Sraya Diamant/Flash90

דריכות לקראת הדיון בבית הלבן – כאלף מחוקקים אירופיים במכתב נגד ישראל

אדריכלי תוכנית השלום של הממשל האמריקני צפויים להכריע היום בסוגיית הריבונות ובהיקפה • חברי פרלמנט אירופים מאיימים כי להחלת ריבונות יהיו "השלכות הולמות" • מועצת הביטחון של האו"ם תדון היום בתוכניות הישראליות ביהודה ושומרון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בבית הלבן שבוושינגטון צפוי להיערך היום דיון מכריע בסוגיית הריבונות הישראלית והיקפה בשטחי יהודה, שומרון והבקעה. במפגש צפויים להשתתף חתנו של נשיא ארה"ב ג'ארד קושנר, יועצו אבי ברקוביץ', שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן וייתכן שגם הנשיא טראמפ עצמו.

בישיבה תידון השאלה אם לתת לישראל אור ירוק להרחיב את ריבונותה אל חלקים ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן, בהתאם לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ. השגריר פרידמן צפוי לדווח כי ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ לא הצליחו לגבש מתווה מוסכם להחלת הריבונות. אשר על כן, הממשל הוא זה שיקבל את ההחלטה אם לאשר לישראל לבצע את הצעד ובאיזה היקף.

יועציו של הנשיא ישקלו את ההשלכות האזוריות והבינלאומיות הצפויות מהצעד ההיסטורי, ובפרט אם הוא צפוי לערער את הביטחון ולפגוע ביציבותה של ירדן המודאגת. ב'ישראל היום' דווח כי חרף ההצהרות הפומפוזיות של החודשים האחרונים, הן נתניהו והן בכירים במערכת הביטחונית־מדינית מעריכים כי לסיפוח יהיו תגובות קשות בשלב הראשון, אך בטווח הארוך ההתקרבות בין ישראל למדינות ערב לא תיפגע.

אלף מחוקקים אירופיים נגד הריבונות: השפעות חמורות על תהליך השלום הישראלי-פלסטיני"

בתוך כך, יותר מאלף חברי פרלמנט אירופים חתמו על מכתב התנגדות לצעדי "הסיפוח" הישראליים, והביעו דאגה עמוקה להשלכות שזה יביא עמו. עוד הזהירו הכותבים שסיפוח ישראלי בשטחים עלול לערער את היציבות באזור, ויאתגר את העקרונות הבסיסיים ביותר שמנחים ביחסים הבינלאומיים שבין מדינות.

במסמך קוראים חברי הפרלמנט לישראל לחזור בה מהתוכנית להחלת ריבונות ומאיים כי לצעד כזה יהיו "השלכות הולמות". המכתב, שנשלח לשרי החוץ האירופים, מזהיר ש"סיפוח חד צדדי של שטחים בגדה המערבית יהיה קטלני לסיכויי השלום בין ישראל לפלסטיניים, ויאתגר את הנורמות הבסיסיות שמגדירות יחסים בין-לאומיים".

במכתב צוין כי תוכנית טראמפ מקדמת "שליטה ישראלית קבועה על מקטעים של טריטוריה פלסטינית, שתשאיר את הפלסטינים ללא ריבונות, ותתן לישראל אור ירוק לספח באופן חד צדדי חלקים נרחבים בגדה המערבית". כמו כן, נכתב שלאפשר לסיפוח לעבור "ללא אתגרים", יעודד מדינות אחרות עם דרישות טריטוריאליות "להתעלים מעקרונות בסיסיים של החוקר הבינ"ל".

סך הכול, המכתב נחתם על ידי 1,080 חברי פרלמנט מ-25 מדינות, המזהירים מפני ההשלכות על היציבות באזור. בין החותמים: בכירים לשעבר במפלגה השמרנית בבריטניה, נציב האיחוד האירופי לשעבר ושרים לשעבר בבריטניה. יותר מ-240 מהחותמים הם מחוקקים מבריטניה, בהם 35 מחוקקים פעילים במפלגת הלייבור הבריטית חתומים על המכתב.

בשאר מדינות האיחוד האירופי, השמות הבולטים הם: יו"ר ועדת החוץ והביטחון בצרפת, סגן נשיא הפרלמנט האירופי וכן ראש הממשלה הנכנס של אירלנד, מייקל מרטין. ארגון החותמים על המכתב לכדי קריאה משותפת התבצעה על ידי מי ששימש בעבר יו"ר הכנסת בישראל, אברהם בורג, ו-3 דמויות ציבוריות נוספות התומכות בפתרון 2 המדינות.

דרישה באיחוד האירופי: "לחדש דיאלוג עם ישראל"

מנגד, במהלך חסר תקדים, שיגרו מעל ל-100 פרלמנטרים ממדינות האיחוד האירופי ומישראל מכתב משותף לנציב העליון לענייני חוץ והגנה של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, ובו קריאה לאיחוד האירופי לחדש בהקדם את הדיאלוג בין האיחוד וישראל בדרג מיניסטריאלי, שהוקפא לפני שמונה שנים כמחאה על מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים והקיפאון בתהליך השלום.

ב'ישראל היום' דווח כי החתומים על המכתב קוראים לבורל לנקוט בצעדים מידיים לחידוש פעילותה של מועצת האסוציאציה המשותפת לאיחוד ולישראל, לרגל יום השנה ה-25 לכינונה שיחול בחודש הבא. במכתב צוין שהבחירות האחרונות לכנסת והקמתה של ממשלה חדשה בישראל מהוות הזדמנות לחדש את הדיאלוג הפוליטי בין שני הצדדים בדרג הגבוה ביותר.

מזכ"ל האו"ם: "סיפוח בגדה המערבית – נגד החוק הבינלאומי"

המזכיר הכללי של האו"ם אנטוניו גוטרש הביע תקווה כי ישראל "תשמע לקולות הבינלאומיים", ולא תספח שטחים בגדה המערבית, במהלך שיפגע לדבריו בפתרון שתי המדינות. בריאיון לסוכנות הידיעות AP אמר גוטרש כי האו"ם מעביר באופן עקבי את המסר כי סיפוח מנוגד לחוק הבינלאומי, והוא יערער ויגרום לחוסר יציבות בכל האזור.

מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום לדיון בנושא המזרח התיכון. ברקע השיח הבינלאומי סביב כוונותיה של ממשלת ישראל להתחיל בדיון בנושא החלת הריבונות, מתכונת הדיון השתנתה והוא לא יהיה סגור רק לחברות המועצה. בהתאם, בדיון יישתתפו שרי חוץ של חלק מחברות המועצה, מזכ"ל הליגה הערבית וכן שגריר ישראל ושר החוץ הפלסטיני.  

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, אמר לקראת הדיון כי "אנו בשיח מתמיד עם הקהילה הבינלאומית אך כל החלטה בנושא הריבונות תתקבל רק בממשלת ישראל". בריון ל'כאן רשת ב' הוסיף דנון כי "הדיון אמור היה להיות פורמלי אך בגלל נושא החלת הריבונות הפך למשמעותי. אנחנו נערכים לדיון סוער, ואני אביע את עמדתנו לגבי הזכות שלנו להחליט לגבי הריבונות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מי הם בכלל שידברו מגד ישראל? הם יגידו לנו מה לעשות?! אנחנו פעם אמרנו להם מה לעשות? שיהיו בשקט! חצופים!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture