צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

אחרי יומיים של דיונים: מליאת הכנסת מצביעה על כ-1000 ההסתייגויות

אחרי יומיים של דיונים הסתיימה הנמקת ההסתייגויות לחוק יסוד הממשלה וכעת יחלו ההצבעות על כ-1000 הסתייגויות וסעיפי החוק. ח"כ גינזבורג: "היו מי שנכנסו לדיוני הוועדה רק כדי לצלם". לפיד: "על כל התיקים שרלוונטיים לא התקיים שום ויכוח"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


נאום לפיד. צילום: ערוץ כנסת

מליאת הכנסת סיימה את הדיון הממושך בהנמקת ההסתייגויות לחוק יסוד הממשלה, שהחל אתמול בשעה עשר בבוקר. כעת החלו במליאה ההצבעות הרבות על כ-1000 ההסתייגויות ועל סעיפי החוק, שצפויות לקחת שעות ארוכות. בשעה 19:00 תצא המליאה להפסקה לטובת שבירת צום הרמדאן לח"כים הערבים והדיון יתחדש בשעה 20:15.

כאלף הסתייגויות הגישו חברי המפלגות שמתנגדות להקמת ממשלת נתניהו-גנץ. לפי לוח המזנים שסוכם בין ראשי הסיעות, ההצבעה על ההסתייגויות תימשך ברצף עד מחר בשעה 16:00, ואז תחל ההצבעה על הצעת החוק הסופית. בין ההסתייגויות שהוגשו ניתן למצוא הצעה שבמקום "ראש הממשלה" ייכתב בחוק "ראש הכנופיה" או "ראש הממשלה הרעה". הסייתגות נוספת הציעה שבמקום המילים "כל שר וסגן שר" ייכתב בחוק "כל העדר" או "אלה ששיקרו לבוחריהם".

ההצבעות מתקיימות יום לפני שהמנדט להרכבת הממשלה, שהועבר לכנסת, יסתיים בחצות, בתום 21 ימים. במצב כזה, הכנסת צפויה להתפזר באופן אוטומטי לקראת הבחירות הרביעיות. ההערכה היא כי לאחר שיסתיים הליך החקיקה של חוק הרוטציה, לפחות 61 חברי כנסת, כולל כחול לבן וחברי הכנסת עמיר פרץ ואיציק שמולי מהעבודה יחתמו על פניה לנשיא להטיל על נתניהו את הרכבת הממשלה.

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

יוזם הצעת החוק ומי שעמד בראש הוועדה המיוחדת שהכינה את החוק ח"כ איתן גינזבורג סיכם את הדיון ואמר: "אני לא מתרגש מה מהאשמות הסרק שהוטחו, גם לא התרגשתי כשחברי כנסת שחבר מסוימים בחרו להתבטא בצורה מזלזלת כלפי הצעות החוק וכלפי דיוני הוועדה תוך ניסיון להטיל דופי ברצינות ובכנות של התהליך שרצינו להוביל שהתקיים בכנסת בשבועות האחרונים. גם לא התרגשתי שהיו מי שנכנסו לדיוני הוועדה רק כדי לצלם את עצמם נזעקים בדבר סופה של הדמוקרטיה, בלי להבין בכלל מה כתוב בהצעת החוק".

עוד הוסיף כי, "היו כאלה שבחרו במקום לנצל את הזמן שלהם גם בוועדה וגם במליאה ולהקדיש אותו לדיון מעמיק, דיון רציני בתוכן של ההצעות היו כאלה שהעדיפו לשים את התהליך הפרלמנטרי של חקיקת חוק היסוד ללעג, להגיש אלפי הסתייגויות קיקיוניות ומבישות, רק כדי להקשות על עמידה בסד זמנים שנתון לחקיקה, ולהוביל את ישראל למערכת בחירות רביעית, הדבר האחרון שאנחנו צריכים היום במדינת ישראל".

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד נעל את נואמי האופוזיציה ואמר כי "הרגע הזה שבו אנחנו עומדים להצביע על ריסוק חוקי היסוד של מדינת ישראל לא קורה בחלל ריק. במשך 3 שנים מאז שנפתחו החקירות נגדו רוה"מ מנהל מערכה נגד שלטון החוק בישראל. הוא, שדרני הרדיו שלו, העיתונאים שלו, השרים והח"כים שלו מסבירים לנו כבר 3 שנים שאסור לסמוך על הדמוקרטיה".

"לא הוא החשוד, כל המוסדות הבסיסים של הדמוקרטיה הם החשודים – בתי המשפט, הכנסת, התקשורת והאקדמיה. את כל יסודות השיטה המשטרתית שלנו מחליפים היום בסיסמה פשוטה הרוב קובע, אני מסכים שהרוב קובע, זה הבסיס המהותי של הרעיון הדמוקרטי, אבל זה לא כל הרעיון הדמוקרטי. אין דמוקרטיה אם האזרחים אינם יודעים מה היא האמת עם כל הזמן משקרים לציבור".

"אין דבר כזה ממשלת חירום של 36 שרים ו-16 סגני שרים דווקא עכשיו דווקא כשהעצמאים מתרסקים ומעמד הביניים קורס מקימים את הממשלה הגדולה ביותר הבזבזנית ביותר בתולדות המדינה שלשום בבית המשפט נתניהו גנץ ואשכנזי נאבקו בכל כוחם נגד התביעה להגדיר קווי יסוד לממשלה כי אין להם. קו היסוד היחיד שהם מסכימים לו זה שכולם נורא נורא רוצים לשבת על כיסא של שר".

"אם זו היתה ממשלת חירום היינו חוזים עכשיו במאבק הירואי על תיק הבריאות, האוצר, הכלכלה, הפנים, ועדת הכספים. כל התיקים שרלוונטיים באמת למשבר כלכלי. כל התיקים שעליהם לא התקיים שום ויכוח. אלה שעליהם כולם ויתרו מראש. מי שחושב שהמשבר הכלכלי מאחורינו, לא מבין על מה הוא מדבר. ההשפעה מתחילה עכשיו", כך לפיד.

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן הביא ציטוטים מדברי נתניהו במפגש עם נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש בעת סיום כהונתה בשנת 2012 כאשר במפגש זה אמר נתניהו בין היתר: "רק בחודשים האחרונים גנזתי כל חוק שאיים לפגוע בעצמאות המערכת, אמשיך לפעול כך, כל פעם שיבוא חוק שיבקש לפגוע בעצמאות בתי המשפט בישראל, נוריד אותו", ציטט.

ליברמן הגיב לדברים שאמר אז ואמר: "ממתי נתניהו התאהב ברעיון של פסיקת ההתגברות? ממתי פסקת ההתגברות הפכה למטרה המרכזית? מהרגע שהתחילו החקירות והוגש כתב אישום." אני מאלה שסבור שדרושה רפורמה אמיתית במערכת המשפט, כי אין לנו ברירה. אבל רפורמה אמיתית, לא גחמה פרסונלית שבאה להציל פלוני אלמוני. הרפורמה נקראת חוקה לישראל, זה מה שאנחנו צריכים".

"נתניהו הפך את הליכוד לפרודיה זולה, של מפאי של שנות ה-50 וה-60. כל הליכודניקים הפכו מפאיניקים. שאומרים את מה שאמרו בשמאל, זה מה שבן גוריון היא מכריז בלי חירות ומקי. נתניהו רוצה להגיע ליום חמישי, להשיג 61 חתימות ולהחליף את יו"ר הוועדה המסדרת, ואז הוא יחפש תירוץ, יהיו לו שבועיים למצוא תירוץ למה לקחת את ישראל לבחירות רביעיות, וכך יהיה. אני פונה לבני גנץ, תחשוב טוב מה אתה עושה מחר, לפני שאתה נותן 61 חתימות, לפני שאתה נותן את ראשות הוועדה המסדרת לנציג הליכוד", דברי ליברמן.

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

ח"כ ניצן הורוביץ: "בהסכם הקואליציוני מופיע תאריך מפורש לתהליך של סיפוח השטחים. הסיפוח הזה הוא דבר שעד עכשיו שום ממשלה ישראלית לא העזה לעשות. סיפוח מלא, שמספח מיליוני פלסטינים בשטחי הגדה המערבית, ושם קץ לשאיפת העם הפלסטיני למדינה משלו, שהם שאיפות לגיטימיות. הדבר שם קץ גם למדינה יהודית ודמוקרטית, כי זה יביא את ישראל מדינה אפרטהייד. זה סוף לכל מה שאנחנו מאמינים בו כמדינה יהודית ודמוקרטית".

"אני אומר 2 מדינות ל-2 עמים, מדינה פלסטינית ומדינה יהודית, אין הכוונה למדינה רק ליהודים, חלילה, יש פה שאינם יהודים, אבל במסגרת הפשרה, אנחנו מקיימים מדינת ישראל קיימת ולצידה מדינה פלסטינית. ואז תהייה עלייה יהודית לכאן והגירה פלסטינית לשטחי המדינה הפלסטינית. סיפוח יביא לחורבן על שני הצדדים. את זה הכשירו בני גנץ וגבי אשכנזי שחתמו על ההסכם. אנחנו משתחררים ממחלת הקורונה והולכים להדביק אותנו במחלה הרבה יותר קשה, שלא נוכל להשתחרר ממנה. מי שרוצה סיפוח ישים קץ לחזון הציוני והוא אנטי ציוני".

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

ח"כ איימן עודה: "אני רוצה לפנות לשכבות החלשות, היהודים והערבים, לישובים בנגב, לקשישים, לאנשים שלא מקבלים דירה בירושה, למיליון המובטלים ולומר להם: אל תאמינו לרה"מ. אני יודע שחלק גדול מכם הצביע למפלגות הימין, אבל אני רוצה להביט בפניכם ולומר לכם את האמת – אל תאמינו לרה"מ שאומר שהוא רוצה להעביר את הכסף בעיקר לטייקונים והכסף משם מטפטף למטה, זה אף פעם לא יטפטף למטה. אתם אמורים לקבל את הזכויות שלכם באופן ישיר, זו התוכנית שלנו, תוכנית חברתית להתמודדות עם הקורונה בישראל".

"אני פונה אל החלקים החלשים בחברה, אל תתנו לפריבילגים לשסע חלשים בחלשים. שהם מצליחים לבנות חומות בנינו, הם אלה שמצליחים. יש בנינו דברים משותפים, והדבר החשוב ביותר, כל מה שאנחנו עושים פה, יכול לעזור לכם ב-5,10 אחוזים, אך יש דרך אחרת, הייתה מחאה חברתית, מחאת רופאים, מחאת עו"ס, מחאת מחירי הדיור, הייתה מחאה של מעמד הביניים ומחאה חד לאומית, אנחנו צריכים לקרוא למחאה של המעמד המופלה ביותר, של יהודים וערבים יחד, לצאת לרחובות מאות אלפים, הוא ירעדו, רק כך יתחילו לתקן, וכך נוכל לנצח אותם".

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

ח"כ אילת שקד: "אנו סיעת ימינה רצינו לנצל את זה שמתעסקים בחוקי יסוד, בחוקי הרוטציה ולהעלות לדיון והצבעה את פיסקת ההתגברות שאנו מדברים עליה כל כך הרבה זמן. אני 8 שנים כאן, מאז שאני חברת כנסת וכשרת משפטים, כל פעם אנחנו מנסים להעביר את פיסקת ההתגברות גם בחוק יסוד כבוד יסוד האדם וחירותו ולא רק בחוק יסוד חופש העיסוק ועוד אף פעם לא היה לנו רוב. תמיד היו פחות מ61 חברי כנסת שתמכו בזה והפעם לראשונה יש רוב בכנסת לפיסקת ההתגברות. כך לפחות חברי כנסת מהליכוד טוענים שהם תומכים בפיסקה, כך גם החרדים וישראל ביתנו".

"לכן אני תוהה מדוע לא נמצא זמן בדיוני הועדה גם להקדיש יום או יומיים לפיסקה הזו. ומאחר שזה לא קרה והליכוד הורידו את זה מסדר היום, אני מאוד מקווה שבשנה הקרובה, בין אם נהיה בקואליציה או באופוזיציה, יצטרפו אלינו גם הליכוד וגם הסיעות החרדיות כדי לנסות להעביר את הפיסקה הזו שבסה"כ מאזנת את היחסים בין הרשויות ובעיני משפרת את הדיאלוג בין הכנסת לבין בית המשפט העליון".

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן
צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

ח"כ שלמה קרעי: "חלק מיושבי הבית הזה לא רואים בעין יפה את הקמתה של הממשלה הזו, הם התאהבו בקמפיין השנאה שלהם כלפי מגזרים שונים במדינת ישראל עד כדי כך שקמפיין הבחירות הפך להיות בשבילם המטרה ולא האמצעי. ישנו חבר כנסת אחד שהקפיד להגיע בכל יום לוועדה מיוחדת להקמת הממשלה ומחרף ומגדף, הלפיד היחיד בעולם שמפיץ חושך ושנאה חברי סיעתו יש עתיד הולכים אחריו כסומים באפלה".

"טענה שחזרה על עצמה כמעט מפי כל דובר ודוברת של יאיר לפיד הייתה בזבוז כספי ציבור בהשוואה למדינות אחרות. הלכתי ובדקתי והנה התוצאות כפי שעולות מתוך מסמך של ה-OECD לשנת 2017, חוץ ממדינת ישראל שעידכנתי בהתאם לחוק המתגבש, ההשוואה היא ל-13 דמוקרטיות בעולם שעליהן נוהג המכון הישראלי לדמוקרטיה שלא חשוד באהבת המחנה הימני להשוות אותנו, מדינות כמו 7 אוסטריה נורווגיה פינלנד שוודיה ועוד. מדינות עם אוכלוסייה שבין 5 ל-12,000,000 נפש ביצעתי בדיקה לגבי 3 פרמטרים מספר נבחרי הציבור במדינה, מספר נבחרי הציבור ל-,1,000,000 נפש ועלות נבחרי הציבור במדינה".

"הכנסתי בנתונים של ישראל מימוש מלא של ההסכם הקואליציוני כלומר 36 שרים 16 סגני שרים ו-14 חברי כנסת חדשים שיוכלו להיכנס בחוק הנורווגי למרות שהצפי הוא כנראה להרבה פחות. אחרי כל ההשמצות והמוסר התקווה שלי הייתה שלפחות לא נהיה במקום האחרון במדדים האלו, לא ציפיתי לתוצאות שהתקבלו. מדינת ישראל עם 134 נבחרי ציבור בסך הכל בשלטון המרכזי כולל חברי כנסת שרים סגני שרים ומימוש מלא של החוק הנורווגי המתוכנן, נמצאת במקום הראשון האם מספר נבחרי הציבור הנמוך ביותר".

"ממוצע נבחרי הציבור הוא עומד על 202 נבחרים באותן מדינות. חשבתי אולי בהתאמה לגודל האוכלוסייה אנחנו מגזימים כן קיבלתי שוב שמדינת ישראל נמצאת עם 15 נבחרי ציבור למיליון נפש ושוב במקום הראשון הנמוך ביותר בהשוואה לממוצע של 28 נבחרי ציבור למיליון נפש במדינות האלה. אז במה מדובר כאן בסך הכל בחילוקי דעות על מבנה השלטון המרכזי במדינות האחרות יש פחות שרים והרבה יותר חברי פרלמנט ובישראל החלוקה אחרת", כך קרעי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture