תת אלוף במיל השכל מפגין נגד נתניהו. צילום ארכיון מתוך הטוויטר שלו

תת אלוף במיל' נעצר אתמול בהפגנה מול בית רה"מ – מאות מפגינים לשחרורו

המשטרה עצרה אתמול בכיר לשעבר בחיל האוויר שהיה ממארגני הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים שכלל חסימות כבישים, והוא מסרב להשתחרר בתנאים מגבילים. השר אוחנה: "לא תהיה סובלנות לחסימות כבישים". גנץ: "יש לשחרר את העצורים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מאות בני אדם הפגינו ביום שישי מול מעון ראש הממשלה בירושלים במסגרת מחאת "הדגלים השחורים" נגד שחיתות שלטונית. המשטרה עצרה שישה מפגינים. אחד העצורים הוא מוביל המחאה, תת-אלוף במילואים אמיר השכל, ראש להק כוח אדם לשעבר בחיל האוויר וכיום חוקר שואה. השכל נותר במהלך השבת במעצר לאחר שסירב לתנאי השחרור שהוצגו לו.

כאלף בני אדם משתתפים הערב במחאת "הדגלים השחורים" מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, במקביל לעשרות צמתים מרכזיים ברחבי הארץ. המפגינים להתפטרותו של נתניהו, פתיחת חקירת פרשת הצוללות, וכן לשחרורו של בכיר חיל האוויר לשעבר ואחד ממובילי המחאה, תא"ל (במיל') אמיר השכל, שנעצר כאמור אמש כשהפגין נגד שחיתות שלטונית.

על פי המשטרה, המחאה אמש בסמוך למעון ראש הממשלה הייתה בלתי חוקית, ומאות מפגינים חסמו ציר מרכזי ומנעו מעבר רכבים לזמן ממושך תוך שהפרו את הסדר הציבורי. "במהלך מחאה בלתי חוקית שהתקיימה אמש בסמוך למעון ראש הממשלה, מאות מפגינים חסמו ציר מרכזי ומנעו מעבר רכבים לזמן ממושך תוך שהפרו את הסדר הציבורי. לכן עוכבו מספר מפרי סדר וביניהם, אדם שזוהה כמוביל ומארגן ההפגנה הבלתי חוקית".

"לאחר שנחקר בחשד להפרת הסדר והשתתפות בהפגנה בלתי חוקית, ביקשו חוקרי המשטרה לשחררו בתנאים ובהרחקה מהמקום, אולם הוא סרב לכך מבחירה. אי לכך ובהתאם לזאת המשטרה נאלצה לעוצרו. במשטרה מדגישים כי נמשיך לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא נאפשר לאף אדם הפרה כה בוטה של החוק ושיבוש הסדר הציבורי בניגוד לחוק", לשון תגובת המשטרה.

מוקדם יותר היום דחה השר אוחנה את טענות המפגינים למעצר שווא, ופרסם סרטון לצד הסבר שגרס כי המעצר בוצע בעקבות חסימה לא מאושרת של הכביש. עופר שומר, מפקד מרחב ציון במחוז ירושלים, אמר הערב כי ההפגנה אתמול לא תואמה עם המשטרה, וטען כי הוצע להשכל להשתחרר כמה פעמים או להגיע באופן עצמאי לבית המשפט – אך הוא סירב.

תת-ניצב שומר הוסיף: "אנחנו נוהגים עם כולם באותה מידה. כל קבוצה שלא תתאם איתנו ותחסום ציר מרכזי – נטפל בה. יש הפגנות שלא צריך להגיש בקשה לגביהן, אבל זכותה של המשטרה להציב תנאים. לא נאפשר פגיעה בשוטרים, בטח שלא על רקע מוצאם או צבע עורם – שימו לב איך אתם מדברים אל השוטרים".

אוחנה: "לא תהיה סובלנות לחסימות כבישים"

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה גיבה את המשטרה וכתב ב'פייסבוק' כי "רב-אלוף, תא"ל, או טוראי – לא תהיה סובלנות לחסימות כבישים. רבים תמהים על שמשטרת ישראל "העזה" אתמול לעצור (וחלקם עוד סילפו "באלימות") אדם שהוא גם תא"ל במיל'. אגב, היא עצרה גם את בן דודי כפי שראיתי שדווח בכלי התקשורת. מדוע? להלן העובדות".

לדברי אוחנה, "מאז שנכנסתי לתפקיד, בכל שיחותיי עם קציני המשטרה – אני מעביר מסר מאוד חד וברור בנוגע לאירועים של הפרת הסדר הציבורי: לא תהיה סובלנות לחסימות כבישים. חסימת כביש היא הפעלת אלימות כלפי אזרחים תמימים ושלווים העושים שימוש בכביש בדרכם לשגרת חייהם. אף אחד לא צריך לעמוד בתסכול בכביש כשהוא ממהר הביתה לראות את המשפחה והילדים, או בדרך לעבודה כשהמעסיק או הלקוח זועמים בטלפון על האיחור. אף אמבולנס לא צריך להתעכב בהגיעו להעניק טיפול מציל חיים. אף ניידת משטרה לא צריכה לעמוד בכביש בדרך לטפל באירוע אלימות ואף כבאית לא צריכה להתעכב בדרכה לאירוע שריפה. ומכאן: לא תהיה סובלנות לחסימות כבישים. אין זה משנה כלל מי המבצעים, מה דרגתם הצבאית, מה קשריהם המשפחתיים או הפוליטיים. זה נכון ל-כ-ו-ל-ם: יוצאי אתיופיה, נכים, עצמאים, אומנים, בעד רה"מ או נגד רה"מ. כאמור, כ-ו-ל-ם".

"אתמול בשעות אחה"צ, לפני כניסת השבת, המפגינים ברחוב הסמוך לבלפור החליטו לקיים הפגנה. בניגוד לשבוע שעבר, הם לא פנו למשטרה לקבלת היתר ועל כן לא נערכו כוחות המשטרה להפגנה זו. קצין משטרה בדרגת סנ"צ ששהה בתפקיד במשימה אחרת במקום סמוך הבחין בכך כי הכבישים חסומים, הוא עדכן את מפקדיו וניגש לאירוע. הוא פנה בנימוס למי שהוא זיהה כאחד מראשי ההפגנה (הוא אותו תא"ל במיל' המדובר) וביקש ממנו להפסיק לאלתר את חסימת הכביש. הוא סירב, והמשיך לנאום לאנשים שהמשיכו לחסום את הכביש. הוא נתבקש שוב, ומשסירב התבקש להתלוות לתחנת המשטרה".

"כפי שניתן לראות בסרטון, לא הופעל שום כח כלפיו ולא אלימות – בניגוד לדיווחים כוזבים בעניין. הוא נכנס לניידת, והועבר לתחנה (מיד נגיע למה שקרה בתחנה). כוחות נוספים של משטרת מחוז ירושלים הגיעו למקום ופינו את מי שחסמו את הכביש. חלק מהחוסמים נעצרו.
האירוע פוזר והשקט שב על כנו, אך לא לפני כשעה וחצי במהלכם הכבישים היו חסומים. אנשים ישבו בכלי הרכב שלהם ובאוטובוסים כפי שניתן לראות בסרטון המצורף בחוסר אונים, בתסכול ובעצבים שקשה לתאר. מישהו יודע למדוד כמה עולות חסימות הכבישים למשק בשנה? כמה אפשר היה להוסיף לסל התרופות מצילות החיים בכסף הזה, או למיגון טוב יותר לחיילים?"

"עד כאן מה שהתחולל ברחוב. עכשיו לתחנה", ממשיך אוחנה לתאר את האירועים, "בתחנה מפרי החוק נחקרו, ולאחר מכן נמסר להם כי הם ישוחררו בתנאי של הרחקה מהמקום למשך שבועיים. חלקם הסכימו, חתמו על תנאי השחרור ושוחררו לביתם. שלושה מהם סרבו. עורכי דינו של הקצין בדרגת התא"ל במילואים מסרו למפקד המרחב כי לא יחתמו על שום תנאי וזה דווקא משרת אותם להגיע עם אזיקים לבית המשפט. קצין המשטרה ששמע במו אוזניו מצטט: "זה מצויין לנו. אנחנו רוצים אותו עם אזיקים בביהמ"ש, זה ממנף לנו את ההפגנה". ההצעה המשטרתית הייתה להסכים לשחרור ללא תנאי זולת אי-הגעה לזירה המדוברת עד לקיום דיון למחרת (מוצ"ש) בפני ביהמ"ש – שהוא זה שיקבל את ההחלטה בנוגע להמשך. הם סירבו להשתחרר".

"משכך, השלושה נעצרו ויובאו עם מוצאי השבת לדיון בפני שופט שיצטרך לקבל החלטה. בדיעבד, נודע לי כי בין העצורים גם בן דודי. זה לא משנה כלום ממה שאמרתי, וזו תגובתי לעניין זה: "אני מצפה ממשטרת ישראל לאכוף את החוק והסדר נגד כל מי שמפרים אותו, בלי קשר לקשריו המשפחתיים, וגם בלי קשר לדרגתו וקשריו הפוליטיים". משטרת ישראל אחראית לאכיפת החוק והסדר בכל המדינה, כלפי כל אדם".

בהמשך הוסיף כי "ולכל האזרחים המודאגים ששולחים לי ווטצאפ עם דרישה כי אורה מיידית לשחרר את התא"ל: א. במדינה דמוקרטית, שר הבט"פ אינו מורה למשטרה את מי לעצור או את מי לשחרר. כך גם כאן. ב. תנוח דעתכם, הוא ישוחרר הערב מהטעם הפשוט שהמשטרה אינה מבקשת את הארכת מעצרו, אלא את שחרורו בתנאים. אילו תנאים? יקבע ביהמ"ש".

גנץ: " סבור שצריך לשחרר את שלושת עצורי ההפגנה"

מנגד, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ קרא בצאת השבת לשחרור של השכל ויתר המפגינים ואמר כי "הזכות להפגין היא זכות קדושה במדינת ישראל ואסור בתכלית האיסור לפגוע בה אלא במקרי קיצון. לכן, מהמידע שברשותי, אני סבור שצריך לשחרר את שלושת עצורי ההפגנה ללא תנאים מגבילים. אני מאמין שכך יעשה בית המשפט וכמובן שנכבד כל החלטה".

"שוחחתי עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הערב. הוא סיפר לי על הפגיעה שנעשתה בסדר הציבורי וחסימת הכבישים, ואמרתי לו כי לצד הגיבוי המלא שלי למשטרת ישראל בפעילותה מול כל אזרח- לא משנה מה תפקידו, מעמדו או דרגתו, יש לקדם מדיניות מרחיבה בכל הקשור לזכות המחאה וחופש הביטוי".

עם זאת, גנץ תקף את האופוזיציה ואמר כי "לצערי, שמעתי במהלך סוף השבוע מצד מספר פוליטיקאים התבטאויות חסרות אחריות בנוגע למשטרת ישראל ומניעיה. אלו דברים חמורים. כדאי שנזכור כולנו- יש לנו משטרה אחת ושלטון חוק אחד. אני סומך על המשטרה שתתחקר את הנושא בצורה מקצועית".

שר החוץ גבי אשכנזי טען כי "תא״ל (מיל׳) אמיר השכל רכש במחיר מלא, בחייו ובפועלו, את הזכות והחובה לומר את דעתו, להביע מחאה ולהפגין. ‏משטרת ישראל נדרשת לאחריות, שיקול דעת ויד קשה על המעצרים. התמונות להן נחשף הציבור במהלך השבת בהן נראה השכל אזוק בידיו וברגליו, הן תעודת עניות לדמוקרטיה בישראל. אני מעריך את פועלו ועמדתו, כואב את מעצרו וקורא לשחרורו המיידי ללא כל תנאים מגבילים".

יו"ר ועדת חוץ ובטחון ח"כ צבי האוזר אמר כי "‏צפיתי בנסיבות מעצרו של אמיר השכל, לא היתה שם אלימות. משום צד. נראה על פניו שהמשטרה תצטרך לתת הסבר טוב מדוע נעצר. הזכות להפגין נבחנת ברגעים הקשים, לא ברגעים הקלים. למדתי זאת ׳על בשרי׳ בהפגנה נ׳ ההתנתקות. ואגב, כולם שוים בפני החוק. מי שנוהג באלימות יש לרסנו. גם אם נושא דרגות בכירות במיל׳".

לפיד: "ישראל אינה דיקטטורה"

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד אמר בתגובה כי "אני קורא לשחרורו המיידי של תא״ל השכל. ישראל אינה דיקטטורה ומותר לכל אזרח להביע את דעתו, כן, גם על ראש הממשלה. לפני כמה ימים הלכתי לבקר את תא״ל אמיר השכל במאהל המחאה מול בלפור. כמעט ארבע שנים הוא עומד בצמתים ומפגין בכיכרות בשמו של רעיון פשוט, זה שהממשלה הזו מנסה לגרום לכולנו לשכוח: הרעיון שמגיעה למדינת ישראל, שהוא אחד מבכירי לוחמיה, ממשלה הגונה, עם ראש ממשלה שאין לו כתבי אישום פליליים חמורים.

"אתמול תא״ל השכל נעצר במהלך קבלת השבת שאנשי המחאה (ביניהם לא מעט פעילי יש עתיד) עשו מול המעון בבלפור. מאז הוא עצור. השר לבטחון פנים אפילו צייץ שתהיה ״אפס סובלנות לחסימת כבישים״. מה עם אפס סובלנות לשוחד? אפס סובלנות למירמה? מה עם אפס סובלנות לאיש שיושב מהצד הפנימי של המחסום ומחרחר שנאה בעם ישראל", דברי לפיד.

ח"כ משה יעלון (יש עתיד-תל"ם) ביקר היום את דבר מעצרו של השכל וכתב כי "מ"מ מפכ"ל המשטרה, משטרת ישראל מחוייבת למדינה ולחוקיה, ולא לשום הנחייה פוליטית. אם כאשר יובא השכל בפני שופט, ויסתבר שלא היתה עילה מוצדקת למעצרו, תצטרך להתפטר. גנץ ואשכנזי, אתם מכירים, כמוני, את אמיר כטייס ולוחם על פניה ועתידה של המדינה. מדוע לא נשמע קולכם?".

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ אמר בתגובה לדברי השר אוחנה כי "השר לביטחון נתניהו, אמיר אוחנה, משתמש במשטרה ככלי לדיכוי הפגנות נגד נתניהו ומשפחתו. אבל זה לא יעזור לו, כי חופש הביטוי וחופש המחאה הם עקרונות יסוד במשטר דמוקרטי, והמשטרה חייבת להגן גם עליהם. יש לשחרר מיידית את עצורי המחאה בבלפור".

ממארגני המחאה נמסר: ״מעצרו של השכל הוא חלק משיטה חדשה לצמצום המרחב הדמוקרטי במדינת ישראל, רק בשבועיים האחרונים קרא ראש הממשלה למעצר של עיתונאי בכיר, אמנון אברמוביץ׳ הותקף בברוטאליות ומאתמול השכל במעצר. מהיום הגיע הזמן שעם ישראל ידבר ברחובות ובכיכרות- מדינת ישראל שייכת קודם כל לאזרחיה, לא למשפחת המלוכה בעייני עצמה. בהמשך השבוע יוקם מאהל מחאה בשדרות רוטשילד בת״א״.

גורמים במשטרה הגיבו לביקורת הרבה במערכת הפוליטית ובקרב בכירים לשעבר בכוחות הביטחון ומסרו: "הקריאות הנמהרות של בכירים לשעבר בצה"ל שמחפשים שינהגו באיפה ואיפה, זה לא רלוונטי גם אם מדובר באנשי ביטחון לשעבר. כשאמיר השכל הפר את הסדר – הוא לא עשה זאת בדרגות הללו, ולכן לא ראוי שאנשים אומרים אמירות מהסוג הזה כעת. טוב היה לאותם אנשים שלא ייצאו בהצהרות נמהרות, לפני שיידעו את כל הפרטים. יש עובדה אחת: הוא נחקר במשטרה על חשדות שעולים נגדו, ומעשים המיוחסים לו, ולא על טוהרו, או תפקידיו בעבר ובהווה. זה לא העניין".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הבנתם? כשעוצרים חרדים מפגינים, זה בסדר, אבל חילוניים אסור לעצור

vמפגינים השמאלנים דורשים משטר פשיסטי, שבו זכות ההפגנה וההשתוללות תהיה שמוrה לקצינים משלהם, ולא לכל האזרחים.

בושה!!!

איבד את השכל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture