Ron Przysucha/ Public Domain

בישראל מברכים: ארה"ב החלה בהליך רשמי באו"ם להשבת הסנקציות על איראן

אחרי הכישלון בהצבעה על אמברגו הנשק נגד איראן: מזכיר המדינה האמריקני הודיע למועצת הביטחון של האו"ם על הפעלת סעיף "סנאפבאק" שיכפה עליה את אישורן מחדש של הסנקציות של הארגון על איראן. צרפת, בריטניה וגרמניה מתנגדות להטלת הסנקציות. זריף: "יהיו השלכות מסוכנות". פומפאו: "לאיראן לעולם לא יהיה גרעין"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ארצות הברית החלה הערב (חמישי) רשמית בהליך החזרת הסנקציות הבינלאומיות על איראן, במסגרת מנגנון ה"סנאפבק" – כך הודיעו הערב באו"ם. מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו נפגש בניו יורק עם שגריר אינדונזיה לאו"ם, שמשמש כנשיא תורן של מועצת הביטחון, והגיש לו מכתב ובו בקשה רשמית להפעיל את המנגנון להטלה מחדש באופן אוטומטי של הסנקציות הבינלאומיות על איראן.

במכתב כתב פומפאו שארה"ב מודיעה שאיראן מפרה את תנאי הסכם הגרעין. כתוצאה מכך, כתב מזכיר המדינה, ארה"ב פתחה בתהליך של החזרת הסנקציות של האו"ם נגד טהרן. הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית של האו"ם דיווחה שטהרן הפרה חלק מההתחייבויות שמופיעות בהסכם. טהרן אומרת שההפרות היו בתגובה לפרישה של ארה"ב מההסכם ולהחזרת הסנקציות החד-צדדיות של ארה"ב.

פומפאו ציין שהמעצמות האירופיות שעדיין חברות בהסכם (גרמניה, צרפת ובריטניה) ניסו לגרום לאיראן לעמוד בתנאי ההסכם אך לא הצליחו. לדבריו, "למרות מאמצים נרחבים ודיפלומטיה מקיפה מצד החברות האלה" איראן ממשיכה בדרכה. "כתוצאה מכך לארה"ב אין ברירה אלא להודיע למועצה שאיראן מפרה בצורה משמעותית את ההתחייבויות בהסכם הגרעין", כתב פומפאו.

ארצות הברית עצמה אמנם פרשה לפני שנתיים מהסכם הגרעין, שנחתם בימי ממשל אובמה. לעומת זאת, מעצמות אחרות – כמו בריטניה וצרפת – לא נסוגו מההסכם, והערב הן דוחות את גישת האמריקנים וטוענות: "נמשיך להיות חלק מההסכם". גם הרוסים הביעו התנגדות להחזרת הסנקציות על טהרן. צרפת, בריטניה וגרמניה מתנגדות להטלת הסנקציות על איראן, כך הודיעו בהצהרה משותפת.

בתגובה לבקשת ארצות הברית, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף שיגר מכתב לנשיא התורן של מועצת הביטחון והדגיש כי לוושינגטון אין זכות לדרוש את הפעלת מנגנון ה-"סנאפבק". "למהלך האמריקני יהיו השלכות מסוכנות", כתב זריף. "על הקהילה הבינלאומית לבלום את הצעד הלא חוקי הזה". שגריר רוסיה באו"ם תקף את המהלך האמריקני, כינה אותו "בלתי קיים".


דברי נתניהו. צילום: עומר מירון/לע״מ. סאונד: בן פרץ/לע״מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להחלטה האמריקנית ואמר כי "אני מברך את ארה"ב על החלטתה להפעיל את מנגנון החזרת הסנקציות נגד איראן. זוהי ההחלטה הנכונה. בדיוק כמו ב-2018, ארה"ב קיבלה את ההחלטה הנכונה כשהיא נסוגה מהסכם הגרעין המסוכן עם איראן. ההסכם הזה מעולם לא צריך היה להיחתם. הוא לא חסם את דרכה של איראן אל הפצצה – אלא סלל את דרכה של איראן אל הפצצה".

"אני הייתי היחיד מבין מנהיגי העולם שיצא בגלוי נגד ההסכם. אולם ברחבי המזרח התיכון, הרבה מאוד מנהיגים היו שותפים לדעתי. התנגדתי לעסקה כיוון שהיא הייתה מבוססת על שקר בסיסי, שאיראן כביכול ויתרה על חתירתה לנשק גרעיני. זה לא היה נכון אז, וזה לא נכון היום".

"לפני שנתיים, סוכניה של ישראל שמו ידיהם על ארכיון הגרעין הסודי של איראן, ומצאנו שם הוכחה חד משמעית לכך שתכנית הגרעין האיראנית תמיד הייתה ונותרה תכנית גרעינית צבאית. כפי שהתרעתי, ההסכם רק הפך את איראן לעשירה יותר ותוקפנית יותר. הוא שימן את מכונת המלחמה שלה בעיראק, בסוריה, בלבנון, בתימן, בעזה ובמקומות אחרים ואיפשר לה להמשיך ולפתח את רשת הטרור הבינלאומית שלה".

"הליקוי החמור ביותר בהסכם הגרעין הוא מה שנקרא סעיפי ה-sunset. אני דחקתי במעצמות ה-P5+1 שלא להסכים למסגרת שמסירה את המגבלות מעל איראן באופן אוטומטי, ואת הסנקציות על ייבוא וייצוא של כלי נשק מצד המשטר, תכנית הטילים ופעילותו הגרעינית. הימנעותה של מועצת הביטחון מפעולה הייתה בגדר הפרה של התחייבותה להגן על שלום וביטחון העולם. ללא עוררין, כישלון זה הופך את מועצת הביטחון לשותפה בחימוש המשטר הרצחני של איראן".

"למרבה המזל, הנשיא טראמפ ומזכיר המדינה פומפאו סירבו לקבל זאת. על מדינות אחראיות לתמוך בארה"ב בחתירה לפתרון אמיתי שימנע מאיראן נשק גרעיני. ישראל ניצבת בגאווה ובנחישות לצד ארצות הברית, כפי שעושות ממשלות ברחבי המזרח התיכון שהתנגדו להסכם הגרעין בשקט וכעת הן תומכות פומבית בהחזרת הסנקציות. בסופו של דבר, הרודנים בטהראן יהיו חייבים להבין שאם איראן רוצה שיתייחסו אליה כאל מדינה נורמלית, עליה להתחיל להתנהג כמו מדינה נורמלית. זה עדיין לא קרה", דברי נתניהו.


צפו: שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן. צילום: משלחת ישראל לאו״ם

שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי "ארה"ב והנשיא טראמפ נטלו על עצמם את המנהיגות והאחריות להחזיר את הביטחון והיציבות אל מול האיום הגדול ביותר הנשקף להם – איראן ושאיפותיה הגרעיניות והאזוריות. על כך נתונה להם תודתה והערכתה של ישראל ואנו בטוחים גם של שותפותיה ובעלות בריתה האחרות במזה"ת".

"זו החלטה חשובה ואמיצה של הממשל האמריקאי שמטרתה להחזיר את הסדר והחוק למערכת הבינ"ל לאחר הפרות חוזרות ונשנות של איראן את ההסכמים עליהם חתמה הבאות לידי ביטוי בין היתר בחימוש ארגוני טרור בכל המזהת. הפרותיה של איראן החלו מיום אימוץ החלטה 2231 ונמשכות ללא מפרע גם היום. אנו קוראים לקהילה הבינ"ל לתמוך ביוזמה האמריקאית ולהחזיר למערכת הבינ"ל את היציבות הנשענת על ציות מלא להחלטות מועצת הביטחון".

ממשרד החוץ נמסר כי "ישראל מברכת על ההחלטה האמריקאית לפעול על מנת להחזיר לתוקפו את משטר הסנקציות המלא של מועבי״ט על איראן (snap back). מדובר בצעד מחוייב והכרחי לאור הכישלון של מועצת הביטחון להאריך את אמברגו האמל״ח על איראן בשבוע שעבר".

שגריר ישראל לאו"ם אמר מוקדם יותר כי "ישראל תומכת תמיכה מלאה בהפעלת הsnap back והחזרת משטר הסנקציות שנהג לפני חתימת ההסכם עם איראן. אם חברות מועצת הביטחון לא יצייתו לסנקציות שיופעלו, תיגרם פגיעה אנושה שתמוטט את היכולת של המועצה לתפקד ולהגן על השלום והביטחון בעולם. לכן, הקהילה הבינלאומית חייבת לציית לסנקציות שיוחזרו ולא לסלול את הדרך לנשק גרעיני למשטר הרצחני של איראן".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture