צילום : דוברות הכנסת - עדינה ולמן

נתניהו וגנץ נעדרו: החוק הנורבגי אושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את החוק הנורבגי, שיאפשר לשרים בממשלה להתפטר ולהכניס לכנסת חברים נוספים ממפלגותיהם. כעת ההצעה עוברת לוועדת חוקהלהכנה לקריאה שנייה ושלישית. ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי נעדרו מההצבעה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד הכנסת שמבקשת לעגן בהוראת קבע, בשינויים מסוימים, את הוראת השעה שחוקקה בכנסת העשרים המאפשרת לשר או לסגן שר להתפטר מהכנסת לתקופת כהונתו ברשות המבצעת ולחזור לכהן בכנסת אם יחדל לכהן ברשות המבצעת. החוק עבר ברוב של 64 בעד 38 נגד והוא יועבר לוועדת חוק חוקה ומשפט. כמו כן עברה ההצעה המשלימה ברוב של 61 בעד ו-30 נגד. ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ נעדרו מההצבעה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת תיקון זה היא להתיר לחבר הכנסת שמכהן כשר או כסגן שר להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן בתפקידו ברשות המבצעת, בראש ובראשונה כדי להבטיח כי לסיעות הקואליציה יהיו מספיק חברי הכנסת שיכולים להתמקד בעבודה הפרלמנטרית. יש בכך כדי לשפר את עבודת הכנסת ואת הייצוג של הציבור בדיונים בכנסת ובוועדותיה, וכן לאפשר למספר לא מבוטל של שרים וסגני שרים להתמסר לעבודתם ברשות המבצעת".

"מוצע אפוא כי בכל סיעה יוכלו להפסיק את כהונתם בין חבר כנסת אחד לחמישה חברי הכנסת כפועל יוצא של גודל הסיעה ומספר חברי הכנסת הנמנים עם הסיעה שאינם שרים או סגני שרים. כמו כן מוצע לקבוע מנגנון לחזרתו המיידית ובלא תנאי לכנסת של חבר הכנסת שחברותו נפסקה בשל התמנותו לשר או לסגן שר מייד עם תום כהונתו ברשות המבצעת בתקופת כהונתה של הכנסת שבה נבחר".

חבר הכנסת רם שפע מכחול לבן אמר בתחילת הדיון כי "החוק המוצע יחזק את כנסת ישראל ויעזור לחברי הכנסת למלא את תפקידם בוועדות כמו שצריך". באופוזיציה תקפו את שפע והצעת החוק בחריפות: "זה חוק חפ-לפ", אמר ח"כ סגלוביץ' מיש עתיד. "מטרתו למלא את הכנסת כי נגמרו לכם האנשים".

ח"כ תמר זנדברג: "הכנסת הזו עסוקה רק בעצמה. רק בעוד משרדים, ג'ובים, שרים וסגני שרים שלכנסת כבר לא נשאר כלום. כחול לבן צריכים את הנורווגי כמו אוויר לנשימה פשוט כי אחרת אין להם מי שיעבוד פה אז הם מכרו את הכנסת לליכוד. זה הדיל האמיתי – סיפוח תמורת חוק נורווגי. אתם מעבירים היום חוק נורווגי בשביל להתעורר עם חוק דרום אפריקאי, עם אפרטהייד".

ח"כ מיקי לוי: "עשיתם חוק מישמש כי חסרות לכם חברי לשעבר מכחול לבן ידיים עובדות. חברות כנסת שיכנסו לא מכירות את הכנסת והן יהיו יושבות ראש ועדה. זה חוק ג'ובים. זה חוק ללא סעיף תקציבי, זה לא קרה פה מעולם. אלה 15 חברי כנסת מיותרים".

ח"כ קארין אלהרר: "זה חוק ישראבלוף. אם הייתם מוותרים על מספר שרים היו יותר חברי כנסת. אתם שוב פעם משנים חוקי יסוד בשביל סידור עבודה, תחוקקו את זה אבל בהוראת שעה ואל תמשיכו להתעלל בחוקי יסוד".

ח"כ עודד פורר: "בתור ילד חלמתי על ראש ממשלה חליפי או משרד למשאבי מים ואם זה לא היה עצוב היינו צוחקים. אתם מקימים כאן ערמה של משרדים מיותרים עם עלויות מיותרות ואחרי שבחרתם לייצר תפקידים לעשרות שרים וסגני שרים אז אתם אומרים שמישהו אחר יעשה את עבודתכם בכנסת. אתם מגיעים עם חוק מנותק שהוא חלק מתוכנית ההתנתקות של הממשלה מאזרחיה".

ח"כ יאיר גולן: "כדי לממש שחיתות ציבורית אנחנו רומסים חוקי יסוד, אין שום דיון מהותי, הכל קומבינה. אנחנו מעבירים חוקים ציניים ומיותרים במסווה של סדרי שלטון תקינים. לצערי כנסת ישראל נמצאת בשפל של כל הזמנים כי מה שאנחנו עושים כאן יזכר לדראון עולם".

ח"כ איילת שקד: "בחוק הנורבגי יש הגיון תמכנו בו בכנסת הקודמת, זה טוב ששרים יתפטרו ויכנסו עוד חברי כנסת כי צריך עוד כוח עבודה. אך צריך גם לומר האמת, בממשלה המנופחת הזו יש הרבה מאוד משרדים מיותרים. קראתי היום שיהיה משרד בממשלה שיקרא "משרד למשרדים קטנים" ,זה היה נראה לי מוזר שאלתי את אחד מהשרים האם באמת יהיה משרד לענייני משרדים קטנים אז הוא אמר לי 'לפנות לשר לעינייני שמות מוזרים'. זה מה שקורה מהרכבת הממשלה הזו".

ח"כ רם שפע סיכם את הדיון ואמר: "אתם צועקים כמה צריך לדאוג לעסקים הקטנים ולענפים שנמצאים בקריסה אבל 4 הצעות האי אמון שהגשתם מבקשות להפיל את הממשלה ולהוציא אותנו לבחירות. יש מצוקה בתרבות, בחינוך ומציאות הקורונה יצרה אלימות בלתי נסבלת בתא המשפחתי ואנו צריכים לוודא שהמציאות בכל הנושאים הללו משתנה ולשם כך צריך להקים ממשלה".

ועדת החוקה אישרה את החוק הנורבגי לקריאה ראשונה – ההצבעה במליאה עוד היום

משרד האוצר על החוק הנורבגי: עלות שנתית של מיליון וחצי ש"ח לכל ח"כ

ברוב של 66 ח"כים: מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק הנורבגי

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture