Olivier Fitoussi/Flash90

מקלב: "נתניהו שקוע בתיקים אישיים – זה מעורר קשיים ומגביל את הפעילות"

סגן שר התחבורה בראיון לישכר זלמנוביץ' ב'יום ליום' על המתיחות בקואליציה: "חוץ מנתניהו אין מישהו שיכול לדעת מה יקרה". על היחסים בין המפלגות החרדיות לכחול לבן: "יחסים טובים, יכולים להיות שותפים מצויינים בקואליציה". התמיכה בנתניהו: "אפילו שלא בטוח שהוא עושה כעת את כל מה שצריך למנוע בחירות, אנחנו הולכים עם נתניהו" • הראיון המלא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

סגן שר התחבורה אורי מקלב מיהדות התורה בהתבטאות חריגה על מצבו המשפטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל ההשפעה של זה על מערכת הפוליטית: "יש לנו היום מצב בו ראש הממשלה שקוע בתיקים אישיים מאד מסובכים וקשים, זה מערער את המשילות ומעורר קשיים ומגביל את הפעילות והיכולות", הוא אומר בראיון נרחב לישכר זלמנוביץ' ב'יום ליום'.

בראיון הוא מתייחס למשבר הפוליטי ואומר כי "בישראל אוהבים להשתמש בביטוי, שמה שמגעגע כמו ברווז וצולע כמו ברווז, זה ברווז. אז מה שמגעגע כמו בחירות וצולע כמו בחירות, זה בחירות. אני רוצה להגיד לך שעד עכשיו דיברו רק על נושא התקציב, אם היינו יודעים תשובה ברורה בעניין הזה היינו פותרים הרבה בעיות כמו חוקים שונים, ועוד דברים כאלה. אך השאלה היא אם יש מישהו שיודע מה יקרה, כעת זו היא תקופה של חוסר וודאות, ואין ספק שהבחירות הם אופציה, אבל במקרה הזה המפתח לבחירות הוא בידי נתניהו. חוץ ממנו עצמו אין מישהו שיכול לדעת, ואני גם לא חושב שהוא יקבל את ההחלטה הזו. יש לו הרבה קשיים ולאו דווקא קושי של תקציב דו שנתי או חד שנתי, יש לו הרבה קשיים לא רק בנושא התקציב".

"הבעיה הכי חמורה זו בעיית הצליעה של הממשלה", אומר מקלב, "זו בעיה קשה מאוד, לא מספיק מדברים על זה, אבל האירוע שישיבת ממשלה מתבטלת מחוסר הסכמה זה אירוע הרבה יותר חמור וקשה מהוויכוח על התקציב חד שני או דו שנתי. זה משקף ומציף את הבעייתיות שיש בתפקוד הממשלה".

מקלב נוטה לתלות את הבעיות בממשלה בעובדה שיש שני ראשי ממשלה, "אני לא יודע אם יש תקדים לכך ששני אנשים – ראש ממשלה וראש מפלגה שיש לה זכות וטו שימושית – משתמשים כל היום בוטו, זה מה שנקרא אצלנו שני מלכים בכתר אחד. בהסכם כמו שאני הכרתי אותו, היה מובן גם לליכוד שתהיה ממשלה שיונית אפילו שזה דבר הזוי שרוב הממשלה מקבלת חצי מהכוח שלה כי הכל פריטטי".

למקלב שנכנס בכל הכח לתפקידו כסגן שר התחבורה, יש גם דוגמא מתחום אחריותו "זה כמו רכב אחד שיש לו 2 נהגים בשני הגאים, כל זמן שאתה משתמש בזה באופן משותף זה בסדר, אבל כשניים צריכים את זה, וכל אחד מושך לכיוון אחר, זה כבר לא יכול להיות"..

"אנחנו הולכים עם נתניהו"

המתקפה הלא שגרתית של מקלב, לא עוצרת גם כשהוא מתבקש להתייחס לעובדה שיהדות התורה, מפלגתו של מקלב, חתמה על ההסכם הקואליציוני על אף שידעו את הבעיות הטמונות בו. "בוא נעמיד את הדברים על דיוקם", מבהיר מקלב. "יש את רוח ההסכם ויש את הפרקטיקה. בסופו של דבר לא יכולים להיות שני אנשים על אותו תפקיד, חייב להיות אחד שמוביל. לא יכול להיות שאחד ילך אחורנית והשני לא ייתן לו לעשות את הצעד הזה, לא צריך להיות פוליטיקאי בשביל להבין שאין דבר כזה. בסופו של דבר אלו אנשים שאין להם הרבה חילוקי דעות, כי ההבדלים ביניהם לא משמעותיים. חוץ ממשרד המשפטים שנתניהו לא מסתדר איתו גם בגלל האופי וגם בגלל התפיסה בכלל, אין לו בעיה עם אשכנזי שר החוץ, לא עם גנץ שר הביטחון, ואין לו בעיה במשרד לשוויון חברתי או בשאר המשרדים שם הממשלה יכולה להתעסק ולהסתדר עם זה. משרד המשפטים זה אירוע, ולכן אני חושב שזה מה שמעיק באמת על נתניהו, קשה לו מאוד שהוא לא יכול לעצור את ההתנהלות שם, וזה כבר לא עניין טכני אלא מהותי".

מה הוא יודע עכשיו שהוא לא ידע כשהוא חתם על ההסכם?!

"אני לא חושב שהוא ידע", קובע מקלב בפסקנות, "אם הוא היה יודע שזה יתנהל בצורה כזאת אני לא חושב הוא היה חותם על כזה מהלך. נכון שלא הייתה ממשלה ולא הייתה ברירה, אבל ברור שהוא לא היה נכנס לממשלה כזאת, אם הוא לא היה יודע שהוא יסתדר".

סגן השר מקלב הוא דמות שמוערכת על כלל חברי המשכן והממשלה, הוא ידוע כאיש נעים סבר ולא תקיף במיוחד, אך כשהוא נשאל על הערבות שהעניקו המפלגות החרדיות לבני גנץ, הטון הופך להיות נחרץ. "ישכר, אני רוצה כאן להודיע באופן הכי ברור, אנחנו לא היינו חלק מהמשא ומתן בין כחול לבן לליכוד. היה קטע מסוים שעלה על מוקשים או שלא התקדם ואנחנו עזרנו, בעיקר בכל מה שקשור לביטחון או ההיתכנות ונראות הדעת שיהיה רוטציה. היו שם חלקים ותפיסות שזה לא יקרה ואנחנו באנו ואמרנו, אנחנו ערבים ונעשה כל מה שתלוי בידינו. ואני אומר לך גם עכשיו, שאם לא היו מקיימים את הרוטציה אנחנו לא היינו ממשיכים, זו ערבות. בן אדם אומר 'הבטחתי אחרי שנה וחצי לפרוש אבל לא מעוניין לקיים זאת', שם הייתה ההתערבות שלנו וזאת הייתה המהות. בכל הדברים האחרים אנחנו הולכים עם נתניהו ותמכנו בתקציב חד שנתי".

אבל בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן קבעו שילכו על תקציב דו שנתי?

"אני לא בליכוד, אני מייצג את יהדות התורה ואנחנו לא חלק מההסכם התקציבים. אגב, נאמר לנו שמי שדרש את התקציב הדו שנתי זה הליכוד ולא כחול לבן. יש לך טענות שהליכוד מפר הסכמים?! גם כחול לבן הפרו הסכם על חוקים הנוגדים את הערכים שלנו. אבל לא צריך להגיע לזה, אנחנו לא חלק בעניין של הדו שנתי או החד שנתי. דעתנו גם היום שצריך ללכת לתקציב חד שנתי. והסיבה: מי שהכי הרבה נפגע מזה שאין תקציב חד שנתי, זה ציבור שהוא חי על תוספות תקציביות, הוא לא מקבל את הסטנדרט הוא צריך פרויקטים מיוחדים. זה ציבור שלם, זה מיזמים שלימים ופרויקטים שונים, זה אירוע שהוא מאד קשה בתחום רווחה וחינוך וממשקים רבים ברשויות המקומיות".

למרות זאת, מקלב דווקא מברך על הממשלה הזאת ביחס לאפשרויות האחרות. "מבחינתי הממשלה הזאת היא נס, האפשרות השנייה הייתה ממשלה יחד עם אנשים שנלחמים בנו ממש, כמו יש עתיד וישראל ביתנו, וזה שאנחנו במצב הזה זה נס. אנחנו לא רוצים בחירות אני אומר את זה – וזה לא פוליטיקלי קור – אנחנו לא רוצים בחירות, חד משמעי. זה אסון בגלל המצב הבריאותי, הכלכלי, הרוחני האופי והצביון".

האפשרות השנייה הייתה ממשלה יחד עם אנשים שנלחמים בנו ממש. צילום: הדס פרוש, פלאש 90 

בתקופה האחרונה, דיברו רבות במערכת הפוליטית של הקשר ההולך ומתחזק בין גנץ ומפלגתו לחרדים, לעומת ההתרחקות והזעם על נתניהו. אלא שסגן השר מקלב, סבור כי למרות הכל, הקשר עם נתניהו חזק מתמיד. "אנחנו הולכים עם נתניהו אפילו שבחלק הזה אנחנו לא בטוחים שעושה את כל מה שצריך. לפי דעתנו אפשר לעשות יותר שיתופי פעולה שלנו עם כחול לבן בנושא התקציב. אבל מתברר שזה לא הנושא אלא מי שמי שעוקב ויודע, הממשלה הזאת יצרה שוויוניות שדיברו עליה באופן מעשי. זה עוד פעם בדיוק משקף את מה שאמרתי והפעם אנחנו הרבה יותר אקטיביים בנושא הבחירות, לא רק לא רוצים אלא זו הדרישה שלנו. אנחנו לא רבים עם נתניהו אנחנו איתו על אף הכל, לא רוצה לחשוב מה הגבול, אבל אין ספק שעכשיו הליכה לבחירות היא לא ברוח ההבנות וההסכמות שלנו".

על יחסי המפלגות החרדיות עם יושב ראש כחול לבן בני גנץ וחברי מפלגתו אומר מקלב "אנחנו שומרים איתם על מערכת יחסים שוטפת, הוגנת ופורה בהרבה משרדים. אנחנו לא שותפים איתם פוליטית. אנחנו תומכים בנתניהו ואני לא חושב שהם חושבים שנלך איתם ונעזוב את נתניהו. עם זאת, אנחנו בהחלט רואים אותם כשותפים ולא כאויבים פוליטיים. אנחנו רואים בהם אנשים שמכבדים מסורת ורוצים גם לחיות עם הצביון של המדינה, לא אומר לך על כל אחד אישי. אולם בקו שיש היום, אנחנו רואים בהם חברים לשותפות בקואליציה ואנחנו חושבים שהם יכולים להיות שותפים בכל קואליציה שמפלגת ימין מקימה".

"עשינו טעות כשתמכנו בהצעות של האופוזיציה"

כשמדברים על יחסי הכוחות בתוך הקואליציה, אי אפשר שלא לדבר דווקא על מה שקורה באופוזיציה. לראשונה מזה לא מעט שנים בישראל יש אופוזיציה לוחמנית. חברי יש עתיד מאגפים את כחול לבן, ואילו חברי ימינה מאגפים את הליכוד והמפלגות החרדיות. בימינה כמעט הובילו לפיצוץ בתוך הקואליציה, בשל הצעתו של חבר הכנסת סמוטריץ' בנוגע להקמת וועדת חקירה פרלמנטרית, כמו הצעתה של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, בנוגע לפסקת ההתגברות שהחרדים והליכוד מעוניינים בה מאוד.

"אני חושב שטעינו", מודה סגן השר מקלב בראיון ל'יום ליום', "מראש חשבנו שיש מהלכים שהקואליציה עושה ויש מהלכים שהאופוזיציה עושה. גם האופוזיציה מנסה לפעמים לאתגר אותנו וכן, זה ידוע שלפעמים אני גם מצביע בעד או נגד על דברים שאני לא חושב כמוהם אבל יש משמעת קואליציונית, וכל מה שלא פוגע בציפור הנפש בדברים ערכיים וציווי התורה, אנחנו לא יכולים לתמוך. בדברים שהם בחיי היומיום, בפרקטיקה יש דברים שאני גם רוצה לתת לנכים, וגם רוצה לתת תוספות של ההסעות, מי לא רוצה לתת?! מי שיש לו אחריות, כי הוא יודע שלא כל מה שהוא רוצה הוא יכול לתת. בדיוק כמו שמנהל משק בית לא יכול לתת כל מה שהוא רוצה. ואני אגיד לך שבאופן כללי, לא רק שימינה לא נתנה שום ערך מוסף לפסקת ההתגברות, החוק של שקד היה מאד פרווה מבחינתנו. אף אחד לא יחשוד בנו שאנו לא רוצים את פסקת ההתגברות, אף אחד לא יחשוד בנו שאנחנו אוהדים או תומכים בבית המשפט העליון, אבל לא רק זה שאין לזה שום היתכנות ואין לזה שום אפשרית טכנית שיעבור, אני יודע בדיוק ההשקפה ומה צריך לעשות, ואני לא צריך לתת במה לדברים שמפריעים לי בגלל שמישהו באופוזיציה מאתגר אותנו ומלבה את דעת הציבור ואומר 'פסקת ההתגברות'. אנחנו סתם משתטים וסתם מכרסמים באחדות של הקואליציה, ואם אני עכשיו אצביע בעד הדבר הזה, מחר כחול לבן יצביעו בעד דברים אחרים שנוגדים את ערכי היהדות והמסורת. איך אני יכול לקחת על עצמי הימור כזה?! הצבעות זה לא משחק ילדים".

מקלב לא מתבלבל, למרות האתגרים שמציבה ימינה הוא סבור כי אסור לחברי המפלגות החרדיות לתמוך בהצעות המפלגה הדתית. "בא מישהו ומאתגר, אני אומר יפה מאד קח את הבמה, תדבר ותוציא לך עוד כמה כותרות. הרי זו שטות, ברור לך שהייתי הולך על פסקת ההתגברות, אם הייתה היתכנות הייתי מביא את זה בקואליציה, אבל מה לעשות, יש משמעת קואליציונית בין כמה מפלגות, ואנחנו גם חלק בזה. גם אם הייתה טעות שפעם אחד עשו את זה, אנחנו צריכים לשמר את זה ולא לרקוד לפי חליל של כל אחד. אסור לנו לתת לאף אחד לאתגר אותנו, תאר לך שיבואו כחול לבן ומפלגה אחרת ויגידו שלהם חשוב לקדם חוק מאוס כזה או אחר, מה נעשה אז?!" הוא תוהה ומוסיף "ההצבעה נגד חוקי האופוזיציה לא מאתגרת אותנו ולא מביכה אותנו, זה טוב בשביל התקשורת, זה משהו עם הרבה צבע, אבל אנחנו לא מתרגשים".

כשאני רואה את הזהירות שלך בכל הנושאים האלו שהם באמת ליבת הנושאים החשובים לציבור החרדי, אני מרשה לעצמי שוב לשאול: עד כמה הממשלה הזאת באמת נוחה וחשובה לכם?

"מישהו יכול לדעת מה יקרה מחר בגלל הקורונה?! חשבת על קואליציה כזאת?! מישהו חשב שזה מה שיהיה?! אנחנו עוד לא יודעים לאיזה אסון כלכלי אנחנו הולכים, קושי כלכלי מפחיד ממש וציבור שעכשיו קשה לו, ויהיה קשה הרבה יותר בהמשך. בהרבה בחינות איננו יודעים מה הסוף או מתי יהיה הסוף, אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה מאד מאד קשה ומורכבת, מורכבת בכל העולם, מורכבת בישראל, ומורכבת עוד יותר בציבור החרדי שסובל בכפליים יותר מכולם. גם מבחינה רוחנית, תדמיתית, מהותית, בריאותית וכלכלית, וגם מבחינת הדימוי שלה וההסתה נגדה. אנחנו כציבור לקינו חזק מאוד, אבל אנשי אמונה וביטחון אנחנו, ומאמינים ויודעים שצריך להתפלל ולקוות שיהיה טוב, לבטוח בהקב"ה. זה לא פותר אותנו מלעשות את הדברים, ולדעת להשתפר, ולהתנהל בְּשוֹם שֶׂכֶל ובאחריות מאוד גדולה. ולכן, קודם כל הקואליציה הזו צריכה לשנות את עצמה. אני אומר כאן שוב ושוב: בחירות הן לא אלטרנטיבה לשום דבר, הקואליציה הנוכחית יכולה להיות קואליציה טובה, היא אמורה להיות טובה, ועל הנייר אמורה להיות הקואליציה אלא שכבר עשרים שנה לא היה דבר כזה. אמנם עשינו הרבה עבודות בלימה, אך היה קשה יותר להתקדם אבל אנחנו מאוד מקווים שהשם יעזור ונחזור לשגרה ונוכל לקיים את ההסכם הקואליציוני ונגיע להבנות. יש לנו היום מצב בו ראש הממשלה שקוע בתיקים אישיים מאד מסובכים וקשים, זה מערער את המשילות ומעורר קשיים ומגביל את הפעילות והיכולות. ולכן, אני חושב שצריך להתפלל לשלומה של מלכות, אסור לשכוח שהסכנה של הרכב אחר של הממשלה הוא לא דבר מאד חריג, ויש לו היתכנות. אנחנו כפסע מלהיות כאן או שם, ולכן אין ספק שהקואליציה שאנו נמצאים היא כרגע הכי טובה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture