הפסד לארה"ב: מועצת הביטחון של האו"ם דחתה את הארכת אמברגו הנשק על איראן

אמברגו הנשק צפוי לפוג בעוד כחודשיים, ב-18 באוקטובר. רק שתי חברות במועצת הביטחון תמכו בהארכת האמברגו – ארצות הברית, שיזמה את ההצעה, והרפובליקה הדומיניקנית. פומפאו: "נטיל כבר בימים הקרובים סנקציות חדשות על איראן". השגריר ארדן: "החלטה מבישה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מועצת הביטחון של האו"ם דחתה את ההצעה האמריקנית להאריך את אמברגו הנשק על איראן שנבקע בהסכם הגרעין עם איראן ב-2015, לאחר שרוסיה וסין התנגדו למהלך. האמברגו הנוכחי צפוי להסתיים באוקטובר. 11 חברות נמנעו, בהן צרפת, גרמניה, ובריטניה, בעוד ארה"ב והרפובליקה הדומיניקנית היו היחידות שהצביעו בעד הארכת האמברגו.

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו גינה את ההחלטה ואמר כי "ישראל ו-6 מדינות המפרץ הפרסי שתמכו בהארכת ההסכם יודעות שאיראן תפיץ כאוס והרס גדול יותר אם האמברגו יפוג, אך מועצת הביטחון בחרה להתעלם מהן. ארה"ב לעולם לא תפקיר את ידידינו באזור, שציפו ממועצת הביטחון ליותר. נמשיך לפעול על מנת להבטיח שלמשטר הטרור לא יהיה החופש לרכוש ולמכור נשק שיאיים על ליבה של אירופה, המזרח התיכון ומעבר לו".

נפילת ההצעה במועצת הביטחון תאפשר לארצות הברית לממש את איומה להטיל סנקציות על איראן, כפי שהוצעו בהסכם הגרעין ממנו פרשה ארצות הברית ב-2018. דיפלומטים ציינו שארה"ב תוכל להפעיל את הסנקציות הללו כבר בשבוע הבא – אך תעמוד מול אתגרים וקשיים רבים. פופמאו הבטיח כי "נטיל בקרוב סנקציות חדשות על איראן, כבר בימים הקרובים".

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הגיב לתוצאות ההצבעה וכינה אותן "מבישות". בציוץ בטוויטר כתב ארדן כי "במקום להרשות למשטר הטרוריסטי בטהראן לרכוש נשק קטלני, המועצה אמורה הייתה להטיל סנקציות משתקות על איראן. המועצה נכשלה בתפקידה להגן על השלום והביטחון והחלטתה תוביל לערעור היציבות במזרח התיכון ובעולם כולו".


צפו: דברי ארדן. צילום: משלחת ישראל לאו״ם

שגרירת ארצות הברית באו"ם, קלי קראפט, אמרה כי "בימים הקרובים ארצות הברית תקיים את הבטחתה לא לעצור עד להארכת האמברגו על איראן". היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, רוברט אובריאן, הביע אכזבה מסירובן של המעצמות באירופה לתמוך בצעד שקידמה וושינגטון. בראיון לרשת פוקס, אמר אובריאן כי סירוב זה "מאכזב, אך לא מפתיע". אובריאן הוסיף כי "הפסדנו היום – אבל זה עוד לא נגמר".

שגריר איראן באו"ם, מאג'ד טקט רבאנצ'י, איים לפני ההצבעה כי, "הטלת סנקציות נוספות על איראן תתקבל בחומרה – אפשרויות התגובה שלנו הן בלתי מוגבלות. ארה"ב או כל גורם שיסייע לה בהתנהגותה הבלתי חוקית – יישא באחריות". לאחר ההצבעה כתב רבאנצ'י: "תוצאות ההצבעה מראות שארה"ב מבודדת. החלטת מועצת הביטחון אומרת לא לחד-צדדיות של ארה"ב".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציע אתמול לקיים ועידת וידאו עם ארצות הברית ושאר המדינות שחתומות על הסכם הגרעין, במטרה לנסות ולהימנע מ"עימות והסלמה" נוספים באו"ם סביב הסוגייה האיראנית. "הנושא דחוף", אמר בהצהרה, והוסיף כי האלטרנטיבה היחידה היא "הסלמה נוספת של המתחים, הגברת הסיכון לסכסוך – יש להימנע מתרחיש כזה".

ד"ר נאיף אלחאג'רף, מזכיר מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, שלח בשבוע שעבר מכתב למועצת הביטחון והביע תמיכה במהלך להארכת האמברגו. "איראן ממשיכה להתחמש בנשק קונבנציונלי ולחמש טרוריסטים וארגונים בדלניים בכל האזור", כתב. המועצה בראשה הוא עומד כוללת את סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן, כוויית וקטאר.

סעודיה ציינה כי איראן עומדת מאחורי המורדים החות'ים בתימן שמנסים לפגוע בשטחיה. המדינות המפרציות האשימו גם את איראן בחימוש חיזבאללה וקבוצות שיעיות נוספות בעיראק, בחריין וכוויית. משרד החוץ האיראני גינה את המכתב שהן שלחו למועצת הביטחון ומסר כי מדובר ב"הצהרה חסרת אחריות שמשרתת את האינטרסים האמריקניים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture