צילום: רוני פרשיצ'ה - מחלקת המדינה

פומפאו: "איראן צריכה לצאת מסוריה – משטר הטרור הזה אחראי להתרחשויות"

בשבוע הבא צפוי מזכיר המדינה האמריקני להגיע לביקור בן כמה שעות בארץ וייפגש עם נתניהו וגנץ. דיווח: הביקור יעסוק בהקמת הממשלה, תיאום עם ירושלים בנוגע לסיפוח והמאמץ לדחוק את רגליה של טהרן מסוריה. פומפאו: "איני יכול לאשר נסיעה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו התייחס בשיחה עם כתבים לדברי גורם ביטחוני בכיר אתמול על כך שכוחות איראנים מתחילים לצאת מסוריה, ואמר כי "הם אכן צריכים לעשות את זה. משטר הטרור הזה תומך בשלטונו של אסד ואחראי להתרחשויות שם באותה מידה של המשטר".

על הדיווח כי בכוונתו לבוא בשבוע הבא לביקור בזק בישראל אמר כי "איני יכול לאשר נסיעה – אבל בימים הקרובים תראו הודעה". עוד הוסיף כי, "אנחנו מקווים לחזור לשטח ולעשות את הדברים שמחלקת המדינה צריכה לעשות – ולעתים עלינו להיות פיזית במקומות שבהם הדברים מתרחשים".

ב'ווינט' דווח כי ההערכה שהביקור של פומפאו קשור בראש ובראשונה להקמת הממשלה החדשה בישראל. האמריקנים מעוניינים בהקמת ממשלת אחדות וחוששים מתרחיש של ממשלת ימין צרה שתלחץ על נתניהו להתחמק מוויתורים הנוגעים לתוכנית טראמפ מחשש לנפילת הממשלה. ככל הנראה, פומפאו מעוניין לוודא שנתניהו וגנץ אכן נכנסים לממשלת אחדות.

על פי הדיווח של איתמר אייכנר, סוגייה נוספת שתעלה בביקור פומפאו היא נושא הריבונות. ממשל טראמפ מעוניין להגיע לתיאום מלא עם נתניהו בנוגע למהלך של החלת הריבונות על היישובים ביהודה ושומרון ובקעת הירדן. הן ישראל והן ארה"ב טרם השלימו את מיפוי השטח שיאפשר לישראל לספח שטחים מצד אחד, אך מצד שני להתחייב על הקפאת הבנייה בשטחי C.

סיבה נוספת שבגללה מגיע פומפאו לארץ היא האיום האיראני והמאמץ הישראלי לדחוק את רגילה של טהרן מסוריה, שבא לידי ביטוי בכמה תקיפות שיוחסו לישראל בסוריה בתקופה האחרונה, כמו גם אמירתו של שר הביטחון נפתלי בנט שלפיה "כל איראני שיימצא בסוריה – דמו בראשו" וההתבטאות של גורם ביטחוני שאמר כי לראשונה מאז שנכנסו לסוריה – האיראנים מתחילים לסגת.

פרידמן: "ארה"ב מוכנה להכרה בריבונות הישראלית בתוך שבועות"

ב'חדשות 13' דווח מוקדם יותר כי שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו צפוי להגיע בשבוע הבא לישראל לביקור בזק של 24 שעות. לפי הדיווח, פומפאו צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר כחול לבן בני גנץ. מדובר בביקור המדיני הראשון בישראל מתחילת משבר הקורונה, ואף בביקור הראשון של פומפאו מחוץ לארה"ב מאז פרוץ המגפה.

העיתונאי ברק רביד טוען כי טרם ברור מהי הסיבה לביקור החריג, אך פקידים ישראלים בכירים כבר עסוקים בהכנות להגעתו של פומפאו ביום שלישי הבא. דוברת משרד החוץ האמריקני מורגן אורטגוס מסרה בתגובה לפרסום: "אין לנו מה להודיע כרגע לגבי נסיעות של שר החוץ פומפאו".

גורמים ביטחוניים אמרו השבוע כי "לראשונה מאז שאיראן נכנסה לסוריה – היא מצמצמת את כוחותיה שם ומפנה בסיסים". לפי אותם גורמים: "סוריה משלמת מחיר גדל והולך בשל הנוכחות האיראנית בשטחה, על מלחמה שאינה שלה. איראן הפכה מנכס עבור סוריה, לנטל. ישראל תגביר את הלחץ על איראן עד ליציאתה מסוריה".

בחצי השנה האחרונה נרשמה ירידה משמעותית בהיקף הברחות אמצעי הלחימה האיראניות לסוריה, בסיסים אירניים פונו מהמדינה ןחל צמצום משמעותי בהיקף נוכחות האיראנים בסוריה. כמו כן, בשנה החולפת נרשם זינוק משמעותי במספר התקיפות בסוריה שיוחסו לישראל לפי פרסומים זרים. רוב התקיפות התמקדו בנוכחות האיראנית בשטח ובמפקדות איראניות.

שר הביטחון, נפתלי בנט אמר היום כי "בשביל איראן, סוריה זו הרפתקה רחוקה 1,000 קילומטר מהבית, בשבילנו זה החיים. אנחנו הרבה יותר נחושים. חיילים איראניים שבאים לאדמת סוריה ופועלים בה, דמם בראשם. הם מסכנים את חייהם, משלמים בחייהם וימשיכו ביתר שאת. אנחנו לא נוותר ולא נאפשר הקמת בסיס איראני קדמי בסוריה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture