צילום: פלאש 90

בג"ץ דחה את העתירות נגד בחירת חברי הוועדה למינוי שופטים מהקואליציה

בית המשפט העליון דחה הבוקר שלוש עתירות בהן התבקש להכריז על בטלות החלטת הכנסת בה נבחרו חברי הכנסת צבי האוזר ואסנת מארק כנציגים בוועדה לבחירת שופטים. ית המשפט פסל את הטענה ל"מנהג חוקתי" שמחייב את הכנסת לבחור נציג אחד מהאופוזיציה: "קשה להצביע על פרקטיקה עקבית בנושא"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בית המשפט העליון דחה פה אחד שלוש עתירות בהן התבקש להכריז על בטלות החלטת הכנסת בה נבחרו חה"כ צבי האוזר וחה"כ אסנת מארק כנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. העתירות התבססו על טענה לקיומו של "מנהג חוקתי" המחייב את הכנסת לבחור לוועדה לפחות נציג אחד המשתייך לסיעות האופוזיציה.

השופטים רבעו כי "בעיקרו של דבר, נקבע כי במישור המשפט הרצוי נודעת חשיבות לבחירתו של נציג מאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, אך כי אין עילה להורות על כך במישור המשפט המצוי". "במישור העקרוני", נקבע כי "ההכרה במנהג החוקתי תואמת את ניסיון החיים והולמת עקרונות מקובלים בשיטות משפט אחרות שהן רלוונטיות להתפתחותה של החשיבה החוקתית בישראל. הכרה כאמור אף מתיישבת עם ההנחות המובלעות בפסקי דין קודמים שניתנו על ידי בית המשפט העליון".

"עם זאת, במישור העובדתי", בית המשפט קבע כי "מבט על התנהלותן של כנסות העבר מעורר קושי להצביע על פרקטיקה עקבית ואחידה לאורך עשרות בשנים שהפכה למנהג מחייב. מכל מקום מנהג כזה לא הוכח ביחס לממשלת אחדות פריטטית.

לבסוף נקבע כי "הכרה במנהג חוקתי אינה מיתרגמת לאפשרות לאוכפו באמצעות צו שיפוטי. הגישה לפיה מנהג חוקתי אינו ניתן לאכיפה באמצעות צווים שיפוטיים, להבדיל מהכרה שיפוטית בו במקרים מתאימים, לצרכים כדוגמת פרשנות, היא הגישה המושלת בכיפה גם בשיטות משפט רבות אחרות. לא כל שכן קיים קושי באכיפת מנהג חוקתי כלפי הכנסת, הן במישור העקרוני נוכח האיפוק והריסון של בית המשפט בהתערבות בהחלטות הכנסת והן במישור המעשי (בשים לב למאפייני ההחלטה, כדוגמת חשאיות ההצבעה)".

השופט יצחק עמית הסביר בהחלטתו: "קשה להצביע על פרקטיקה עקבית ואחידה לאורך עשרות שנים, כך שאין לפנינו נוהג חוקתי ששורשיו עמוקים עד כדי כך שהפך למוסכמה חוקתית שאיננה ניתנת לעקירה". הוא פירט כי הפרקטיקה של בחירת חבר כנסת מן האופוזיציה, החלה בכנסת ה-13 ונמשכה עד הכנסת ה-17. "ישום אפקטיבי של המנהג החוקתי הנטען מצריך קביעה של מנגנוני הצבעה שאינם קיימים כיום, נושא שהוא עניין להליכים פנים פרלמנטריים".

התנועה לאיכות השלטון מסרה כי היא תמשיך לפעול לקידום החקיקה בעניין. "אנו מצרים על פסיקת בית המשפט בעניין הנוהג החוקתי בבחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, אך מרכינים ראש ומכבדים אותה. תמשיך לפעול להגנה על מערכת המשפט בכלל והוועדה למינוי שופטים בפרט ובכוונתנו לפעול להסדרת העניין בחקיקה בהקדם".

במסגרת ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן הוסכם כי לא יהיה נציג אופוזיציה בוועדה. הוועדה שמונה 9 חברים, כוללת 2 שרים, 3 שופטי עליון, 2 חברי לשכת עורכי הדין, ועוד 2 חברי כנסת. הדבר עורר כאמור ביקורת שאין נציג אופוזיציה בוועדה כפי שהיה נהוג במשך שנים, והוגשו עתירות בנושא.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture