Miriam Alster/Flash90

לקראת החלת הריבונות: ראש המוסד ישוחח עם ראשי מדינות ערביות

דיווח: ראש המוסד ישוחח עם בכירים במצרים, ירדן ומדינות ערביות נוספות לקראת מימוש החלת ריבונות, במטרה להבין כיצד המדינות רואות את הצעד ובניסיון לרכך את תגובתן הצפויה. כהן משמיע בדיונים סגורים ההערכות אופטימיות לגבי ההשלכות למהלך

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש המוסד יוסי כהן ישוחח עם בכירים במדינות ערביות לקראת מימוש התוכנית להחלת ריבונות בבקעת הירדן והישוביים היהודיים ביהודה ושומרון – כך דווח ב'כאן חדשות'. בין היתר ישוחח עם בכירים במצרים, ירדן ומדינות ערב נוספות. מטרת השיחות היא להבין כיצד המדינות רואות את הצעד של החלת הריבונות, לצד ניסיון לרכך את תגובתן הצפויה.

על פי הדיווח של רועי שרון, ייתכן שבהמשך ייפגש ראש המוסד עם המנהיגים של אותן מדינות. יש לציין כי כהן נהנה מקשרים טובים בזירה הבין לאומית, ובפרט במדינות המזרח התיכון. עוד דווח כי בעוד שראש שב"כ נדב ארגמן והרמטכ"ל אביב כוכבי מעריכים כי החלת הריבונות תוביל בסיכוי גבוה להסלמה, ראש המוסד משמיע בדיונים סגורים ההערכות הרבה יותר אופטימיות.

גורם אמריקני צוטט ב'כאן חדשות' אומר בעקבות מאמרו של השר באיחוד האמירויות ושגריר המדינה בוושינגטון, יוסף אל-עוטייבה, נגד החלת הריבונות כי "יש לו אמינות. דיפלומט פרגמטי, הגיוני. המסר הזה יתפוס לא רק את הישראלים, אלא גם אצל בכירים אמריקאים פרו-ישראלים שפעלו לקשרים חמים יותר בין ישראל לעולם הערבי".

ב'חדשות 12' דווח כי מדינות המפרץ העבירו מסר לבית הלבן לפיו "אור ירוק לסיפוח ישראלי יפגע קשות במאמצים של הממשל לרתום את מדינות המפרץ לתכנית השלום של הנשיא טראמפ ויגרום להם לקחת צעד לאחור". מדינות המפרץ הבהירו בפני הבית הלבן שמהלך כזה לא רק יפגע קשות ביחסים אלא ישים סוף לניסיונות להתקרבות פומבית בין ישראל, שכולל אפשרות לחתום על הסכמי אי-לוחמה.

ב'חדשות 13' דווח כי המיליארדר הישראלי-אמריקני חיים סבן ייעץ וסייע לשגריר איחוד האמירויות בוושינגטון לגבי המאמר שפורסם נגד כוונת ישראל להחיל ריבונות ביהודה ושומרון. על פי הדיווח, אל-עוטייבה פנה לאחרונה לסבן כדי להתייעץ איתו כיצד ניתן להעביר מסר לדעת הקהל הישראלית נגד "הסיפוח". סבן ואל-עוטייבה מיודדים שנים רבות ואל-עוטייבה הופיע כמה פעמים בשנים האחרונות בפורום סבן בוושינגטון.

בתחילה שקלו באיחוד האמירויות לפרסם את המאמר בניו יורק טיימס או בוושינגטון פוסט אך סבן הדגיש בפני השגריר של איחוד האמירויות כי מסר לציבור הישראלי חייב לעבור בעברית דרך כלי תקשורת ישראלי גדול. סבן הכניס לסוד העניינים את יועץ התקשורת שלו משה דבי. האחרון החל לעבוד מול בכירים באיחוד האמירויות לגבי כלי התקשורת שבו יפורסם המאמר ועיתוי הפרסום.

על פי הדיווח של ברק רביד, לפני שבוע פנה דבי לעורך ידיעות אחרונות נטע לבנה ועדכן אותו על המאמר הצפוי. הנושא נשמר בחשאיות ומידור רב גם בתוך ידיעות אחרונות. בשבוע האחרון השתנה נוסח המאמר כמה פעמים והוא לבסוף תורגם לעברית, עבר תיאום אחרון מול שגריר איחוד האמירויות ופורסם כאמור הבוקר בידיעות אחרונות.

דובר משרד החוץ ליאור חייט הגיב למאמר של בכיר האמירויות וכתב בטוויטר כי זאת "הפתעה נעימה לקרוא ציוץ בעברית. ישראל מושיטה ידה לשלום עם כל שכניה מאז הקמתה. השלום הוא הזדמנות גדולה למזרח התיכון כולו, ופוטנציאל עצום לכולנו. תוכנית השלום האמריקאית היא נקודת פתיחה אמיתית לצעוד אל עבר החזון הזה ביחד".

כזכור, השר באיחוד האמירויות ושגריר המדינה בוושינגטון, יוסף אל-עוטייבה, פרסם ביום שישי מאמר מיוחד ב'ידיעות אחרונות' נגד החלת הריבונות וטען ישראל לא תרוויח מהמהלך כשהוא מזהיר כי הדבר יפגע במאמצי הנורמליזציה עם העולם הערבי: "עד לזמן האחרון דיברו מנהיגים ישראלים בהתלהבות על נורמליזציה ביחסים עם איחוד האמירויות הערביות ומדינות ערביות נוספות. אבל דיבורים אלה עומדים בסתירה לתוכנית הסיפוח הישראלית".

"בהיותה פעולה חד-צדדית ומחושבת, הכרזה על סיפוח מהווה השתלטות לא חוקית על אדמה פלסטינית. היא מתריסה נגד הקונצנזוס הערבי – ולמעשה גם הבינלאומי – בנוגע לזכות הפלסטינית להגדרה עצמית. היא תצית אלימות ותעורר את הקיצונים. היא תשלח גלי הדף ברחבי האזור. והיא בעיקר תשפיע על ירדן, אותה ירדן שמהיציבות שלה – שלעיתים מתקבלת כדבר מובן מאליו – מרוויח האזור כולו ומרוויחה ישראל במיוחד".

השר הבכיר הוסיף כי, "במשך שנים גילתה איחוד האמירויות תמיכה בלתי נלאית בשלום במזרח התיכון. קידמנו מעורבות וצמצום סכסוכים, עזרנו ליצור תמריצים – גזרים במקום מקלות – ומיקדנו את תשומת הלב שלנו בדברים שיכולים להועיל לכל הצדדים. התנגדנו באופן עקבי ופעיל לאלימות מכל הצדדים: הגדרנו את חיזבאללה "ארגון טרור", הוקענו את ההסתה של חמאס וגינינו את הפרובוקציות הישראליות. ובכל העת הזו נותרנו תומכים נלהבים של העם הפלסטיני וחסידים ותיקים של יוזמת השלום הערבית".

"ניהלנו דיפלומטיה שקטה ושלחנו מסרים פומביים מאוד כדי לשנות את הדינמיקות ולקדם את האפשרי. הייתי אחד משלושת השגרירים הערבים בחדר המזרחי בבית הלבן כשהנשיא טראמפ חשף את תוכנית השלום שלו בינואר. עבדתי צמוד גם עם ממשל אובמה, כולל על תוכנית לצעדים לבניית אמון שהייתה מעניקה יתרונות משמעותיים לישראל – בדמות קשרים משופרים עם מדינות ערב – בתמורה לאוטונומיה גדולה יותר והשקעה בפלסטין", דבריו של יוסף אל-עוטייבה.

לסיום כותב שר המדינה באיחוד האמירויות הערביות ושגריר האיחוד בוושינגטון כי, "באיחוד האמירויות, ובחלק גדול מהעולם הערבי, היינו רוצים להאמין שישראל היא הזדמנות, לא אויב. אנו ניצבים בפני יותר מדי סכנות משותפות ורואים את הפוטנציאל הענק לקשרים חמים יותר. החלטה של ישראל לספח תהיה סימן שאי-אפשר לטעות לגביו באשר לשאלה האם היא רואה את הדברים באותו אופן".

הסתיימה פגישת נתניהו וגנץ עם השגריר פרידמן – דיווח: ימשיכו את הדיון מחר

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture