צילום: בית הדין הבינלאומי בהאג

בתוך ימים: ישראל נערכת להחלטת בית הדין בהאג על פתיחת חקירה

בישראל נערכים לפרסום החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג על פתיחת חקירה על פשעי מלחמה בשטחים - בתוך ימים. ‏על פי אינדיקציות שהגיעו לגורמים בישראל, שופטי בית הדין אמורים למסור בקרוב החלטה האם יש להם סמכות לדון בנושא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בישראל נערכים לקראת פרסום החלטת השופטים בבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, שיכריע אם יש לו סמכות שיפוט נגד ישראל – כפי שקבעה התובעת הראשית בבית הדין פאטו בנסודה. כך צוטט היום (חמישי) בכיר ישראלי ב'כאן חדשות'.

ההחלטה צפויה להתפרסם בימים הקרובים, וייתכן כי אף בסוף השבוע – באמצעות צוות בין-משרדי של המטה לביטחון לאומי, משרד המשפטים, משרד החוץ, ומחלקת הדין הבין-לאומי בפרקליטות הצבאית. גורמים ישראליים מבססים את ההערכה, בין היתר, על העובדה שבית הדין יוצא לחופש באמצע החודש הבא.

גורמים מדיניים מסרו בתגובה כי "ישראל הוזמנה להגיב, אבל מתוך עמדה עקרונית שאין לבית הדין סמכות, לא השתתפה בהליך". עוד הוסיפו: "להזכיר שעמדת המדינה פורסמה בדצמבר 2019 במסמך היועץ המשפטי לממשלה".

חוות דעתו של היועמ"ש מנדלבליט – מומחה למשפט בינלאומי – מבהירה כי בית הדין משולל סמכות שיפוט לקיים הליכים מכמה סיבות: רק מדינות ריבוניות יכולות להקנות לבית הדין סמכות שיפוט פלילית. הרשות הפלסטינית, באופן מובהק, אינה עומדת בתנאים לקיומה של מדינה בהתאם למשפט הבין-לאומי ולאמנה שמכוחה הוקם בית הדין . לדברי בכירים, אם אין סמכות משפטית – הסכסוך צריך לעלות לדיון רק במישור הפוליטי. הטענה שהפלסטינים הצטרפו כביכול לבית הדין היא נימוק טכני ואינו יכול לשמש תחליף למבחן מהותי של הקניית סמכות פלילית לבית הדין על-ידי מדינה ריבונית עם שטח מוגדר.

בנוסף, הפלסטינים, בפנייתם לבית הדין, מבקשים לפרוץ את המסגרת המוסכמת בין הצדדים ולדחוף את בית הדין להכריע בשאלות פוליטיות שצריכות להתברר במשא ומתן ולא בהליך משפטי פלילי. לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה – ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים. "זהו נסיון של הפלסטינים לגרור את בית הדין לנושא פוליטי שאינו בסמכותו ולערוך פליליזציה של הסכסוך", אמרו גורמים המעורים בנושא.

חוות דעתו של היועמ"ש

כזכור, התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, הודיעה לפני כחצי שנה כי קיימת עילה לפתוח בחקירה בעקבות חשד לביצוע פשעי מלחמה על ידי ישראל בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. "לאחר הערכה עצמאית ואובייקטיבית של כל המידע הזמין למשרדי, החקירה הראשונית לסוגיית המצב הפלסטיני הוכרעה בהחלטה כי כל הנתונים עומדים בכל הקריטריונים לפתיחה בחקירה תחת אמנת רומא", הסבירה.

עם זאת, התובעת נמנעה מפתיחה בחקירה באופן מיידי, וביקשה משופטי בית הדין הבינלאומי חוות דעת שתאשרר את הסמכות שלה לפתוח ב"חקירה מלאה" בתוך 120 יום. "ביקשתי אישור ש'הטריטוריה' שבה בית הדין יכול להפעיל את סמכותו, ושבה אוכל למקד את חקירתי, כוללת את הגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, ואת עזה". לדבריה, קביעה כזו דרושה עבורה כדי להחליט מה יהיה היקף החקירה ועל איזה שטחים היא תחול.

 

נתניהו: "בית הדין בהאג הפך סופית לנשק במלחמה הפוליטית נגד ישראל"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture