Hadas Parush/Flash90

גינויים מימין ומשמאל: ח"כ מיש עתיד פונה בכוח ממאהל המחאה בבלפור

יו"ר הכנסת כתב לשר לביטחון הפנים: "מדובר, לצערי, באירוע חמור של אי כיבוד העקרון המהותי של חסינות חברי הכנסת. זהו מקרה שני אליו אני נדרש בחודשים האחרונים. אירוע נוסף התרחש בעניינו של חה"כ אייכלר אשר כניסתו לרחוב נמנעה בטענה שהמקום נמצא בסגר בשל הקורונה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המשטרה פינתה היום (חמישי) בכוח את מאהל המחאה הסמוך למעון ראש הממשלה בנימין נתניהו, ברחוב בלפור בירושלים. זאת, לאחר סירובם של יושבי המאהל לפנותו, לקראת הפגנת תומכי נתניהו שהתקיימה בכיכר פריז הסמוכה. במשטרה הבהירו קודם לפינוי בפני יושבי המאהל כי בתום ההפגנה יוכלו לשוב למקום. במהלך הפינוי, ראש השב"כ לשעבר, כרמי גילון, נפצע בידו.

שוטרים עיכבו את ח"כ יוראי להב-הרצנו מסיעת יש עתיד-תל"ם בכנסת, במהלך פינוי המאהל בבלפור, והעבירו אותו תוך הפעלת כוח אל המתחם שהוקצה למחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, לשם פונו שאר המוחים. "אני חבר כנסת. מה אתם עושים?", אמר להם כשנגרר מהמקום.

בתיעוד מהמקום נראה ח"כ להב הרצנו עונד מדבקה, שבה לדבריו הופיע שמו, אולם אחד השוטרים אמר לו: "אני לא מזהה אותך כחבר כנסת", והאחר אומר "יזהו אותך שם", בהתייחסו למתחם שאליו פונו המוחים נגד ראש הממשלה.

ברקע נשמעות צעקות במגפון בדבר "הוא חבר כנסת מיש עתיד, יש לו חסינות". מטעמו של חבר הכנסת נמסר כי הוא ביקש כמה פעמים מהשוטרים להציג תעודת חבר כנסת, אולם אלו המשיכו לגרור אותו בכוח החוצה. ללהב-הרצנו, כמו לכל חבר כנסת, קיימת חסינות מפני מעצר או עיכוב משטרתי. חברי כנסת בימין יצאו להגנתו של להב-הרצנו ומחו על עיכובו בכוח.

מהמשטרה נמסר כי "במסגרת הערכות למחאות באזור בית רוהמ, התבקשו מפגינים שהיו במתחם המיועד למחאה שצפויה להתקיים בשעות הערב לעבור למתחם שהוקצה להם. לאחר פניות והידברות שהחלה לפני מספר ימים ובמהלך היום נאלצו שוטרים להעביר את המוחים מהמתחם למקום שהוקצה להם. במהלך הפינוי חלק המפגינים התנגדו ואף אזקו את עצמם למקום".

"במהלך הפינוי שוטרים פנו לאחד מיושבי המאהל שהיה באוהל וביקשו ממנו להתפנות משסרב החלו השוטרים לפנותו לכיוון המתחם שהוקצה להם, במהלך ההובלה אמר האדם שהוא חבר כנסת , בו ברגע עצרו השוטרים וביקשו שיזדהה כי הוא לא מוכר להם וזאת מספר פעמים לאור סרבו להזדהות המשיכו השוטרים ללותו למתחם וגם שם ביקשו השוטרים כי יזדהה אך הוא סרב".

"בהמשך הוא שוחח עם מפקד המרחב שזיהה אותו כחכ הוא התנצל והכניסו חזרה למתחם. יש לציין כי גם חבר כנסת מוטלת החובה להזדהות כאשר הוא מתבקש, דבר שהיה מונע את המקרה. במקום היו עוד חברי כנסת שהסתובבו במקום ללא כל הפרעה. תפקידה של משטרת ישראל לאפשר את קיום המחאות תוך שמירת החוק וכך תמשיך", לשון תגובת המשטרה.

יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין הגיב בחריפות ואמר כי "שוחחתי הערב עם חבר הכנסת להב-הרצנו על מנת להביע בפניו את הזעזוע שלי מהמקרה החמור אשר אירע מוקדם יותר היום. אני רואה בחומרה רבה את עיכובו והרחקתו של חבר הכנסת להב הרצנו, תוך פגיעה בחסינותו כחבר כנסת, בחופש התנועה שלו ובחופש הפעולה שלו. מדובר באירוע החותר תחת יכולתו הבסיסית של חבר כנסת למלא את תפקידו, דבר שאסור להשלים עימו במשטר דמוקרטי".

"רשויות אכיפת החוק חייבות לטפל ביד קשה בתופעות של אלימות, הסתה לפגיעה בראש הממשלה ובמשפחתו וביזוי סמלי המדינה, אך הדבר חייב להיעשות תוך הקפדה על כיבוד חסינותם של חברי הכנסת ויכולתם כנציגי ציבור למלא את תפקידם. עוד הערב אפנה בעניין זה לחברי השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, ואבקש ממנו לפעול במהירות על מנת להבטיח שמקרים כאלה לא ישנו".

בהמשך שיגר לוין מכתב לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה וכתב לו כי "הובא לידיעתי מקרה חמור ביותר בו חה"כ יוראי להב הרצנו נלקח בכח ע"י שני שוטרים, תוך עיכובו והרחקתו ממקום שאינו ברשות היחיד. כל זאת, בשעה שגם חבר הכנסת וכן אנשים שהיו בקרבת מקום חזרו והדגישו בפני השוטרים את עובדת היותו של המעוכב חבר כנסת ובשל כך בעל חסינות עפ"י החוק.

"מדובר, לצערי, באירוע חמור של אי כיבוד העקרון המהותי של חסינות חברי הכנסת. זהו מקרה שני אליו אני נדרש בחודשים האחרונים (אירוע נוסף התרחש בעניינו של ח ה"כ אייכלר אשר כניסתו לרחוב נמנעה בטענה שהמקום נמצא בסגר בשל הקורונה)", הזכיר לוין.

"אני משוכנע כי אתה ער לחומרת המקרה כאמור. על כן, אב קש את טיפולך המיידי והדחוף על מנת להבטיח כי יחודדו הנהלים באופן שימנע מקרים דומים ויבטיח את כיבוד חסינות חברי הכנסת , ובכלל זה את חופש התנועה המוקנה להם ואת האיסור הקיים לעכבם. אודה לך באם תעדכן אותי באשר לפעולות שננקטו בעניין זה, הן לגופם של המקרים הנ"ל והן למניעת הישנות מקרים כאלה בעתיד".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד על פינוי המחאה בבלפור: "זה מתחיל בפינוי של המחאה ללא טיעון הגיוני. וממשיך בפינוי בכוח של חבר כנסת, ראש שב״כ לשעבר ותת אלוף אמיר השכל. כל זה כדי שביבי יוכל להביא כמה חבר'ה שימחאו לו כפיים. אנחנו במלחמה על הדמוקרטיה".

השר זאב אלקין מהליכוד כתב בטוויטר כי "יש לי מחלוקת אידיאולוגית עמוקה עם ח״כ להב ומפלגתו, וכמובן אין בי שום סימפטיה להפגנות בבלפור. אבל התנהלות כזאת של משטרת ישראל מול חבר כנסת אין לה מקום, והיא מנוגדת לחלוטין לחסינות חברי הכנסת".

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ': "‏אני קורא לשר לבט"פ, ליועמ"ש לממשלה ולמשטרת ישראל לתחקר עד תום את האירוע החמור הזה, להפיק לקחים, ולוודא כי חסינות חברי הכנסת תישמר באדיקות. חסינות חברי הכנסת היא נדבך מרכזי בהפרדת הרשויות ואסור להשלים עם פגיעה בה מצד המשטרה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture