ח"כ מיקי לוי הגיש 4,868 הסתייגויות. צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

אופוזיציה לוחמנית: הועדה דנה באלפי הסתייגויות נגד חוק "ממשלת חילופים"

הוועדה המיוחדת להצעת חוק יסוד הממשלה לחקיקת התיקון של "ממשלת חילופים" בראשות ח"כ איתן גינזבורג דחתה את ה-2,448 ההסתייגויות על החוק הנוגע למימון מפלגות. עתה עוברת הוועדה לדון בכ-7,000 הסתייגויות על השינוי של חוק היסוד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הוועדה המיוחדת להצעת חוק יסוד הממשלה לחקיקת התיקון של "ממשלת חילופים" בראשות ח"כ איתן גינזבורג (כחול-לבן) סיימה זה עתה את ההקראה וההצבעה על כל ההסתייגויות על החוק הנוגע למימון מפלגות במסגרת החקיקה של ממשלת הרוטציה (ממשלת חילופים). הוועדה דחתה את כל ההסתייגויות לחוק זה, סה"כ 2,448 הסתייגויות.

עתה עוברת הוועדה לדון בהסתייגויות על השינוי של חוק היסוד, כ- 7,000 הסתייגויות. יש לציין, כי עדיין לא מדובר באישור החוק/סעיפי הצעת החוק עצמם, שכן חברי האופוזיציה הגישו רביזיות (בקשות להצבעה מחדש, י.ז.) על כל ההסתייגויות. מ"מ היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד שגית אפיק הסבירה, שרק לאחר ההצבעה על הרביזיות, אם יפלו בהצבעות, ניתן יהיה לעבור להצבעה על סעיפי החוק עצמם ובכך לאשר את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאה הכנסת.

יו"ר הוועדה, ח"כ גינזבורג, פתח את ישיבת הוועדה בסקירה על הדיונים שקיימה הוועדה במהות סעיפי החוק והסביר ש"הדיון היום עוסק רק בהנמקת ההסתייגויות והצבעה עליהן, וכי בסיום כל הצבעה על ההסתייגויות תתקיים ההצבעה על סעיפי החוק עצמו.

היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד גור בליי, הסביר את סדרי הדיון: "חברי הכנסת הגישו למעלה מ- 9,000 הסתייגויות. במהלך הדיון תהיה הנמקה להסתייגויות לכל סעיף וסעיף, נציג מכל סיעה ינמק את ההסתייגות או קבוצה ההסתייגויות. לאחר מכן, תהיה הקראה של ההסתייגויות והצבעה על כל אחת. לבסוף אם כולן נדחות, הצבעה על הסעיף בחוק. כך לגבי כל סעיפי החוק והדבר נכון לשני החוקים" (התיקון לחוק מימון מפלגות והתיקון לחוק היסוד, שניהם לגבי ממשלת החילופים, י.ז.).

עוד הסביר עו"ד בליי, כי מכיוון שיש רצפים מאוד גדולים של הסתייגויות זהות, במקרים אלו תהיה הצבעה על ההסתייגות הראשונה והאחרונה בכל רצף".

בליי השיב לטענות חברי האופוזיציה בעניין דרישתם לקיים הפסקות של 'התייעצות סיעתית', כי הדבר לא מתאפשר ביום הדיונים על ההסתייגויות: "לפי התקנון כשהושלם הדיון המהותי בחוק אין חובה לתת התייעצויות סיעתיות". עוד לבקשת חברי האופוזיציה, נדרשה לדיון מ"מ היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד שגית אפיק, הבהירה שסדרי הדיון הינם בהתאם לתקנון הכנסת ולנוהג בוועדות הכנסת.

בעקבות טענות שונות של חברי האופוזיציה על דבר הצורך לחזור ולדון בסעיפי החוק, לפני שהחלה הקראת ההסתייגויות לחוק הראשון, סיכם יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג: הדיון המהותי כבר התקיים, מי שהיה והשתתף בדיונים יכול היה להביע את עמדתו. מי שלא היה לא יכול עכשיו לבקש לדון בסעיפים. עכשיו הצבעה והנמקה של ההסתייגויות. חברי הכנסת, בעיקר מסיעות האופוזיציה, נימקו את ההסתייגויות השונות.

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם) הציעה לשנות את שם החוק ונימקה: "שם הצעת החוק מאוד מבלבל: ממשלת חילופים. אפשר היה לחשוב שמדובר בממשלה, אך לא כך. כל מטרת החוק, לתת שלמונים לשני חברי כנסת, יועז הנדל וצביקה האוזר, שקראו לעצמם שם סיעה ביזארי: 'דרך ארץ'. אך אין כאן לא דרך ולא ארץ. עכשיו אחרי שהם התפצלו מהפיצול המקורי, הם מבקשים לעצמם הוראת שעה כדי למשוך לעצמם כספים. זו ממשלה שעוסקת בנוכלות. זו ממשלה שמוקמת בחטא, תוך כדי הונאת הבוחרים, מפלגה שרצה בטיקט פוליטי של 'לא לנתניהו' ובפועל, נכנסת לממשלה עם נתניהו. אבל השיא שבשיאים: ממשלת חסינות לנתניהו, ממשלת עוקפת בג"צ, ממשלת בזבוז כספיי ציבור ולצורך זה הצעת החוק הזו".

ח"כ תמר זנדברג (מר"צ): "בהיסטוריה של הכנסת לא היה חוק יסוד כל-כך דרמטי, שיצא מהוועדה בצורה כה דומה למה שהוא נכנס. יש פה שינוי של הרוב בניגוד לדעת הרוב, קיצור קדנציית הכנסת, ראש ממשלה אם כן או לא מתפטר. כל-כך היה חשוב לכם שראש הממשלה יתפטר בגלל הכתב אישום וכאן אתם באים לבצר את שלטונו". לגבי מטרת החוק אמרה: "מטרת החוק; לאפשר ממשלת שותפות פריטטית של שני אנשים, שהאחד אמר על השני שהוא רפה שכל והשני אמר על הראשון שהוא ארדואן. ברור שזו לא שותפות, בדיוק ההיפך. הצעת חוק, שמבוססת על כך שצד אחד הפך עצמו לשטיח עבור הצד השני וייעשה כל דבר עבורו. אז מה עושים? מחוקקים שינוי של חוק יסוד".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם): "חוסר האמון בין שני האישים, גנץ ונתניהו, בא לידי ביטוי בכל החקיקה הזו. אמרתי מראש, אם אתם רוצים להיכנס לממשלת נתניהו החמישית בבקשה, לא נחסום אתכם, תעשו הסכם קואליציוני רגיל או שתלחצו יד כמו בגין פרס. אבל למה לשנות חוקי יסוד בצורה כזו דרמטית".

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת): "צריך לפסול את הצעת החוק הזו (תיקון לחוק מימון מפלגות, י.ז.) על הסף, מה גם שהסיעה הזו (דרך ארץ, י.ז.) אפילו לא נרשמה כמפלגה אצל רשם המפלגות. אין מפלגה כזו בישראל ששמה דרך ארץ, אז לא יתכן לתת לה מימון מפלגות. יש כאן גם חקיקה רטרואקטיבית וגם חקיקה פרסונלית לשני חברי כנסת ספציפיים. בנוסף, זה גם מוגבל לכנסת הזו כהוראת שעה. אם זה הליך ראוי, למה הגבילו את זה רק לכנסת הזה, כי זה לא ראוי".

ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו): "יש פה התפצלות מתוך התפצלות – אז למה מגבילים את זה רק עד הקמת הממשלה ולא מאפשרים התפצלויות גם לאחר מכן? זה כל-כך אישי עבור שני אנשים ספציפיים, כך שזה אפילו לא חוקתי. הרי אם למחרת הקמת הממשלה ירצו חברי כנסת מסוימים להתפצל, למה שלא יתאפשר להם גם? זה לא חוקתי ומפלה".

ח"כ ניצן הורוביץ (מר"צ): "הרציונל של חוק מימון מפלגות – שבשנתיים הראשונות לא יקבלו מימון מפלגות עשו כדי למנוע פיצול לרסיסיי רסיסים של הכנסת. כאן נותנים סוג של שוחד פוליטי להנדל והאוזר בניגוד לחוק מימון מפלגות ולרציונל שלו. וכאן כתוב בדברי ההסדר שזה יאפשר להם מימון לקיום קשר בעניין פעילותם הארגונית והציבורית, אבל הרי אין כל מפלגה כזו. יש לבטל את הסעיף, אכן התפצלות של התפצלות, סעיף שפוגע בכנסת ויעודד ח"כים נוספים להתפצל".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) השיב לחברי האופוזיציה: "תלו קורה מבין עיניכם. אם אתם חושבים שלוקחים פה כסף מהקופה הציבורית, כאשר שני חברי כנסת לא רוצים לשבת אתכם, לא רוצים להיות אתכם, ראוי שניתן להם מימון להוצאות שוטפות ולא למימון הוצאות עבר. לכן תגלו אחריות כלפי הקופה הציבורית, שמפלגת 'יש עתיד' תחזיר כספים על חשבון הסיעה המקורית ושלא יהיה מימון עודף ל- 122 חברי כנסת בגלל שנאלצים למצוא מקור מימון חדש עבור שני חברי הכנסת. הכסף בגין המנדטים שלהם לא שייך לכם".

לקראת תום הדיונים בהסתייגויות להצעת החוק הנ"ל, העלו חברי האופוזיציה טענת 'נושא חדש' לגבי הסעיף העוסק בהרכב ועדת שרים לעניין שירות ביטחון כללי (שב"כ), שכן לצורך עיקרון הפריטטיות, השוויוניות, הצעת החוק מבקשת לשנות את מספר חברי הוועדה מחמישה לשישה. הטענה הזו מחייבת את התכנסות הוועדה המסדרת, טרם אישור סופי של הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית ועל-כן הוועדה המסדרת צפויה להיכנס היום או מחר על-מנת לדום בטענת נושא חדש לעניין סעיף זה ולהכריע לגביו. לאחר-מכן, ניתן יהיה לאשר את הצעת החוק באופן סופי לקראת הדיון במליאה בקריאה שנייה ושלישית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא משעמם למיקי מאוס על הציבור

בצפון קוריאה בוחרים בחירות דמוקרטיות רק שיש פתק אחד בקלפי,ואנחנו יותר מתקדמים יש כמה פתקים,וכל אחד יכל לבחור מה שהוא רוצה,אך בסוף בג"צ מחליט מה נכון לעם,גם כן דמוקרטיה?יותר נכון דמו .

עדיף בג"ץ מאשר עדר שקורא לעצמו "ליכוד"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture