צילומים: יונתן זינדל ומשה שי - פלאש 90

מעל הראש של גנץ וכוכבי: ראש המל"ל שוחח עם מפקד חיל האוויר על מטוסי ה-F35

היועץ לביטחון לאומי הציג לנורקין את השאלה הכללית "האם ישראל מתנגדת למכירות של מטוסי F-35 במזרח התיכון?". מפקד חיל האוויר השיב לו כי ישראל מתנגדת באופן מסורתי למכירה כזו. לשכת רה"מ: "ליועץ זכות קבועה בחוק להתייעץ עם גורמי צבא שונים לבחירתו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת התייעץ בתחילת חודש יוני עם מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין באשר למכירת ציוד מתקדם במזרח התיכון – באופן כללי, כך דווח ב'חדשות 13'. היועץ לביטחון לאומי הציג לנורקין את השאלה הכללית "האם ישראל מתנגדת למכירות של מטוסי F-35 במזרח התיכון?". מפקד חיל האוויר השיב לו כי ישראל מתנגדת באופן מסורתי למכירה כזו.

בן שבת לא הסביר לנורקין את ההקשר של הפנייה אלא רק סיפר לו כי יש מגעים עם וושינגטון על כך שהיא מעוניינת למכור מטוסים כאלה במזרח התיכון. על פי הדיווח, בן שבת לא פנה כמקובל ללשכת שר הביטחון – שם אמורים לאשר שיחה כזו בין הצדדים. נורקין, שייתכן כי כלל לא הבין את משמעות השיחה, לא עדכן את הרמטכ"ל אביב כוכבי וגם לא את שר הביטחון בני גנץ בדבר קיומה של השיחה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "בחוק המל"ל נקבע: 'רשאי ראש המל"ל לקיים דיונים שאליהם יוזמנו נציגי הגופים הביטחוניים שראש הממשלה ממונה עליהם, צבא הגנה לישראל… בדרג שעליו יחליט ראש המטה לביטחון לאומי; מי שהוזמן כאמור, חייב להתייצב. ואכן קיים שיח שוטף על מאות סוגיות בין גורמים צבאיים למל"ל. ראש המל"ל ביקש לבחון את ההתייחסות לסוגיית מכירת ה-F-35. משנמסר שהיא נותרה בעינה – לא היה צורך בכינוס דיון נוסף, ועמדה מסורתית זו היא שהועברה לאמריקנים ע"י ראש הממשלה". דובר צה"ל סירב להתייחס לפרטים.

ב'מעריב' צוין כי על מנת למנוע אי הבנות ובעיות תיאום כפי שהיה במקרה זה יש גם נהלים כתובים. ראש המל"ל צריך לפנות באופן רשמי למזכירות הפיקוד העליון על מנת לעדכן ולאשר, כך שהדברים יעברו בצינורות המקובלים עד לאישור ועדכון שר הביטחון. גנץ, ניתן להעריך, לא היה מתנגד לשיח כזה, אבל אולי היה גם מבקש הבהרות באיזה הקשר הנושא עולה לסדר היום.

גם מצידו של מפקד חיל האוויר נדרש אישור ותיאום מול המטה הכללי, כך שניתן גם להעביר באופן מסודר את סיכום השיחה לעיונם של הרמטכ"ל ושר הביטחון, שיכולים להעיר את ההערות המקצועיות שלהם ולהשיג גם השגות במידה ויש כאלה. זאת במיוחד כשראש המל"ל פנה על פי בקשה ישירה של ראש הממשלה לשוחח עם מפקד חיל האוויר לגבי עמדתו.

ב'ידיעות אחרונות' דווח כי הרמטכ"ל כוכבי צפוי לשוחח עם מפקד חיל האוויר בימים הקרובים, ולא מן הנמנע שיעיר לו על כך. יצוין כי נורקין נחת הערב בישראל לאחר פריסת חיל האוויר בגרמניה ואמש עודכן על ההתפתחות. בפועל, נדגיש, לא נגרם נזק ביטחוני כתוצאה מההתנהלות הלקויה, אך בצה"ל ציפו לכל הפחות שהשיח יעבור קודם בתיאום עם הרמטכ"ל והשר הממונה.

דיונים ושיחות כגון זו בין גורמי המטה לביטחון לאומי לבין בכירים בצבא מתקיימים באופן תדיר, כולל דיון תקופתי הנוגע לשימור העליונות הצבאית של ישראל באזור. עם זאת, לפי הנוהל, ראש המל"ל אמור היה לעבור קודם בקומה ה-14 של בניין המטכ"ל ומשרד הביטחון בקריה – ולתאם את השיחה עם לשכותיהם של כוכבי וגנץ. אלא שהוא לא עשה זאת גם בתום השיחה.

דבר השיחה בין ראש המל"ל למפקד חיל האוויר נחשפה אתמול בהודעת ההכחשה של לשכת ראש הממשלה לדיווח כי ישראל הסכימה לארה"ב למכור מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות. "ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F35 קיבלה משנה תוקף בתאריך ה-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת רה"מ עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין", נכתב בהודעה.

 

 

גנץ בהצהרה: "לא תקין שלא עודכנתי על ההסכם – צריך לשמור על עליונות ביטחונית" • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture