צילום: Morocco World News

ראש ממשלת מרוקו: "דוחים כל אפשרות של נורמליזציה עם ישראל"

ראש הממשלה סעד א-דין אל-עותמאני אמר לחברי מפלגתו כי במדינה "מסרבים לכל נורמליזציה עם הישות הציונית מכיוון שהדבר מעודד אותה להמשיך ולהפר את זכויות העם הפלסטיני". בחודש הבא יבקר ג'ארד קושנר, יועצו של טראמפ, בישראל ובמרוקו

ראש ממשלת מרוקו, סעד-א-דין אל-עותמאני, דחה הלילה (שני) את האפשרות שמדינתו תנרמל את היחסים עם ישראל. "אנו מסרבים לנורמליזציה עם היישות הציונית כיוון שזה יעודד אותה להמשיך ולהפר את זכויות העם הפלסטיני", אמר אל-עותמאני לאנשי מפלגתו.

עמדתה הרשמית של מרוקו תומכת בפתרון שתי המדינות, עם מזרח ירושלים כבירה פלסטינית. דבריו של אל-עות'מאני הושמעו לאור ביקורו המתוכנן של יועצו הבכיר וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, באזור, במטרה לקדם את המשא ומתן בין הצדדים.

הידידות הישראלית-מרוקאית החלה בסוף שנות ה-50. באותן שנים הגורם המאחד היה שיתוף פעולה ביטחוני נגד נשיא מצרים דאז, גמאל עבד אל-נאצר, ונגד הפאן-ערביות. בשנות ה-70 המשיכו היחסים להתפתח בעקבות התיווך של מרוקו בתהליך השלום בין ישראל למצרים, ובראשית שנות ה-90 אפשרו הסכמי אוסלו ליחסים לצאת לאור ולהתרחב. ב-1994 אף פתחו המדינות משרדי קישור זו אצל זו, כלומר ברבאט ובתל-אביב, אך מאז אוקטובר 2000, ראשית האינתיפאדה השנייה, ישראל ומרוקו אינן מקיימות ביניהן יחסים דיפלומטיים רשמיים.

בריאיון מיוחד שיועץ בכיר של נסיך הכתר באיחוד האמירויות העניק לאחרונה ל'ישראל היום', הוא סיפר כי "למרוקו ולישראל יש תשתית מוכנה להסכם מלא בקרוב. לשתי המדינות יש תיירות ענפה ויחסי מסחר וכלכלה". לדבריו, השיקול המרוקני לחתימה על הסכם הוא "הרצון בגיבוי אמריקני לסיפוח סהרה המערבית". עוד אמר היועץ כי בחריין ועומאן הן הנסיכויות הבאות שצפויות לחתום עם ישראל על הסכמים.

מרוקו מצטרפת למדינה נוספת שהודיעה שאין בכוונתה לנרמל את היחסים עם ישראל בקרוב – סעודיה. בשבוע שעבר טען שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, שההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות מנוגד ליוזמת השלום. לדבריו, "ביוזמת השלום הערבית ב-2002 הדגשנו כי התנאי לשלום בין מדינות ערב לישראל הוא שלום בין ישראל לפלסטינים. לאחר שיושג היעד הזה – הכל אפשרי". עם זאת הוא הוסיף כי הסעודים רואים בחיוב כל מאמץ שעוצר את כוונת הסיפוח של ישראל.

לאחרונה התייחס שר המודיעין אלי כהן לאפשרות של שינוי ביחסים בין המדינה הצפון אפריקנית לישראל. בריאיון לגל"צ לפני כשבוע אמר השר כי "ההסכם הזה פורץ דרך. הטאבו הפלסטיני, שהטיל וטו על מדינות אחרות, נשבר. להערכתי כבר בשנה הקרובה נראה הסכמים עם מדינות נוספות, בהן בחריין, עומאן, סודאן ומרוקו". דבריו בנוגע לסודאן גרמו למתחים במדינה, בעקבות סתירות במסרים ביחס לישראל שבסופם פוטר דובר משרד החוץ.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו