צילום: Ron Przysucha - מזכירות המדינה

פומפאו: "לישראל הזכות והחובה לקבל החלטה על ריבונות ביהודה ושומרון"

מזכיר המדינה האמריקני אמר בריאיון בעת ביקורו בישראל כי "ממשלת ישראל תחליט לגבי סיפוח, אם לבצע אותו וכיצד, וגם מתי יבוצע הסיפוח". פומפאו הוסיף כי יש סיכונים "אמיתיים" בשיתוף פעולה עם סין והיא מסכנת את אזרחי ישראל • האזינו לקטעים מהראיון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


פומפאו בראיון על הסיפוח. באדיבות 'כאן חדשות'

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו שסיים ביקור בזק בישראל במהלכה נפגש עם ראש הממשלה בנימן נתניהו ועם ראשי כחול לבן אומר כי "ממשלת ישראל תחליט לגבי סיפוח, אם לבצע אותו וכיצד, וגם מתי יבוצע הסיפוח. אני מקווה שהפלסטינים, שההנהגה הפלסטינית גם תבין שהחזון שלנו בנוגע לשלום טוב גם לאזרחים שלהם, לאזרחים הפלסטינים. אנחנו רוצים עתיד טוב יותר לישראלים ולפלסטינים".

בראיון מיוחד ל'כאן חדשות' נשאל האם הממשל האמריקני יתמוך בסיפוח ישראלי של שטחים בגדה המערבית גם אם הם יבחרו שלא ליישם חלקים אחרים בהסכם: "הצגנו את החזון שלנו לשלום לפני מספר חודשים, גם ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הכנסת גנץ קיבלו את התוכנית והסכימו לדון עם הפלסטינים בהתבסס עליה. הם עדיין מאמינים שהחזון הזה מתחשב ומעשי, ושהוא בסיס להמשך", השיב.

על ההתנגדות בקרב חלק מבכירי מערכת הביטחון, בעבר ובהווה, מהשלכות הסיפוח לשלום עם ירדן, השיב פומפאו: "איני מופתע שיש בישראל עמדות שונות בנוגע לסיפוח ואיך להתקדם בנושא הזה. העובדה שלכמה גנרלים יש דעה מסיומת כיצד צריך להתקדם לא מפתיע אותי. כך קורה גם בארצות הברית. זה הדבר הנהדר בדמוקרטיות. שיש הרבה קולות. נבחרה פה ממשלת אחדות, אני בטוח שממשלת האחדות הזאת תקבל החלטות טובות בנוגע לביצוע הסיפוח, ומעבר לכך, על איך להתקדם ולנסות להגיע למקום שממנו נוכל לפתור אחת ולתמיד את הסכסוך הארוך ששורר בין ישראל והעם הפלסטיני".

נתניהו ופומפאו בבלפור. צילום: Ron Przysucha – מזכירות המדינה

בראיון ל'ישראל היום' אמר כע לישראל תהיה "זכות וגם חובה" לקבל החלטה בעניין החלת הריבונות ביהודה ושומרון. לדבריו, הוא דן עם נתניהו וגנץ בדרכים שבהן הממשלה החדשה תוכל לקדם את תוכנית טראמפ לשלום. פומפאו הזכיר כי "הן נתניהו והן גנץ השמיעו דברי תמיכה בחזון טראמפ לשלום כאשר היו בוושינגטון", והביע תקווה שגם הפלשתינים "ינצלו את ההזדמנות", יצטרפו למהלך "וינהלו משא ומתן על בסיס התוכנית" משום שהחזון של טראמפ "משרת את האינטרסים שלהם".

"הייתה לנו שיחה על הדרכים להתקדם. הם יצטרכו למצוא את הדרך ביחד קדימה. הזכרתי להם שבסופו של דבר – מדובר בהחלטה ישראלית. תהיה להם גם זכות וגם חובה לקבל החלטה על האופן שבו הם מתכוונים לעשות את זה", אמר מזכיר המדינה. עוד הוסיף כי "דיברנו על הדרכים לקידום תוכנית השלום, חזון השלום של טראמפ. אנחנו דיברנו לא רק על סוגיית הסיפוח אלא על נושאים רבים אחרים שקשורים לכך – איך להתנהל מול כל הגורמים הקשורים לעניין, וכיצד ניתן לוודא שהמהלך נעשה בצורה הראויה כדי להביא לתוצאה בהתאם לחזון השלום".

פומפאו הבהיר כי חשוב בעיניו לפגוש את בכירי כחול לבן בגלל מרקם הקשרים בין המדינות. "היחסים הם עמוקים ורחבים, ובמהלך העשור האחרון נפגשתי עם מנהיגים ישראלים יוצאי דופן, חברי כנסת ואנשי עסקים בכירים מכל הגוונים. זה היה חשוב מאוד מבחינתי", אמר. לדבריו, ישנו משקל רב להגעתו לארץ ב"תקופה החשובה הזאת בהיסטוריה הישראלית כדי להזכיר להם את היחסים החשובים האלה, שאותם יש להמשיך ולפתח". את הפגישה עם מקבילו המיועד ח"כ גבי אשכנזי הגדיר פומפאו כ"מצויינת".


פומפאו בראיון על סין. באדיבות 'כאן חדשות'

בראיון ל'כאן חדשות' התייחס גם לנושא מרכזי נוסף שעלה בפגישה, והוא הבקשה האמריקנית לצמצם את שיתופי הפעולה המסחריים עם סין. לדברי פומפאו, יש סיכונים "אמיתיים" בשיתוף פעולה עם סין וכי סין מסכנת את אזרחי ישראל.

"אנחנו לא רוצים שלמפלגה הקומוניסטית הסינית תהיה גישה לתשתיות ישראליות, למערכות תקשורת ישראליות – כל דבר שמציב אזרחים ישראלים בסכנה, ולפיכך מסכן את היכולת של ארצות הברית לעבוד עם ישראל במשותף על פרויקטים חשובים. אנחנו חושבים שהסיכונים מאוד אמיתיים, ושיתפנו במידע בנושא כדי שיקבלו את ההחלטות בעצמם", אמר פומפאו.

השר האמריקני חשף כי הציג בפני ראש הממשלה מידע מודיעיני בנושא סין. ״יש לנו חששות בנוגע למעורבות הסינית, ועל כך דיברתי עם נתניהו״. פומפאו הוסיף כי התשובות שקיבל במהלך פגישותיו עם נתניהו ובכירים ישראלים נוספים סיפקו אותו, אך השיח בנושא נמשך. "אני חושב בכנות שכל העולם מבין מה קורה עם הקורונה. העולם ראה איך המפלגה הסינית לא שיתפה את המידע בנושא בזמן", אמר.

ב'חדשות 13' דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר לפומפאו במהלך ביקור הבזק שלו בישראל, כי ההתמודדות של חברה בבעלות סינית במכרז לבניית מתקן ההתפלה הגדול "שורק 2" הועברה לדיונים מחודשים בוועדה לפיקוח על השקעות זרות, כך לדברי פקידים ישראלים בכירים.

גנץ ופמפאו בפגישה בשגרירות. צילום: Ron Przysucha – מזכירות המדינה

מזכיר המדינה האמריקאי נפגש למשך 3 שעות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעונו בירושלים שאמר לו כי "אנחנו מעריכים מאוד את העובדה שזו נסיעתך הראשונה מזה זמן מה, והגעת עד לישראל לשש שעות. זאת עדות לחוזקה של הברית בינינו, למחויבותו של הנשיא טראמפ למדינת ישראל ולמחויבות שלך לישראל וליחסים בינינו. אני מודה לך על כך".

נתניהו הוסיף בפתח הפגישה כי "אני שוב מביע את הערכתי לעמדה הנחושה שהנשיא, אתה והממשל כולו נקטתם. ראשית, כשפרשתם מההסכם המסוכן עם איראן; שנית, כשפגעתם ישירות במוחות שמאחורי הטרור האיראני; ושלישית, כשהתמדתם בסנקציות נגד איראן, שלא חדלה לרגע מתכניותיה ופעולותיה התוקפניות נגד אמריקנים, ישראלים והאזור כולו. אני מבקש להביע את הערכתי על כך ולדון בדרכים להמשיך, במסגרת השותפות בינינו, להתמודד מול התוקפנות של איראן ולבלום אותה במזרח התיכון, בסוריה ובכל מקום".

"אנו עתידים להקים מחר ממשלת אחדות לאומית. אני חושב שזוהי הזדמנות לקדם שלום וביטחון על בסיס ההבנות שאליהן הגענו עם הנשיא טראמפ בביקורי האחרון בוושינגטון בחודש ינואר", המשיך נתניהו. עוד ציין כי "מחר נציין 72 שנים ליום שבו הכיר הנשיא טרומן במדינת ישראל הצעירה, וכן נציין שנתיים להחלטה היסטורית נוספת – ההכרה של הנשיא טראמפ בירושלים כבירת מדינת ישראל. זה ממחיש את השותפות האדירה בינינו, הידידות בינינו והאהדה ההדדית שבין העם הישראלי והעם האמריקני. ביקורך בישראל בעת הזאת הוא ביטוי רב עוצמה לכך, וברוח הזאת, אני מקבל אותך בברכה בירושלים".

פמפאו ממריא חזרה לארה"ב. צילום: מזכירות המדינה

פומפאו תקף בדבריו את איראן: "דיברת בחוכמה על איראן כמו שאתה תמיד עושה, הנשיא טראמפ עשה אותו דבר, הקמפיין שאנחנו חלק ממנו במטרה למנוע את היכולות של האייתולות להפיץ רוע כאן בישראל ובכל רחבי העולם, זה הצליח ואנחנו נמשיך בזה. יש עדיין עבודה לעשות בנושא הזה, כפי שאמרת – גם בזמן המגפה הזאת האיראנים משתמשים ביכולות של האייתולות להפיץ טרור בכל הכל העולם, אפילו כשאנשים בעולם סובלים, זה אומר לך על הרבה על הנשמה של האנשים שמובילים את המדינה הזאת".

מזכיר המדינה עקץ את סין ואמר לנתניהו כי "אתה שותף נהדר, אתה משתף מידע, לא כמו מדינות אחרות שמסתירים את המידע הזה, נדבר על המדינה ההיא גם". נתניהו צחק ואמר בתגובה כי "הדבר הכי חשוב זה בעצם להשיג את המידע הזה ואז לשתף". מזכיר המדינה השיב: "זה נכון, דמוקרטיות עושות את שניהם בצורה מעולה".

על עסקת המאה והחלת הריבונות הישראלית בבקעת הירדן וישובים היהודיים ביהודה ושומרון אמר כי "יהיה לנו הזדמנות לדבר על החזון לשלום, אנחנו כמה חודשים אחרי שאתה באתה לארצות הברית והנשיא טראמפ הכריז על החזון לשלום ואתה היית שם, יש לנו עבודה לעשות ואנחנו צריכים להתקדם עם זה, אני מצפה לזה".

אשכנזי ופמפאו בפגישה בשגרירות. צילום: אלעד מלכה

מאוחר יותר נפגש פומפאו עם יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ, שצפוי להתמנות לראש הממשלה החלופי ושר הביטחון. גנץ שוחח עם פומפאו אודות ההתפתחויות האזוריות, בדגש על הצעדים האחרונים שנוקטת איראן בנוגע לפרויקט הגרעין וניסיונות ההתבססות שלה בסוריה ובלבנון. עוד דנו השניים בתוכנית השלום של הנשיא טראמפ ובאפשרויות העומדות למימושה.

עוד נמסר מכחול לבן כי גנץ הודה לפומפאו על "עמידתה של ארצות הברית לצד ישראל במאבק מול הטרור העולמי ועל תמיכת הממשל הבלתי מסויגת במאמצים להגעה לשלום ולהסדרה אזורית. השניים סיכמו לפעול בשיתוף פעולה ובתאום למען הערכים המשותפים לשתי המדינות ובשם הידידות העמוקה וארוכת השנים שהן חולקות".

גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון בכיר כחול לבן ח"כ גבי אשכנזי, שצפוי להתמנות לשר החוץ, נפגש עם מקבילו המיועד. אשכנזי הודה לפומפאו על "עמידתם האיתנה לצד ישראל במאבק מול איראן ועל תמיכת הממשל האמריקאי במאמצים להגעה לשלום והסדרה איזורית". בכחול לבן ציינו כי הפגישה התקיימה לקראת כניסתו של אשכנזי לתפקיד שר החוץ. השניים סיכמו לפעול בשיתוף פעולה ובתיאום ולהמשיך לשוחח בהמשך.

צילומים: Ron Przysucha – מזכירות המדינה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture