אחרי שינויים משמעותיים: מועצת הביטחון אישרה את הארכת המנדט של יוניפי"ל

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה את הארכתו בשנה נוספת של המנדט של יוניפי"ל בלבנון, אך תצמצם את סדר הגודל של הכוחות לאור ביקורת מצד ארצות הברית וישראל על חוסר יעילותה. מועצת הביטחון קראה לממשלת לבנון לאפשר ליוניפי"ל גישה מלאה לאתרים בהם התגלו מנהרות של חיזבאללה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה את חידוש מנדט כוח יוניפי"ל תוך כדי הכנסת שינויים בדרישות המועצה מממשלת לבנון – שאמורה לאפשר לכוח לתפקד באופן אפקטיבי יותר. בשבועות האחרונים הובילו ארה"ב וישראל מאמץ דיפלומטי משותף, כדי להביא לחיזוק סמכויות הכוח מול פעילות הטרור של חיזבאללה.

ההחלטה, שנוסחה על ידי צרפת, הפחיתה את תקרת הכוחות של האו"ם מ-15 אלף ל-13 אלף חיילים. היא קוראת לממשלת לבנון להקל על "גישה מהירה ומלאה" לאתרים שאותם מבקשים אנשי הכוח לחקור, כולל מנהרות החוצות את הקו הכחול, ומגנה בחריפות את הניסיונות לפגוע בחופש התנועה של יוניפי"ל ובחייליו. כמו כן, דורשת מועצת הביטחון את שיפור מנגנון הדיווח לאו"ם על אירועים חריגים או הפרות של הסכמי שביתת הנשק. דרישה נוספת היא שמזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש יגבש תכנית מפורטת לייעול הכוח.

גורמים בכירים בישראל אמרו בטרם אישור הארכת המנדט כי "השגנו כמה דברים חשובים, אך לא את כל מה שרצינו". לדברי אותם גורמים, "היינו רוצים שליוניפי"ל יהיו שיניים יותר חזקות, אבל בסך הכול חל שיפור די משמעותי במנדט שלו לעומת השנתיים האחרונות. הצלחנו לשכנע את האמריקנים והצרפתים שחייבים לשנות את המנדט, וארה"ב הייתה נחושה הרבה יותר מבעבר".

שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי "ישראל מודה לארה"ב על הובלת הקמפיין המדיני שהביא לכך שהחלטת הארכת המנדט כוללת מרכיבים אשר יאפשרו ליוניפיל למלא את משימתו בצורה יותר אפקטיבית, גם אם נותר מה לשפר. בתקופה האחרונה עמדתי בקשר עם מזכיר המדינה פומפאו ושר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן והבהרתי את העמדות הישראליות בנושא. התקריות הביטחוניות לאורך גבול הצפון בימים האחרונים המחישו יותר מכל את הצורך בכוח יוניפיל חזק ואפקטיבי. בטחונה של מדינת ישראל יובטח יעל ידי עוצמתה הביטחונית והמדינית".

במשרד החוץ הישראלי מציינים כי "בזכות קמפיין מדיני שהובילה ארה"ב בתאום הדוק עם ישראל הוכנסו להחלטה מרכיבים אשר יאפשרו ליוניפיל למלא את משימתו בצורה יותר אפקטיבית. השינויים שהוכנסו להחלטה יאפשרו לחשוף בצורה טובה יותר את פעילות הטרור של חזבאללה בלבנון, ומאמציו להצר ולפגוע בפעילות יוניפיל".

"ההחלטה כוללת חיזוק מנגנון הדיווח וגינוי חריף של ניסיונות להגביל את חופש התנועה של הכוח, ודורשת ממזכ"ל האו"ם לגבש תוך חודשיים תכנית מפורטת כדי ליישם המלצות דו"ח על התייעלות יוניפיל, ובכלל זה חיזוק מנגנון ההתייעצות המשולש (tripartite) בין יוניפיל, צה"ל וצבא לבנון ומיסוד מנגנון דיווח אודות תקריות שבהן הופעלה אלימות כלפי חיילי יוניפיל".

"ההחלטה כוללת גם גינוי לאירועים בשנה האחרונה במסגרתם הפר חיזבאללה את החלטה 1701 וגינוי חריף ביותר של התקריות בהן הופרעה פעילות יוניפיל לצד קריאה לממשלת לבנון למתן גישה מהירה ומלאה לאתרים חשודים צפונית לקו הכחול". בישראל הוסיפו כי "כעת המבחן יהיה בבחינת נכונות של ממשלת לבנון ויוניפיל ליישם את כל דרישות ההחלטה. ישראל תמשיך לעקוב מקרוב אחר יישומן בפועל".

שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן אמר כי "החלטת המועצה היא תמרור אזהרה אחרון לממשלת לבנון. אם חיזבאללה ימשיך להפוך את דרום לבנון לבסיס טרור מתחת לאפו של יוניפי״ל – ממשלת לבנון תשא באחריות המלאה להסלמה ולתוצאות הקשות שייגרמו". ארדן הוסיף כי "ישראל לא תסבול התקפות טרור משטח לבנון, ותגיב בעוצמה לכל פשע כזה. ממשלת לבנון אחראית לנעשה בשטחה. אנו נעקוב מקרוב בחודשים הבאים אחר יישום מנדט יוניפי״ל המעודכן ונבחן אם יש הצדקה לקיום הכוח".

במשלחת הישראלית לאו"ם ההחלטה כוללת "שינויים בדרישות המועצה מממשלת לבנון שאמורים לאפשר את תפקודו באופן אפקטיבי יותר. בשבועות האחרונים הובילו ארצות הברית וישראל מאמץ דיפלומטי משותף כדי להביא לחיזוק סמכויות הכוח מול פעילות הטרור של חיזבאללה".

"בין השינויים שהוכנסו בהחלטה לחידוש המנדט: שיפור מנגנון הדיווח לאו"ם על אירועים והפרות, דרישה ממזכ"ל האו"ם לגבש תוכנית מפורטת לייעול הכוח וגינוי חריף של הניסיונות לפגוע בחופש התנועה של יוניפי"ל ובחייליו. מועצת הבטחון אף קראה לממשלת לבנון לאפשר ליוניפי"ל גישה מלאה לאתרים בהם התגלו המנהרות כדי לסיים את החקירה בנושא", לשון הודעת שגרירות ישראל באו"ם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture