כוכבי וכהן. צילום: דובר צה"ל

חילוקי הדעות נחשפים: הרמטכ"ל וראש המוסד הציגו עמדות שונות לקיבנט

כשבוע לפני המועד שקבע נתניהו להחלת הרבינות, ראשי מערכת הביטחון התכנסו לדון בהשלכותיו • הרמטכ"ל וראש אמ"ן הזהירו מעימות צבאי עם עזה - ואפילו מאפשרות של חזרת פיגועי ההתאבדות • ראש המוסד הרגיע: לא מסכים עם תרחישי האימים הקיצוניים‎

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לראשונה מאז הרכבת הממשלה קיים אתמול (רביעי) הקבינט המדיני-ביטחוני דיון סביב סוגיית החלת הריבונות וההשלכות שלו אל מול הגזרות השונות. בדיון נכחו כלל ראשי מערכת הביטחון: הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש אמ"ן תמיר הימן, ראש השב"כ נדב ארגמן וראש המוסד יוסי כהן, שנשלח לאחרונה אל מלך ירדן עבדאללה כדי לנסות ולהרגיע את הירדנים.

בתוך החדר, כך על פי מספר שרים שנכחו בדיון, בולטים וצפים חילוקי הדעות בין ראשי מערכת הביטחון לגבי ההשפעה של החלת הריבונות. הרמטכ"ל וראש אמ"ן הציגו לשרי הקבינט את תרחיש המחמיר היותר, וראש המוסד עם התרחיש המקל ביותר. בתווך ראש השב"כ נדב ארגמן שקרוב יותר לתרחיש הצה"לי – כך דווח הערב ב'חדשות 12'.

הרמטכ"ל טען בדיון, כך על פי השרים שהשתתפו בו, שהחלת הריבונות עלולה להוביל לעלייה חדה במספר הפיגועים, לפיגועי ירי נגד חיילים ואזרחים, וייתכן גם לחזרה של פיגועים שכמעט שכחנו שקיימים כמו פיגועי התאבדות. כוכבי אמר שלהערכת צה"ל הסיפוח יוביל להפרת הפסקת האש בעזה שעלולה להסתיים בעימות צבאי, הוא וראש אמ"ן הוסיפו שלהערכתם גזרת איו"ש לא תישמר שקטה.

כשרשות הדיבור עברה לראש המוסד התברר שהארגון שלו מתכונן לתרחיש הרבה פחות חמור, עד כדי כך שלפי שרים שנכחו בדיון ראש המוסד לא רק שלא קיבל את תרחישי האימים שצה"ל הציג, אלא אמר דברים חריפים שמהם היה ניתן להבין שהוא סבור שהחלת הריבונות לא תוביל לאלימות בצורה רחבה, לא לאינתיאפדה שלישית ולא לעימות צבאי עם עזה. "אינני מקבל את הטענה שהסיפוח יוביל בהכרח לתגובות אלימות".

בין שתי העמדות האלה, ראש השב"כ נדב ארגמן, שלפי השרים ההערכה שלו להשלכות החלת הריבונות הייתה קרובה יותר לרמטכ"ל, הוא סבר שתהיה תגובה, אבל הקפיד לציין שהמצב הכלכלי בשטחים הוא סך הכול טוב, והוא לא מזהה אינטרס לשבור את הכלים. בפורומים אחרים, הוא דווקא נשמע חריף יותר.

שני שרים שהשתתפו בדיון אמרו ל'חדשות 12' כי "כבר הרבה זמן שצה"ל, שב"כ והמוסד לא הציגו בקבינט הערכות מצב כל כך סותרות. זה נראה שאין הומוגניות בחשיבה, לא במודיעין וגם לא בתובנות".

ירון אברהם שפרסם את הדברים דיווח מאוחר יותר כי ‏גורמים ביטחוניים התייחסו לדברים ואמרו כי "לראש המוסד אין כל יכולת הערכה בנושא הפלסטינים. בדיונים הביטחוניים שנערכים בשבועות האחרונים, המוסד מתמקד בתרחישים של החלת הריבונות על היחסים במדינות ערב. ההערכה שלו בתחום הפלסטינית אינה רלבנטית".

בלשכת ראש הממשלה ובשב"כ מסרו בתגובה: "איננו מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים". מצה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל לא מתייחס להערכות המובאות בפני הדרג המדיני בפורום סגור וסודי. מצער וחמור ביותר כי דיונים סגורים מודלפים לתקשורת. צה"ל הציג וגם נערך למגוון תרחישים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את ההדלפות ואמר כי "אני רואה בחומרה רבה את ההדלפות מהקבינט המדיני-ביטחוני. נפעל כדי למגר תופעה פסולה זו". ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, אמר כי "ההדלפות מהקבינט המדיני ביטחוני הן תופעה פסולה וחמורה. אם גורמי הביטחון לא יוכלו להציג את עמדותיהם ואת כלל המידע הרלבנטי לדרג המדיני באופן חופשי, זוהי פגיעה אמיתית בביטחון המדינה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הזוי שדיונים וחילוקי דעות מסוג זה מופצים בתקשורת. הפלסטינים כמובן נחשפים לכל זה ופוטנציאל הנזק גדול.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture