העליון בארה"ב נגד טראמפ: אסר לבטל את התכנית לדחיית גירוש ילדי מהגרים

השופטים בוושינגטון ביטלו את תוכניתו של הנשיא לגנוז חקיקה מתקופת אובמה, שסיפקה הגנה מפני גירוש למהגרים קטינים. טראמפ ועם: "מדובר בפסיקה נוראית וטעונה פוליטית, זה ירי מרובה ציד לפרצוף של האנשים שגאים לקרוא לעצמם שמרנים או רפובליקנים"

בית המשפט העליון של ארצות הברית הנחית היום (חמישי) מכה נוספת על הנשיא דונלד טראמפ, אחרי שחסם את קידום ביטולה של תכנית שנועדה למנוע גירוש מאות אלפי מהגרים. אלו המהגרים המכונים "החולמים", שנכנסו לארצות הברית בצורה לא חוקית בתור ילדים וזכו להגנה תחת תכנית DACA שיישם הנשיא הקודם ברק אובמה הדמוקרטי. יורשו הרפובליקני ניסה לבטל אותה כבר ב-2017.

בפסק הדין נאמר כי הממשלה לא הצליחה לתת הצדקה נאותה לסיום התוכנית הפדרלית, וכי הממשל יכול לנסות שוב לסגור אותה על ידי הצעת הסבר מפורטת יותר על פעולתה, אך ייתכן שהבית הלבן לא ירצה לסיים תוכנית כה פופולרית בעיצומה של קמפיין נשיאותי. מבית המשפט נמסר כי המחלקה לביטחון פנים לא פעלה כראוי כאשר הורה על סיום התוכנית בשנת 2017.

טראמפ התייחס לפסיקות האחרונות וכינה אותן בטוויטר "יריות המכוונות אל עבר האנשים שמגדירים עצמם שמרנים או רפובליקנים". הנשיא לשעבר ברק אובמה שיבח את פסיקת העליון, ודחק להצביע לג'ו ביידן בבחירות. "היום אני שמח בשביל ילדי המהגרים הבלתי חוקיים, בשביל משפחותיהם ובשביל כולנו. אולי אנו נראים שונים והגענו מכל מיני מקומות, אבל מה שהופך אותנו לאמריקנים זה האידאלים המשותפים שלנו".

בית המשפט, שבו יש כעת דווקא רוב שמרני, הרצוי מבחינת טראמפ, הכריע בעניין על חודו של קול: 5 מול 4. ההחלטה למנוע את ביטול התוכנית התקבלה הודות להחלטתו של נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס, הנחשב דווקא לאיש המחנה השמרני, להצטרף לארבעת השופטים הליברלים בבית המשפט. חמשת השופטים קבעו יחד כי התנהלותו של ממשל טראמפ בעניין זה הייתה "שרירותית וגחמנית".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו