Noam Revkin Fenton/Flash90

הכנסת אישרה: סעיפי מימון המפלגות יפוצלו מחוק "ממשלת חילופים"

מליאת הכנסת אישרה את החלטת הוועדה המיוחדת שהסעיפים העוסקים במימון מפלגות יפוצלו מהתיקון לחוק היסוד וידונו במסגרת נפרדת. 43 תמכו בהחלטה ללא מתנגדים, כאשר חברי יש עתיד תל"ם עזבו את המליאה בשעה 16:00 במחאה


דברי לפיד בדיון. צילום: דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

מליאת הכנסת אישרה את החלטת הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון – ממשלת חילופים), בדבר פיצול הצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון – ממשלת חילופים), כך שהסעיפים העוסקים במימון מפלגות יפוצלו מהתיקון לחוק היסוד וידונו במסגרת נפרדת. 43 תמכו בהחלטה ללא מתנגדים, כאשר חברי יש עתיד תל"ם עזבו את המליאה בשעה 16:00 במחאה על גלישת הדיון לערב יום הזיכרון. ההצבעה התקיימה באופן אלקטרוני, לראשונה מאז סידור הישיבה החדש של חברי הכנסת, הכולל גם את היציעים.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר במליאת הכנסת כי "אנחנו היום בשעה 16 נקום ונלך. אם אתם רוצים להכנס לכאן לבד בלי האופוזיציה ובזמן שמשפחות הולכות ליקיריהן תצביעו לבד על פיצול חוק טכני שאפשר להצביע ביום חמישי אתם מוזמנים ותתכבדו ותעשו את זה. לכו אתם ותסתכלו בעיניהם של המשפחות השכולות בערב יום הזכרון עם כל הנאומים שלכם".

ח"כ משה יעלון אמר בדיון: "ביבי, היית צריך להתפטר, במקום לגרור אותנו למשבר פוליטי עמוק, וממערכת בחירות אחת לשנייה. אתה יודע שכסא ראש הממשלה הפך לכסא מקלט עבורך אתה יודע שבקנה חקירות נוספות שלא מוצו: פרשת המניות, הכספים שקיבלת מבן דודך מיליקובסקי: אי דיווח על כספים בהצהרת הון, פעילות עבריינית במערכת הבחירות ואישור מכירת הצוללות המתקדמות ע"י ממשלת גרמניה למצרים".

"אתה יודע את כל אלה ונאחז בקרנות כסא ראש הממשלה, כדי להימלט מן הדין. ואתה בני גנץ, טענת שאתה נכנס מתחת לאלונקה בשל מצב החירום. אתה מוצא עצמך נושא את הנאשם נתניהו על אפיריון. בחוק הזה מרכיבים פרסונליים ורטרואקטיביים, החוק הזה משנה משטר. לכן, ראוי שלא יאושר".


דברי יעלון בדיון. צילום: דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

ח"כ תמר זנדברג: "אני כמעט שמונה שנים בכנסת ולפני הייתי עוד כמה שנים עוזרת פרלמנטרית. הייתי כאן בתקופת ההתנתקות, הייתי בחוקי הלאום, הייתי בחוק ההסדרה, הייתי בחבילת חוקי המשילות שהביאו – כזה דבר, אדוני היושב-ראש, לא היה. לא היה. וזה יפה מאוד שדווקא הממלכתיים, הדמוקרטיים, הערכיים, באים ומתנהגים יותר גרוע מהבריונים שבבריונים שהיו כאן".

"חוקים עברו בבית הזה, גם חוקים קשים אבל לא היה דבר כזה שמליאה נפתחת ונסגרת בהתראה של דקות, ונדחית, ואחר כך פתאום נסגרת בלי שהיה בה שום דבר; לא היה דבר כזה שבערב יום הזיכרון עמדנו כאן ודיברנו על הא ועל דא ולא היינו במקומות שהכנסת שלחה אותנו; לא היה דבר כזה שמגיעים ב-9:00 בבוקר לדיון ולא יודעים מה שעת הסיום והאם תתקיים בסופו הצבעה."

ח"כ רם בן ברק: ״היום בבוקר הכנתי נאום ארוך ומנומק שמסביר למה ההסכם הקואליציוני המתגבש בין הליכוד לכחול לבן הוא רע. נאום שמלא בטיעונים רבים למדוע ההסכם הזה ותיקונו של חוק היסוד, רומס ברגל אחת תרבות דמוקרטית מפוארת של 72 שנים. המדינה היחידה שמיום הקמתה ידעה רק סוג משטר אחד – דמוקרטיה".

"אבל היום זה ערב יום הזיכרון והאמת שלא בא לי לדבר על זה. אני לוקח את שתי הדקות שנשארו לי ואני בוחר בהם לשתוק לזכר אלו שנפלו בשביל שתהיה פה מדינה יהודית, דמוקרטית ושוויונית. בשביל אלה שלא פיללו שהשחיתות תאחוז בבית הזה.״ לאחר מיכן שתק ח"כ בן ברק במשך שתי דקות".

צילום: דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

מוקדם יותר היום הוועדה המסדרת אישרה את סדר ישיבת חברי הכנסת באולם המליאה בעת חירום . מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורביץ אמרה בתחילת הדיון כי על מנת לשמור על הנחיות משרד הבריאות ביציע המיוחד יהיו עד 30 ח"כים, עשרה בכל צלע וביציע ציבור עד 40 חברי כנסת. "הסידור הזה של המליאה נעשה על פי הנחיות הריחוק הפיזי. תכנתו את המסכים, פרשו סיבים וחיווט מיוחד. מכשיר ההצבעה צריך להיות יעיל והוא יהיה מהימן – בכל מפלס סידרנו מיקרופונים ומצלמות. מי שלא שבע רצון ממקומו יוכל להחליף מקום עם חברי סיעתו".

ח"כ בועז טופורובסקי התנגד לחלוקה שאושרה בוועדה ואמר: "נראה כאילו ירו חץ וציירו סביבו מטרה. חברי כנסת רבים שאני מייצג הם ביציע ציבור, תמוהה מאוד הסידור הזה". ח"כ עודד פורר טען כי החלוקה צריכה להיות לפי מיקום הח"כים ברשימות לכנסת ולא לפי סדר א'-ב'. ח"כ מיקי זוהר הסכים עימו ואמר כי הם תומכים בהצעה רק על מנת להתקדם בחקיקה במליאה: "לא סביר שמסדרים מקומות בכנסת בלי להתייעץ עם חברי הכנסת".

בנוסף, הוועדה המסדרת בראשות חה"כ יזהר שי אישרה הבוקר שינוי במועדי ישיבות הכנסת כך שמליאת הכנסת תפתח ביום שלישי, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה בשעה 10:55 וכי תבוטל ישיבת הכנסת ביום רביעי – יום העצמאות. כמו כן אושר להקדים את פתיחת ישיבת הכנסת ביום חמישי לשעה 09:00 להוסיף ישיבות כנסת ביום ראשון. "אנחנו בתאום עם יו"ר הכנסת", אמר ח"כ שי, "אם נוכל לסיים את הדיונים היום אפילו בשעה שתיים, נעשה זאת".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא הבנתי גנץ יושב בצד בעוד שיואב גלנט יושב בשולחן הממשלה שקד ליד חכית מהמשותפת וליצמן במקום ראשון מפה לא ברורה בעליל!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו