צילומים: דוברות הכנסת - יהונתן סמייה

אוחנה: "דורש מהמשטרה לפעול באופן שווה כלפי הציבורים השונים" • צפו

ניצב דורון ידיד הגיע לדיון בכנסת, המתקיים ברקע תיעודים מההפגנה בי-ם בהם נראים שוטרים תוקפים מפגינים. כשנשאל האם הקצין שתועד מכה מפגין ייקח חלק בהפגנה הקרובה, ענה כי "הפעיל את מלוא שיקול הדעת ויחזור לתפקוד מלא". מיקי זוהר למוביל המחאה נגד נתניהו: "אתה אנרכיסט"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה השתתף היום (שני) בדיון בוועדת הפנים בכנסת בעקבות אלימות משטרתית בהפגנות מול מעון ראש הממשלה נתניהו: "תשמעו ממני על הציפיות שלי ממפקדי המשטרה בכל הנוגע לתחקור והפקת לקחים, אבל לא תשמעו אותי עורך השוואות בזויות בין אלפי שוטרות ושוטרים המסכנים חייהם לילות כימים 24/7 על חשבון חיי החברה והמשפחה שלהם כדי לשמור על שלומם, ביטחונם וכעת גם על בריאותם של אזרחי ישראל, לבין "ממלאי הפקודות" בגרמניה הנאצית", אמר אוחנה לחברי הכנסת כשהוא תוקף את ח"כ משה יעלון.

"כל השוואה כזאת היא בזויה, הרסנית וגורמת לזילות השואה. הגרועים שבאויבינו, כאלה שהיו רוצים להעמיד אותך חה"כ יעלון, ואותך חה"כ גולן ועוד רבים מקציני וחיילי צה"ל וכוחות הבטחון ומשטרת ישראל בתוכם – לדין על פשעים בינ"ל ולדון אותם לחמורים שבעונשים, עושים שימוש באמירות הבזויות הללו כדי להגשים את מטרותיהם הבזויות להילחם במדינת ישראל".

"גם לא תשמעו ממני כאן היום ביטוי מאוס כמו "החייל שסרח" שטבע אותו שר ביטחון שהפקיר את לוחם צה"ל גם אם שגה, לציפורניהם של שונאי ישראל וזרק אותו מתחת לגלגלי האוטובוס", הזכיר את פרשת אלאור עזריה כשהוא רומז להתנהלות של שר הביטחון דאז יעלון. "אני עצמי כשר לבט"פ פעלתי מול שוטרים שמעדו באלימות – היו כאלה, וכך אמשיך. אבל לא אשפוך את דמם בחוצות העיר".

"המצב איתו מתמודדים ציבורים שונים בישראל, הקשיים האובייקטיביים שמעורר המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, כמו גם – בואו נודה על האמת – התסכול הרב והמתמשך של חלקים בציבור מאי ההצלחה לשכנע באופן דמוקרטי להביא לחילופי ראש ממשלה בבחירות, מביאים למחאות ולהפגנות רבות ומתמשכות. אבל גם חופש הביטוי, שזכות המחאה נגזרת ממנו, ככל זכות וחירות בכל מדינה דמוקרטית, אינו בלתי מוגבל".

"כך, כשמנגד עומדים בין היתר חופש התנועה – זכותו של הציבור למעבר חופשי בדרכים, זכותו לעשות שימוש סביר בשטח הציבורי, וזכותו להגנה מפני מפגעי רעש כשהוא בביתו. בשבועות האחרונים קיימתי מספר דיונים בנושא זה, בהשתתפות מ"מ מפכ"ל ובכירים נוספים במשטרת ישראל. לדיונים הוזמנו גם אזרחים, חלקם הגיעו וחלקם בחרו שלא".

"כשר לביטחון הפנים, אינני סבור כי יש בידי ידע טוב יותר משל אנשי המשטרה דוגמת תנ"צ שומר, מפקד מרחב ציון הנמצא כאן וישיב לשאלותיכם, או מאף מפקד מחוז באיך לבצע את עבודת המשטרה. על כן, אינני נכנס לשאלות הטקטיות אם להפעיל מכת"זית, פרשים, סוסים ואלות, 350 או אלף שוטרים או צוות מו"מ של הימ"מ.

"אך כשר לביטחון הפנים הנושא באחריות לפעולות משטרת ישראל, יש לי ממנה שלוש דרישות מדיניות בהקשר זה: לפעול באופן שווה כלפי הציבורים השונים. מכאן אותה אמירה שצוטטה מפי באחת הישיבות לפיה לא יכול להיות שהמשטרה תנהג באופן כוחני יותר כלפי אוכלוסיות מסוימות ובכפפות של משי כלפי אוכלוסיות אחרות. יחס שיוויוני".

"לצמצם למינימום את חסימות הכבישים, הפוגעות פגיעה חמורה בחופש התנועה של הציבור הכללי ועלולות להגיע לכדי סיכון חיים במקרי חירום. לא צריכה להיות ולא תהיה סובלנות לחסימות כבישים. לא להתפרק מחובתה למנוע הפרת חוק ופגיעה בסדר הציבורי, גם כשהדבר לא מתגמל מבחינה ציבורית ותקשורתית. הציבור השקט ברובו זקוק וראוי לכך".

"ביום חמישי האחרון בשעות אחה"צ פינתה משטרת ישראל חלק מהמוחים מחלק אחד של הרחוב לחלק אחר, וזאת למספר שעות, כדי לאפשר את זכות המחאה במקום גם לקבוצה הנגדית. בין המפונים היה גם חה"כ יוראי להב הרצנו. לאחר שהדבר הובא לידיעתי, קיימה המשטרה תחקיר מעמיק לבירור האירוע – יצויין כבר עתה כי משטרת ישראל ערה לחוק חסינות חברי הכנסת ולחופש התנועה המוקנה להם ועוד לפני סיום התחקיר הוריתי לחדד הנהלים וההנחיות בנושא זה, משום שלצערי אין זו הפעם הראשונה שזה קורה – וכך היה. להבנתי מפקד המרחב שהיה בשטח התנצל מיוזמתו באופן אישי בפני חה"כ הרצנו מיוזמתו ובאופן מיידי על התקרית לאחר שהבין כי שוטריו פינו חבר כנסת, וזאת בלי קשר ולפני התערבותי".

"בשעות הערב התקיימה הפגנת הימין, לתמיכה בראש הממשלה נתניהו. בשעה 21:30 התחילו לזרום אלי מספר הודעות מהפגנה זו – בתלונה על כך כי המשטרה מפסיקה את ההפגנה ומבקשת לנתק את ההגברה באמצע תפילת "שמע ישראל". השבתי לפונים כי אני מניח שהדבר קרה בעקבות הכרעת בג"צ שניתנה יום קודם לכן, שאמנם לא התערב בשיקול הדעת של המשטרה, אך כן קבע כי עליה לאכוף בקפדנות את הכללים שהיא עצמה קבעה במתן הרישיונות למפגינים".

"כך השבתי לפונים, וכשנשאלתי – אם כן, האם המשטרה תאכוף באופן קפדני ובצורה שיוויונית מעתה בכל ההפגנות? השבתי – כך אני מצפה. אז יש כבר מי שמבקשים להפוך את משטרת ישראל לפוליטית ומכנים אותה "משטרת אוחנה", אבל האם גם ביהמ"ש העליון הוא "של אוחנה"? שוטרי משטרת ישראל הנמצאים בשטח, כל הזמן תחת העין הציבורית – משתייכים לכל חלקי האוכלוסיה, יהודים, דרוזים וערבים, ימנים ושמאלנים, אשכנזים ומזרחיים, נשים וגברים – הם אינם ולא יכולים להיות המענה למשאלות לבכם הפוליטיות, אלא כדי לאכוף את החוק והסדר הציבורי".

"המשטרה היא גוף שבמקרה הצורך – מפעיל כוח. היא אחת מזרועות הכוח של המדינה. אם כולם היו שומרי חוק ונשמעים להוראותיה, לא היה בכך צורך. כידוע – זה איננו המצב. תנוח דעתכם שאני מקבל בשלל מדיות הודעות זועמות משני הצדדים כמעט מדי יום – כשהמשטרה פועלת נגד הימין, וכשהמשטרה פועלת נגד השמאל. אני שולח מכאן חיזוק וחיבוק לשוטרות ולשוטרי משטרת ישראל, הפועלים יומם ולילה, תוך סיכון חייהם, תוך מחיר אישי כבד מול בני משפחותיהם, כדי לשמור על שלומו וביטחונו וכעת גם על בריאותו של הציבור כולו".

"מתוך עשרות אלפי אינטראקציות ביום בין שוטר לאזרח – רוב מוחלט עובר ללא אירועים חריגים כשהמשטרה מגשימה את ייעודה לטובת כל אזרחי ישראל. היכן שיש כאלה – נעמוד על בירור האמת והפקת לקחים במקרים המתאימים, קודם כל על ידי המפקדים – שאני סומך עליהם יותר מאשר על מח"ש שידעו לתדרך את השוטרים ולמנוע הישנותן של תקלות, ובמידת הצורך גם בערכאות", דברי אוחנה.

לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ', אשר יזמה את הדיון, האם הוא סבור שחוסר סובלנות מצד המשטרה כלפי המפגינים הוא כתוצאה מהוראות בית המשפט לאכוף את תקנות הרעש, השיב השר אוחנה: "חד משמעית. ביום רביעי בית המשפט הורה למשטרה לפעול ביתר קפדנות לאכוף את החוק. ביקשתי למנוע כמה שאפשר את הפגיעה באוכלוסיה השלווה. ביקשתי להפסיק את הברדק, במובן של אי פגיעה באזרחים השלווים. אני לא יכול לשאת מצב שבו אין שיוויון בין האוכלוסיות השונות באכיפה. המשטרה מבקשת יפה. אבל האם כשהציבור לא נשמע להנחיות היא צריכה להפעיל כוח? התשובה היא כן, בשכל ישר ובצורה שוויונית".

בתגובה אמרה ח"כ חיימוביץ': "אז תנהג באיפוק כלפי כולם. המשטרה צריכה להיות מכילה ומאופקת. יש תחושה של סגירת חשבונות מול מפגינים". ח"כ תמר זנדברג: "המשטרה אמורה לאפשר הפגנות. אנחנו במשטר דמוקרטי. אנחנו לא בלארוס. הציבור לא מפר שום חוק".

יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ' הוציאה מהדיון את חברי הכנסת מיקי זוהר ועופר כסיף, לאחר שכסיף גינה את זוהר "אפס" וזוהר השיב לו "בוגד". ח"כ מיקי זוהר אמר בדיון: "המחאה היא מחאה פוליטית. יש הרבה אנשים מתוך ההפגנה שמעודדים לאלימות, מתוך אמונה שאותו אנרכיזם יביא לאפקט משמעותי יותר ברמה התקשורתית-ציבורית נגד ראש הממשלה. ההפגנה הזאת היא ממומנת ומתודרכת".

ח"כ תמר זנדברג השיבה: "אתם לא מבינים מה זה אזרחים שיוצאים החוצה להילחם על המדינה שלהם, כי אתם מנותקים". ח"כ מיקי זוהר: "החדשות הטובות: סך הכל עשרת אלפים אנרכיסטים במדינת ישראל" נציג המפגינים אמיר השכל: "אני מוחה. תתבייש לך". ח"כ מיקי זוהר: "אתה אנרכיסט". אמיר השכל: "כוח, כבוד, כסף". ח"כ ר'דיד כמאל מריח פנתה לח"כ זוהר: "אתה לא יכול לקרוא לו אנרכיסט. תרם למדינה כל כך הרבה". ח"כ מיקי זוהר: "מי שמפר את הסדר הציבורי, הוא אנרכיסט. אין לזה הגדרה אחרת".

ח"כ איימן עודה לנציגי המשטרה: "אנחנו לא מאמינים לכם ובכם. אם יש גוף שמשקר יותר מכם, זה מח"ש. אין לנו תקווה. ניצב דורון ידיד, מי שטייח את הרצח של איאד, לא יפחד לטייח את האלימות נגד מפגינים. הייתי ליד ניסו גואטה כשתקף באגרופים כמו לה-פמיליה. אם הייתם מנתבים משאבים למקומות הנכונים, לא היו עומדים 30 אנשים מול ילדה בת 16 לאנוס אותה. אתם חזקים על מפגינים, וחלשים על עבריינים".

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד: "ההחלטה להשתמש בכוח נגד אזרחים לא קלות ולא פשוטות. הייתי שלם עם ההחלטה. תהלוכות מחייבות רישיון, כולל אבטחה. הם מפרים ביודעין את החוק, ואנחנו ממעטים להשתמש בכוח ונותנים התראות לפני שמתחילים להשתמש בכוח. מי שבוחר להישאר, נשאר. אני צריך לשמור על הביטחון ולשמור על כולם. האזיקים על כרמי גילון הם שלו, לא שלנו. המפגינים כבלו עצמם בשלשלאות. הרחקנו אותם כפי שהרחקנו את תומכי ראש הממשלה בשבת. רצינו רק ליצור חיץ. אני מתחייב כאן, שאני נאמן לחוקי מדינת ישראל ואין לי שיקולים זרים. אנחנו משטרה של כולם. המפגינים בשבת הגיעו טעונים ומשולהבים כלפי המשטרה. היעלה על הדעת ששוטרים ייכנסו למתחם הפגנה וישתמשו בכוח ללא צורך? (ח"כים בתגובה: "כן"). יעלה על הדעת שלא אקיים את הוראות בגצ?".

לשאלת ח"כ משה ארבל האם ישוב סנ"צ גואטה למתחם ההפגנות, הבהיר ניצב ידיד כי "ככל שתסתיים הרחקתו של סנ"צ ניסו גואטה, הוא יחזור לתפקוד מלא. לא נכון להכפיש אותו, הוא עתיר זכויות". בתגובה אמר הפעיל ישי הדס: "זה דגל אדום". ח"כ ארבל: "אולי כדאי להמתין עם זה, כדי להרגיע את הרוחות".

לקריאת חברי הכנסת מיקי לוי והיו"ר חיימוביץ' לקיים שיח בין המשטרה לנציגי המפגינים ולהגיע להבנות משותפות, השיב ניצב ידיד: "אנחנו פותחים לשיח, אבל הכפשות וקללות הן התנהגות שאני לא מקבל, עם כאלה אני בטח לא אשב". אמיר השכל הגיב: "קודם שיעמדו בהתחייבויות שלהם. הם לא עמדו בשום התחייבות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture