צילום: פלאש 90

בכירים פלסטינים: "אבו מאזן מנסה להביא את גנץ אל שולחן המשא ומתן"

דיווח: אבו מאזן הנחה את ראשי מנגנוני הביטחון להפסיק מייד את התיאום עם ישראל. בכירים ברשות הפלסטינית העריכו כי מדובר במהלך סמלי בעיקרו. גורמים אחרים ברשות הפלסטינית טענו שבתוך ימים או שבועות אבו מאזן עשוי להתנער מההסכמים עם ישראל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אבו מאזן הנחה את ראשי מנגנוני הביטחון להפסיק מייד את התיאום עם ישראל – כך לדברי שצוטט ב'כאן חדשות'. לטענת הבכיר, גם שני האישים הפלסטינים הבכירים הנמצאים בקשר שוטף עם ישראל – חוסיין א-שייח ומאג'ד פרג' ראש המודיעין הפלסטיני – הונחו שלא להמשיך ולעמוד בקשר עמה. הוא אמר כי גורמים בישראל וגורמים בינלאומיים ניסו עד הרגע האחרון להניא את הרשות מלנקוט בצעד הזה, באמצעות מסרים שהעבירו אליה.

מקור אחר שנכח אף הוא בפגישה שהתקיימה אמש, סירב לומר האם יצאו בפועל הנחיות להפסיק את התיאום הביטחוני אך אמר ש"דבריו של אבו מאזן היו ברורים וראשי המנגנונים נכחו בפגישה ויודעים את המוטל עליהם". על פי הדיווח של גל ברגר, בישיבת ההנהגה הפלסטינית אמש השתתפו עשרות אישים פלסטינים ובהם חברי הנהגות אש"ף ופת"ח, ראש הממשלה הפלסטיני, ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ואחרים.

מנגד, ב'ישראל היום' דווח כי בינתיים, גם ברמאללה טרם הבינו את ההשלכות המעשיות של הכרזת אבו מאזן. לדברי בכירים במנגנונים הפלסטינים, ההנחיה שהגיעה מלשכת יו"ר הרשות היא לצמצם למינימום את התיאום הביטחוני עם ישראל, הנחיה שלטענת אותם בכירים הייתה קיימת עוד קודם לכן, ולמעשה מאז שהופסקו הסיורים המשותפים לפני יותר מ-20 שנה.

בכירים ברשות הפלסטינית צוטט בדווח של דניאל סיריוטי אמרו כי הם מעריכים שמדובר בהכרזות שנועדו לאוזניו של שר הביטחון הנכנס ומי שעתיד לכהן כראש הממשלה, בני גנץ: "אבו מאזן מנסה להביא את גנץ אל שולחן המשא ומתן. אין פה כוונה לפרק את הרשות הפלסטינית ולהחזיר את השליטה לידי ישראל, זה לא מהלך מעשי. גם אנחנו עדיין לא מבינים את משמעות ההכרזה בפועל".

ב'חדשות 13' דווח כי בכירים ברשות הפלסטינית טענו היום כי "ישראל אינה מקיימת את ההסכמים שהיא חתומה עליהם, ולכן גם הרשות רשאית לא לקיימם – ביטול ההסכמים יכול להיות מיידי, גם בתוך ימים או שבועות בהתאם לדאגה לרווחת העם הפלסטיני". עוד אמרו הגורמים כי "סיפוח הוא קו אדום שמפוצץ את כל האפשרויות לשלום. אף פלסטיני אינו יכול להסכים לסיפוח".

גורמים במערכת הביטחון שצוטטו הבוקר ב'וואלה' אמרו כי לא חל שינוי בתיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית. גורם ביטחוני העריך כי "סבירות נמוכה שאבו מאזן ישבור את כל הכלים וינתק מגע עם ישראל, מאחר שההסכמים משרתים את שני הצדדים". לדבריו, "אם אבו מאזן יחליט מחר להפסיק את הפעילות נגד חמאס ואת התיאום הביטחוני, הוא יהיה חשוף לפעילות חתרנית של הארגון, האויב המושבע שלו".

הגורם הוסיף: "יש גם הבנה בנוגע לאופן בו אבו מאזן אמר את הדברים והעיתוי. יכול מאוד להיות שהוא חושש מעצם הסיפוח ומודיע בפעם המי יודע כמה שהוא מניח את המפתחות. במבחן הזמן, יש פער גדול מאוד בין מה שאבו מאזן אמר לאורך השנים לבין מה שקרה בפועל. לראייה, התיאום הביטחוני בין מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לבין ישראל הוא יציב ויעיל".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן איים אמש לסגת מכל ההסכמים עם ישראל ועם ארצות הברית, כולל ההסכמים הביטחוניים, לקראת החלת הריבונות המסתמנת ביהודה ושומרון. בתום ישיבת ההנהגה הפלסטינית שהתכנסה ברמאללה ודנה בנושא, נקבע כי "אש"ף ומדינת פלסטין סיימו היום את כל ההסכמים עם ממשלות ישראל וארה"ב וכל המחויבויות הקשורות בהם, ובתוכם גם ההסכמים הביטחוניים".

בישיבת ההנהגה הפלסטינית אמר יו"ר הרשות כי על ישראל לשאת בכל האחריות לאוכלוסייה הפלסטינית מול הקהילה הבינלאומית ככוח כובש. בנוסף לכך, הודיע אבו מאזן כי הרשות "מטילה על הממשל האמריקני את האחריות לפשע נגד העם הפלסטיני, ורואים בו שותף לתוקפנות ולפגיעה בזכויות עמנו". הוא טען כי "עסקת המאה היא הבסיס להחלטת הסיפוח הישראלי, נתניהו שם את הסיפוח בראש סדר העדיפויות שלו בעקבות התכנית".

"סיפוח שטחים מהגדה המערבית לישראל הוא ביטול הסכם אוסלו", אמר אבו מאזן בתום דיון ברמאללה על צעדי התגובה לכוונת הסיפוח הישראלי העתידי. "על שלטון הכיבוש לשאת במלוא האחריות וההתחייבויות כלפי הקהילה הבינלאומית ככוח כיבוש. אנו לא מחוייבים עוד לביצוע ההסכמים עם ישראל, ובכלל זה הביטחוניים. אנו מדגישים את מחויבותנו לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני על בסיס פתרון של שתי מדינות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture