלה, אבל עדיין חייבים לקיים דיון מעמיק בסעיפי החוק".

ח"כ עידן רול (יש עתיד-תל"מ) "דרש לקבל נתונים לגבי תקציבי המשרדים החדשים שיתפצלו ממשרדים קיימים וגם לגבי משרדים חדשים, כולל הערכת עלות תקצוב מעון ראש הממשלה החלופי, כולל אבטחה וכד'".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "השינויים שנדונו לא מתקנים את החוק בבעיות היסודיות שלו. הבעיה הפרוצדורלית איך יתקבל, אם חלילה יתקבל. הדיון לא דיון, גם היום, אין שיח אמיתי. יש מניעה למרות מראית העין, מכניסה לעובי הקורה, בעוד מדובר בחוק שמשנה את המשטר בישראל באופן רדיקלי ולרעה ומייתר את הכנסת, הופך אותה לחותמת גומי לממשלה מושחתת. זה מחליף את ההוא וההוא את ההוא החלופי מחליף את המכהן וחלופי אחר מחליף את החלופי וחוזר חלילה. בואו נחסוך את כל זה ונעבור למשטר מלוכני. לא יתכן שכזה שינוי משטרי, לא יידון לעומק ועושים קיצורי דרך".

ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"מ): "מה יקרה כשהחוק הקיקיוני הזה יתפוצץ. חוק שנולד בחטא. רציתם שייצר מענה הוגן, שבקצה גנץ ראש ממשלה על בסיס קונסטרוקציה רעועה של חוסר אמון. זאת בעוד חברי הליכוד הבכירים כבר מתבטאים שיעבור רק במחצית הראשונה של חודש מאי, אחרי שביבי כבר יהיה ראש ממשלה. מציעה לכם לשקול שוב את עמדתכם, להתפכח ולא להיכנס להסכם הזה".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "אל תספרו שאתם נכנסים לממשלה בגלל הקורונה. עובדה שאתם מונעים כינוס של ועדת הכספים לדון בקרן לסיוע לעסקים בגלל הלו"ז שאתם קובעים בכנסת שלא מאפשר זאת. וזאת כי יו"ר הכנסת וכל כולכם, עסוקים בקידום החוק יסוד הזה שיאפשר לכם להיכנס לממשלת נתניהו. לפחות תחוקקו חוק שיאפשר לממשלה לתפקד, כי החוק הזה, כפי שהוא, לא יאפשר לממשלה לתפקד".

ח"כ יאיר גולן (מר"צ): "איך אתם שמכירים את ההשחתה של הממשלה הנוכחית, רוצים להיכנס אליה. לא רק שהממשלה הזו תהיה בזבזנית ומנופחת, לא די בכל שהיא לא אפקטיבית, כי אי אפשר להקים מנגנון יעיל עם כל כך הרבה שרים וסגני שרים, אני לא מבין למה אתם חושבים שבנימין נתניהו יקיים את ההסכם הזה. הוא יהיה ראש ממשלה שנה וחצי ואח"כ יעשה מה שיתאים לו. כל הפיגום הפגום הזה נותן לנו רק דבר אחד; ממשלת הצלה לבנימין נתניהו, ממשלה שתכסה על כישלונותיו, כולל בניהול משבר הקורונה ובסוף את כל הכישלונות יפיל עליכם".

ח"כ תמר זנדברג (מר"צ): "אתם מספרים שחשוב לכם לטפל במשבר ובגלל זה אתם מקדמים את החוק הזה, אבל אתם מורידים מסדר היום את כל הצעות החוק שנוגעות לטיפול במשבר".

מנגד, חברי הקואליציה בדיוני הוועדה מצדם, הביעו תרעומת על התנהלות האופוזיציה ועל הפיליבסטר ה"לא אחראי" שניהלו לאורך שני הדיונים לדבריהם. טענותיהם של חברי הקואליציה נסבו על הצורך להתאחד מהר ככל הניתן כדי להתמודד עם המשבר הבריאותי, הכלכלי והפוליטי. עוד האשימו את חברי האופוזיציה ב"ניסיון נואל לדחוק את מדינת ישראל מערכת בחירות רביעית".

ח"כ אורית פרקש הכהן (כחול-לבן): "אין כבר תקציב כמעט שנתיים ומי שחושב דיונים בוועדת כספים בעת הזו כדי לתת למשק כמה פירורים פה ושם, זה מה שיפתור את הבעיות, זורה חול בעיני הציבור. דווקא בהסכם שאנחנו מביאים, נקים קבינט קורונה על-מנת לאפשר פתרונות רציניים וגם להעביר תקציב תוך 90 יום. מי שחושב שמדינת ישראל צריכה לצאת לבחירות ביום חמישי הבא, רק רוצה להעמיק את המשבר. אנחנו נקים ממשלה, נקים קבינט קורונה, נעביר תקציב ונקדם אסטרטגיית יציאה".

ח"כ לשמה קרעי (הליכוד): "האורח שהיה פה מקודם: הכי שפל, גזען, גם כלפי ערבים. אדם בלי בגרות שהשיג תואר שני באופן לא ראוי. דואג רק לעצמו. רוב חברי הכנסת החדשים פה, השתתפו בדיוני הכנסת יותר ממה שיאיר לפיד השתתף בכל שנותיו במצטבר. מזל שהשמים סגורים והוא נמצא כאן. רוצה לגרור אותנו לבחירות, מה שיהרוס את מדינת ישראל. מה שיש בו זה רק להגיע לכאן לעיתים רחוקות להשפיל את מי שצבע עורו שונה משלו. הוא בסה"כ מנהל דיקטטורה מפלגתית ואתם נעים אחריו באופן עיוור".

נציג היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד איל זנדברג: "מדברים שוב על הצורך בדיון המעמיק, על-מנת שהחוק יאפשר תפקוד ראוי של הממשלה. מבין שיוכנסו שינויי במסגרת ההכנה של החוק לקריאה שנייה ושלישית. גם הסוגיה שיהיו שרים שראש ממשלה מכהן לא יוכל לפטר במקרה שאין ראש ממשלה חלופי. אין לי ספק שגם המציעים, לא התכוונו למצב כזה. זה דבר שדור שבירור.
לגבי הרוב המיוחס של 75, ראוי להוריד אותו ל- 61 בהתאם למצב החוקתי הקיים".

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג (כחול-לבן) השיב לטענות חברי האופוזיציה ואמר, כי "כפי הנראה, כל מה שאתם אומרים פה זה רק כדי להכין את העתירה לבג"צ. הרי אין לכם באמת כוונה לקיים דיון. ניתן לכם הרבה זמן לכל חבר כנסת לדבר בכל אחד משלבי הדיון, החל מהדיון המקדמי שנמשך שעות ארוכות וכך גם לאחר מכן לאחר הצגת סעיפי החוק ע"י הייעוץ המשפטי לוועדה, נציג היועץ המשפטי לממשלה ומומחי משפט חוקתי מארגונים שונים ומהאקדמיה. כל מי שביקש את רשות הדיבור קיבל והיתה לו הזדמנות להשמיע את עמדתו, כולל הדוברים החיצוניים. קיימנו שעות ארוכות של דיונים וניתנו הסברים לעקרונות הצעת החוק ולסעיפיה השונים ע"י הייעוץ המשפטי".

ח"כ גינזבורג התייחס מספר פעמים לאורך הדיונים לרציונל מאחורי הצעת החוק שבבסיסו הקמת ממשלת רוטציה ואמר, כי "בעת הזאת יש צורך להירתם ולהתאחד על-מנת לפתור את המשבר הבריאותי, הכלכלי ואף החוקתי-פוליטי, אליו נקלעה המדינה לאחר שלושה סבבי בחירות. הבוחר אמר את דברו ועלינו לכבד את רצונו ולמנוע מהציבור ומהמדינה סבב בחירות רביעי, במיוחד בעת הזו ונוכח המשבר".

עתה לאחר האישור בוועדה, עובר הדיון בהצעת החוק לדיון במליאת הכנסת לקראת הצבעות בקריאה הראשונה. לאחר מכן, צפוי להתחדש הדיון בוועדה לקראת הכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית. בעקבות יום הזיכרון ויום העצמאות, המשך הדיונים במליאה ובועדה יחלו רק ביום חמישי.

אחרי 17 שעות: הופסק הדיון על חוק "ממשלת חילופים" – תימשך בבוקר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מאז שהחלפתם את הפרסומת (כנראה) לא מצליח לפתוח ווידאו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו