צילום: אורן בן הקון / POOL

עד הסבב הבא: המשבר הפוליטי לא הסתיים, רק יצא לפגרת קיץ קצרה

המשבר הפוליטי שנמשך שבועות, השתתק בבת אחת השבוע, עם אישור החוק שמנע בחירות • המחלוקות המהותיות בין הליכוד לכחול-לבן לא נפתרו, הצדדים רק ביקשו להרוויח זמן – כדי שיוכלו להמשיך ולהתקוטט • השקט מאפשר לצדדים לחשב מסלול מחדש / יוסף טיקוצ'ינסקי, יתד נאמן

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

השקט שהשתרר השבוע במערכת הפוליטית מעולם לא היה רועש וצעקני כל כך. הביטוי השקט שאחרי הסערה קיבל השבוע משמעות מוחשית כאשר החל מיום שני עם סיומו של הסבב הנוכחי של המשבר הפוליטי, השתרר בבת אחת שקט רועם, שקט שהוא לא פחות מטריד מהרעש שקדם לו.

הקרב הפוליטי הסוער שניטש במלוא עוזו בשבועות האחרונים הסתיים ללא הכרעה, רק לאחר ששני הצדדים הבינו שיש למשבר הזה מועד ברור לסיום ולכן כדאי פשוט לשבת ולהשתתק ובעצם להחליט שלא להחליט. ולכן כששני הצדדים הניחו את כלי נשקם זה הזכיר להבדיל את הפסקות האש המתקבלות בסבבי הלחימה בעזה, כשארגוני הטרור מסכימים להפסיק את הירי ולכולם ברור שהשקט מנוצל לצרכי התחמשות והכנה לקראת הסבב הבא.

בשבוע הקרוב הכנסת יוצאת לפגרת קיץ קצרה. בשנה רגילה משתרעת פגרת הקיץ על פני שלושה חודשים, וכשחברי הכנסת נפרדים זה מזה בערב תשעה באב הם מאחלים זה לזה חופשה נעימה, כתיבה וחתימה טובה, צום קל, חג שמח וחורף בריא והם חוזרים לעבודה כמעט שבוע אחרי ר"ח חשוון. אך השנה לאור הנסיבות המיוחדות, אחרי שכבר כמעט שנתיים שהם לא באמת עבדו אבל קיבלו משכורת ועל רקע משבר הקורונה, הסכימה הכנסת בצעד של רצון טוב להוציא את החברים לחופשה של שבוע בלבד.

בשבוע הקרוב הכנסת יוצאת לפגרת קיץ קצרה. צילום: הדס פרוש / Flash90
    

בנוסף, ביום שני האחרון בחצות הלילה, חל המועד האחרון בו יכולה הכנסת להגיש את תקציב המדינה עם תום 100 הימים לכינון הממשלה ובלי הגשת תקציב הכנסת היתה מתפזרת אוטומטית על פי חוק והולכת לבחירות. משום כך היה ברור לשני הצדדים שהמשבר חייב להסתיים עד יום שני תוך קבלת פתרון ארוך טווח שיאפשר להם גם לצאת לפגרה בשקט בלי להמיט על עם ישראל את אסון הבחירות.

ובפוליטיקה כמו בפוליטיקה, הקרב נמשך והתעצם ככל שהתקרב המועד האחרון. כמו בסיפור עלילתי טוב, בו הדרמה רק מתעצמת ככל שהספר מתקרב לסיומו ואז ברגע האחרון מגיח איזשהו פתרון מהיר, מסיים בבת אחת את הסאגה ומותיר את הקורא במבוכה ואפילו בסוג של בלבול, והוא שואל את עצמו: רגע, אז מה בעצם קרה פה עכשיו?

התרגיל שהתבשל נגד גנץ

היום המתוח ביותר במשבר הזה היה יום שני כמובן, אחרי ימים ארוכים בהם הטיחו הליכוד וכחול לבן האשמות אין סוף זה בזה, פוצצו פגישות, הערימו קשיים והתבצרו בעמדות. ועדת הכספים דנה במשך כל הלילה בחוק שיזם ח"כ האוזר לסיום המשבר, חוק הקובע כי הגשת התקציב תידחה בהסכמה במאה ועשרים יום מבלי שהכנסת תתפזר.

הוועדה התכנסה ביום ראשון בערב ורק ביום שני ברבע לחמש לפנות בוקר הצביעו החברים על החוק והכינו אותו להצבעה במליאה בקריאה שניה ושלישית, הצבעה החייבת להסתיים עד יום שני בחצות.

למעשה, בחוק שאישרה הוועדה קיבלה מפלגת הליכוד את כל דרישותיה. נתניהו התעקש על תקציב חד שנתי ובפועל זה מה שהוא קיבל. כשעל פי החוק החדש תקציב המדינה ימשיך להתנהל כפי שהתנהל לאורך כל המשבר הפוליטי הארוך, על פי התקציב שהתקבל ב-2019 בחישוב חודשי של 1 חלקי 12 אלא שכעת סוכם כי תתווסף לתקציב תוספת של 11 מיליארד שקלים למערכת החינוך, למוסדות תורה ולהתמודדות עם משבר הקורונה.

שתי סוגיות נוספות שעמדו במרכז המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן כלל לא הוזכרו בחוק וברגע שהושגה פשרה והבחירות נדחו, נתניהו קיבל למעשה את מבוקשו. דרישה אחת שהוצגה בחדרי הדיונים ע"י הליכוד אף על פי שהוכחשה רשמית בתקשורת, היא להקפיא את כל מינויי הבכירים בשירות הציבורי. נתניהו רוצה להיות מעורב במינוי יועץ משפטי לממשלה, פרקליט מדינה ומפכ"ל משטרה משום שיש לכך השפעה ישירה על מצבו המשפטי.

אולם בכחול לבן שקבלו לידיהם את משרד המשפטים מתעקשים להיצמד להסכם הקואליציוני ולהקים ועדה שוויונית שתכריע על מינויי הבכירים הללו בהסכמה. נתניהו לא יכול להרשות לעצמו דבר כזה והוא כבר מהרגע הראשון מתחרט על כך שהעניק את תיק המשפטים לניסנקורן. לכן כעת כשהמשבר הקואליציוני הסתיים, הוא יכול להמשיך ולמרוח את נושא המינויים ובפועל יוצא שהוא קיבל את ההקפאה שביקש.

נושא נוסף שעמד במחלוקת הוא גיבוש תקנון פריטטי לממשלה, כלומר גיבוש קווי יסוד לממשלת האחדות שיהיו שוויוניים לליכוד ולכחול לבן. בהסכם הקואליציוני הוסכם כזכור שבחצי השנה הראשונה תהיה זו ממשלת חירום ורק אחר כך יגובשו קווי היסוד לממשלת אחדות. אולם בליכוד מנסים למנוע גם את קיום הסעיף הזה ודורשים מכחול לבן לערוך שינויים נוספים בהסכם שישאירו את השליטה המלאה על הנעשה בידי מפלגת הליכוד, וכשהמשבר ירד מסדר היום שוב אין לכחול לבן שום מנוף לחץ על הליכוד לקיים את ההסכם. נתניהו נותר אם כן השולט היחיד בסדר היום על כל סעיפיו.

כך החל יום שני בכנסת, בפגישות בין נציגי הליכוד לכחול לבן שניסו להטות בחזרה את הסיטואציה לטובתם עד כמה שניתן מול החוק הפושר שהושג בוועדת הכספים, חוק שהם תמכו בו וקידמו אותו אבל הוא רק מבליט את חוסר האונים שלהם מול נתניהו.

כבר מהבוקר השתדלו שני הצדדים להדגיש שתמיכתם הערב בחוק האוזר כלל אינה מובנת מאליה והם יעשו זאת רק אם זה ישתלם להם, גם אם המחיר יהיה בחירות. ככלל, לאורך כל ימי המשבר השתדלו בכחול לבן לצייר מצב חדש בו הם לא רוקדים לפי החליל של נתניהו וכי מי שמקבל את ההחלטות במפלגה זה לא רק גנץ אלא גם אשכנזי וניסנקורן. כך גם ביום שני עצמו הפגינו בכחול לבן שרירים מול נתניהו ושידרו מסר לפיו הם ילכו עד הסוף והפעם כבר יש מול נתניהו מישהו בעל עמוד שדרה שלא ייכנע לו.

בליכוד דווקא אהבו את הרעיון ואף עזרו לו להתממש. בהודעות לתקשורת השתמשו בליכוד בביטוי "כחול לבן של אשכנזי", תוך רצון להבליט את העובדה שגנץ לא באמת שולט שם במצב. בגלגול הקודם הם עשו זאת עם לפיד כשהבליטו את השליטה שלו על גנץ, מה שבאמת הוביל לפירוד ולסכסוך בין השניים.

בשעות הצהרים התפוצצו שיחות המשא ומתן ללא תוצאה ועם הרבה זעם. מפלגות הליכוד וכחול לבן ניהלו קרב מילולי חריף באמצעות פינג פונג של הודעות לתקשורת בהן הטיחו בוץ ורפש זו בזו והאשימו זו את זו בגרירת ישראל לבחירות, בחוסר אחריות ובהפרות ההסכם הקואליציוני. בכחול לבן התעקשו ואמרו שנושא המינויים הוא נשמת אפה של דמוקרטיה ולא יתפשרו בשום אופן מול דרישתו של נתניהו לקבל שליטה על כך. לטענת ניסנקורן, זה בהחלט סעיף המצדיק הליכה לבחירות ואסור להיכנע בקשר אליו. נתניהו מצדו טען בהודעות לתקשורת שהוא כלל לא רוצה להתערב בנושא המינויים, אך כאמור בתוך חדרי הדיונים זו היתה ליבת המחלוקת.

החל משעות הצהרים החל לשרור מתח רב סביב השאלה האם בסופו של דבר יתמכו המפלגות בחוק האוזר או שישראל תצא לבחירות. שני הצדדים סירבו לחשוף האם יתמכו בחוק או לא. עם זאת, היה די ברור שבסופו של דבר כחול לבן תתקפל מול הדורסנות של נתניהו משום שהוא עצמו לא הותיר לה כל ברירה.

כזכור, ערב קודם לכן נשא נתניהו הצהרה לתקשורת בה אמר כי בכוונתו לתמוך בחוק האוזר כדי למנוע בחירות. ההכרזה היתה בעצם מהלך של מט במשחק השחמט בין הצדדים. אחרי שנתניהו הצהיר רשמית שהוא מוכן לוויתורים, הוא יכול להמשיך לעשות שרירים בחדרי הדיונים וכחול לבן לא ירשו לעצמם את הפריבילגיה להתעקש, כי עכשיו אם הם יהיו אלה שיעמדו על שלהם הם יצטיירו כאשמים בבחירות. ולכן ביום שני כשהמשא ומתן התפוצץ נתניהו יכול היה לקחת צעד אחד אחורה ושוב לא להתחייב שבאמת יתמוך בחוק משום שהנה, כחול לבן מתעקשים ולכן הם אשמים בהכול.

בשעות אחר הצהרים פרסם בני גנץ כי בכוונתו לשאת הצהרה לתקשורת בשעה שמונה וחצי בערב, יממה בדיוק אחרי ההצרה של נתניהו. במליאת הכנסת כבר החל הדיון על חוק האוזר ובמשך שעות ארוכות נשאו נציגי האופוזיציה נאומים נגד החוק ונגד מדיניות הממשלה. בתקנון נקבע שהנאומים יסתיימו בתשע בערב ואז יחלו ההצבעות על ההסתייגויות ולאחר מכן על החוק עצמו, תהליך שאמור להימשך כשעה. זה לוח הזמנים שעמד לרשות נתניהו וגנץ כדי לקבל הכרעה לכאן או לכאן.

גנץ בהצהרה לתקשורת השבוע. צילום: אורן בן חקון / POOL

זמן לא רב לפני נאומו של גנץ, כבר דיברו ההדלפות על כך שגנץ מתכוון להביע תמיכה בחוק האוזר ובדחיית הבחירות והוא מתכוון לקרוא לנתניהו לעשות כמוהו. יועציו של נתניהו הצליחו לוודא שזה אכן רוח הנאום ואז הכינו לגנץ תרגיל עוקץ מושלם. חמש דקות בלבד לפני תחילת נאומו של גנץ, פרסם נתניהו סרטון בו הוא מצהיר כי הוא זה שיתמוך בחוק האוזר, והוא זה שקורא לגנץ לנהוג כמוהו באחריות. כך הצליח נתניהו לרוקן מתוכן את דבריו של גנץ עוד לפני שבכלל הושמעו. נתניהו לא יכול היה להרשות לעצמו את ההשפלה הזאת שלא הוא זה שהוביל ונהג באחריות אלא גנץ.

בדקות המעטות שנותרו לא הספיק גנץ לשנות את נאומו ולא את החלטתו. אולם מה שנתניהו פחות ידע כנראה זה שהנאום גם כלל הטחת האשמות והתקפה חריפה נגד נתניהו. "מאה ימים שתקתי", אמר גנץ. "שתקתי למתקפות האישיות. שתקתי לקיתונות של ניסיונות השפלה ומידור. מאה ימי השתיקה, ההכלה וההבלגה הסתיימו. הם מסתיימים מכיוון שישראל צריכה יציבות".

כעת נתניהו כבר היה נעול מאחורי ההחלטה עליה פרסם וכבר לא היה יכול לחזור בו וכך נכנסו נתניהו וגנץ למליאה ובחירוק שניים הצביעו בעד החוק. סמוך לשעה 10 בערב הסתיים המשבר הפוליטי והסערה שככה בבת אחת.

בלתי מנוצח, בינתיים

כעת יושבים שני הצדדים ובעיקר בכחול לבן ומנסים להבין מה בעצם קרה כאן. שני הצדדים מנסים לבצע הערכת מצב ואומדן נזקים, בשתי המפלגות מנסים כעת לאסוף את השברים ולנסות לארגן את הכלים מחדש על המגרש הפוליטי לקראת סבב הלחימה הבא שבדיוק כמו בעזה – הוא רק ענין של זמן.

המחלוקות המהותיות לא נפתרו. אין תקציב מדינה ואין גם הסכמה על תקציב, אין תקנון לממשלה החדשה ואין הסכמות על מינויי הבכירים. מה כן יש? יש הפסקת אש. שני הצדדים החליטו שכדי שניתן יהיה להמשיך ולהתקוטט, יש לבצע מהלך טקטי שימנע בחירות וזה מה שקרה ביום שני. בינתיים, הליכוד יצא כאמור כשמלוא תאוותו בידו, כחול לבן התקפלו ולא השיגו שום הישג. רק רווח אחד יש להם והוא הזמן.

כחול לבן הרוויחו זמן יקר וזה הכלי היחיד שיכול כעת לשמש אותם כדי לנסות ולהשתקם. בחירות בנקודת הזמן הזאת היו אופציה מאוד גרועה עבורם, מצבם בסקרים לא משהו ולכן מאה ועשרים הימים עד לפיצוץ הבא יקרים מאוד עבורם.

בכחול לבן מנסים לבנות מחדש את מערך הכוחות תוך הענקת יתרון לגבי אשכנזי ולאבי ניסנקורן. ניסנקורן נחשב לאדם לא קל, הוא צבר ניסיון רב במאבקים ובכיפופי ידיים במסגרת תפקידו כיו"ר ההסתדרות. נתניהו אוכל מרורים מהעובדה שהסכים להעניק לו את תיק המשפטים ומכאן נולד בעצם המשבר הפוליטי כשנתניהו מייסר את עצמו בתסכול איך העניק לניסנקורן את התפקיד הרם שהזניק אותו ונתן לו עוצמה רבה כל כך מולו.

בכחול לבן מנסים לבנות מחדש את מערך הכוחות. צילום: דוברות הכנסת יהונתן סמייה.

אשכנזי נחשב למוח של המפלגה. לראש הפוליטי העומד מאחורי מהלכיו של גנץ והוא זה שהגה את רוב המהלכים הפוליטיים שחיזקו את כחול לבן יחסית למה שהיתה בעבר. כעת ככל שהשניים הללו יתחזקו במפלגה כך היא יכולה להיבנות יותר. סביר להניח שבמוחם של צמד החמד אשכנזי וניסנקורן חולפת גם המחשבה על הדחת גנץ והשתלטות על המפלגה, גנץ כבר צבר תדמית ציבורית של חלש, רכרוכי הקורס מול מיקרופונים ולכן ככל שהם מציגים עמוד שידרה ונחישות הם גונבים לו את ההצגה.

מנגד, שניהם צריכים את גנץ בראש. אשכנזי לא יכול להיות מועמד לראשות הממשלה משום שאז מיד יהיה מי שישלוף בחזרה לסדר היום את פרשת הרפז ואת עננת החשדות הכבדה המרחפת מעל ראשו של אשכנזי. אפילו אהוד ברק המתוחכם לא הצליח לחזור לפוליטיקה בגלל הסיפורים הללו. ניסנקורן גם הוא לא טלית שכולה תכלת מה גם שהוא נחשב כאמור לכוחני מאוד ולכן לא כל המפלגה תפרגן לו בלשון המעטה את תפקיד ההובלה. כך שבמאה הימים שנותרו תצטרך כחול לבן לנווט עם הרבה חכמה ועם הרבה יצירתיות כדי לבנות לעצמה את היכולת לצבור כוח מול נתניהו ולהתחזק בסקרים.

ובינתיים נתניהו יושב וחוכך ידיו בהנאה. הוא הצליח להתל בכל יריביו ולהשאיר אותם מוכים וחבולים. הוא רוכב על העובדה שכרגע אין במערכת אף פוליטיקאי שמתקרב אליו בכלל ביכולות, בניסיון ובערמומיות ולכן הוא מצליח להכניע אותם פעם אחר פעם. ההתנהלות של נתניהו בזירה מזכירה ילד בכיתה ח' המתקוטט עם ילדים בכיתה א' ומנצח אותם פעם אחר פעם. סיטואציה לא מכובדת ולא מכבדת בעליל, אבל בפועל – הוא בלתי מנוצח וזאת עובדה.

גם נתניהו מחשב מסלול מחדש והוא מבין שבלוק הימין כבר לא איתו. בנט רק צובר כוח מולו, החרדים שנבגדו על ידו זוכים כעת לניסיונות פיוס מצד בני גנץ וגם בתוך הליכוד המצב לא מרנין עם כל מאבקי הכוח והשליטה בין החברים.

נתניהו היה ונשאר החזק בזירה, הוא יודע שסיכוייו טובים להמשיך ולהיות בלתי מנוצח גם אם הוא לא מנצח באופן ברור כבר כמה מערכות בחירות, אבל שום דבר לא מובן מאליו וגם נתניהו צריך לעבוד קשה כדי לשמור על המצב. כחול לבן צוברת כוח, גוש הימין כבר לא קיים ואם חלילה משבר הקורונה יחמיר, בסופו של דבר נתניהו ישלם את המחיר.

ישראל יצאה למאה ימים של שתיקה רועמת, של שקט מתעתע המכסה על זרמים רותחים וסוערים המחכים רק להזדמנות הבאה לפרוץ בבת אחת. המלחמה בתוך הממשלה לא הסתיימה, היא רק יצאה לפגרת קיץ קצרצרה.

הטור פורסם במוסף 'יתד השבוע' מבית יתד נאמן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למה הציבור בוחר באדם כל כך דורסני ומשפיל, סמל הקומבינות התככים והמזימות די מספיק!!!

תענוג לקרוא כל שבוע את הפילפוליטיקה….

כי זה הישראלי האולטמטיבי בעיני הליכודניק המצוי:
האדם הכי שפל זה פרייאר תמים.
האדם הכי ראוי להערכה זה קומבינטור קשה עורף שמנצח את כוווולם 😔

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture