Olivier Fitoussi/Flash90

ליצמן תקף את נתניהו בישיבה הסגורה: "אם נצביע נגד החוק – ביבי ייבהל"

יו"ר יהדות התורה תקף את ראש הממשלה בישיבת הסיעה בעקבות בעיות בתקציב הישיבות: "נתניהו לא יודע כבר כמה חודשים אם יהיו או לא יהיו בחירות". גפני: "צריך לעשות מחאה". מקלב: "אסור להצביע נגד עמדת הקואליציה". ליצמן הגיב: "הבעיה היא שאנחנו מדברים עם שר האוצר"

יהדות התורה העניקה היום (רביעי) חופש הצבעה על החוק לדחיית התקציב שאושר בקריאה טרומית במליאת הכנסת, וחלק מחבריה הצביעו נגד הצעת החוק, בניגוד להחלטת הקואליציה. ב'וואלה' דווח כי מוקדם יותר קיימו חברי הכנסת במפלגה ישיבת סיעה קצרה שבה דנו איך להצביע, ובמהלכה מתחו ביקורת על היעדר תקציב הישיבות בעקבות המחלוקת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ על תקציב המדינה.

יו"ר יהדות התורה ושר הבינוני והשיכון יעקב ליצמן פתח במהלך הישיבה במתקפה נגד נתניהו, ולפי נוכחים בישיבה, אמר כי "ראש הממשלה לא יודע כבר כמה חודשים אם יהיו או לא יהיו בחירות. ליצמן הוסיף בזעם כי "לא יכול להיות מצב שאנחנו לא נגיד עד כאן. אם יש סיכוי שזה (תקציב הישיבות) יסתדר, זה רק בהצבעה נגד החוק. ביבי ייבהל".

יו"ר ועדת כספים ח"כ משה גפני הסכים עמו ואמר כי יש "לעשות מחאה", אולם, בישיבה עלו גם קולות של חברי כנסת במפלגה שטענו כי יש להימנע בהצבעה על החוק לדחיית התקציב. ח"כ אורי מקלב הסביר כי "אסור להצביע נגד עמדת הקואליציה", והוסיף כי אסור שההצבעה תתפרש כאילו המפלגה בעד בחירות.

על פי הציטוטים שפרסם יקי אדמקר, הדיון החל בכך שגפני עדכן את חברי הכנסת בשיחה שקיים עם שר האוצר ישראל כץ שבה הבטיח כץ שיעביר כסף לישיבות. סגן השר מאיר פרוש אמר כי זה לא אפשרי והשר ליצמן הוסיף כי "הבעיה היא שאנחנו מדברים עם שר האוצר", ברומזו לכך שנתניהו לא עוסק בהיעדר תקציב לישיבות.

גפני התייחס אתמול בראיון ל'יתד נאמן' משבר התקציב ואמר כי "מצד אחד אנחנו לא רוצים בחירות בשום אופן וצורה. מצד שני המציאות היא בלתי נתפסת. בכל מה שקשור לתקציב במיוחד במה שקשור למשרד החינוך הנושא הזה ממש קריטי. ולכן אנחנו בהתלבטות גדולה, ישבתי עם ליצמן ודרעי, סיכמנו להיפגש עם שר האוצר ולדרוש פתרונות, לא אנחנו צריכים לייצר את הפתרונות".

גפני נשאל בראיון מדוע שסיעת יהדות התורה לא תבהיר לנתניהו, שאם הוא מפרק והולך לבחירות אנו לא נתמוך בו בהקמת הממשלה הבאה, והשיב: "כשישבתי ביום חמישי עם ליצמן ודרעי, בחנו לעומק את כל האפשרויות והתרחישים. בפועל אנחנו לא יכולים לאיים באיום כזה, הציבור שלנו שמצביע ליהדות התורה הוא ציבור המעוניין במדינה יהודית, בצביון דתי ובשמירה על כל מה שחשוב ליהדות. והציבור לא יקבל את זה שאנחנו הולכים עם גנץ. הרי גם אם נציע לגנץ ולפיד שנתמוך בהם והם יתחייבו לשמור על הסטטוס קוו וכו', הם יחתמו על זה בשתי ידיים, אבל בפועל זה לא יעבוד. הציבור שלנו לא יסכים כי הוא מבין שרק עם הימין אפשר לשמור על מדינה יהודית כמו שצריך".

"מביאים כל הזמן תקציבים בחלקים", מציג גפני בראיון ליוסף טיקוצ'ינסקי את המצב. "אמרתי היום בוועדת הכספים שמחר בע"ה אמורים להגיע 4.2 מיליארד שקלים אותם נאשר למשרד החינוך בשל הקורונה, ואחר כך עוד למעלה משמונה מיליארד שקלים לצרכים במשרדים שונים, המשמעות של ההתנהלות הזו שכל מה שמעבר לזה ימשיך להיות משותק. אסור ללכת לבחירות, אבל צריך לפתור את הבעיות האלה. אלה לא דברים שאפשר לשחק בהם, חיים של ילדים".

ואם הסיעות החרדיות יבהירו לנתניהו שלא יתמכו בו לממשלה הבאה, זה לא יכול למנוע ממנו ללכת לבחירות, נשאל גם מקלב: "לא", הוא פוסק. "קודם כל, לא קיבלנו הוראה מגדולי ישראל לומר לו את הדברים הללו, האיומים הללו אינם לרוחנו. נתניהו לא מתנהג כאילו שאנחנו בכיס שלו, הוא מתחשב אפילו שהוא מבין שבכל מקרה נתמוך בו".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו